Gå til innhold

Bør jeg ha idkort?

Anbefalte innlegg

Fikk time til nytt pass. Mitt utgår i juni. Men jeg har kun pass til legitimasjon. Årsaken er at jeg har bankkort uten bilde. Ellers kunne det ha blitt brukt. Men det er uansett sjelden og nesten aldri at jeg må vise legitimasjon.  

Har litt dårlig økonomi og forsøker å spare der jeg kan. Istedet for å bestille både pass og idkort så bestillte jeg kun pass. Det betyr ca 500 kr , men med idkort blir det over 1000. 

Hva tenker dere? Bør jeg ha idkort? 

Anonymkode: 274b4...a31

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464311-b%C3%B8r-jeg-ha-idkort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fikk time til nytt pass. Mitt utgår i juni. Men jeg har kun pass til legitimasjon. Årsaken er at jeg har bankkort uten bilde. Ellers kunne det ha blitt brukt. Men det er uansett sjelden og nesten aldri at jeg må vise legitimasjon.  

Har litt dårlig økonomi og forsøker å spare der jeg kan. Istedet for å bestille både pass og idkort så bestillte jeg kun pass. Det betyr ca 500 kr , men med idkort blir det over 1000. 

Hva tenker dere? Bør jeg ha idkort? 

Jeg skjønner ikke helt dette med det nye id-kortet, det koster like mye som et pass, har bare halvparten så lang gyldighetstid og man kan ikke bruke det som reisedokument. Merkelig. Det burde kostet mye mindre eller vært gratis.

Jeg fikk meg ID kort da jeg fornyet passet. Bankkort kommer stadig oftere uten bilde, og det er enkelre å ha med et lite kort enn et pass. Jeg har førerkort, men tror ikke det er like anerkjent som ID over alt.

Sånn tenkte jeg, men du klarer deg sikkert uten også.

Grendel skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk meg ID kort da jeg fornyet passet. Bankkort kommer stadig oftere uten bilde, og det er enkelre å ha med et lite kort enn et pass. Jeg har førerkort, men tror ikke det er like anerkjent som ID over alt.

Førerkort skal da være godkjent id. :) Hvem er det som ikke godtar det?

Annonse

Grendel skrev (4 minutter siden):

Banken krevde pass da jeg skulle verifisere kontoen.

Enkelte situasjoner blir trøblete ja, ikke alle har pass eller førerkort og når stadig færre også har bankkort med bilde så blir det ikke enkelt dette. Så om du ikke hadde hatt et pass og heller ikke hadde hatt bruk for det dersom du aldri reiser utenlands så måtte du betalt 500,- (?) for å verifisere kontoen din? Den er drøy...

Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg prøver å klare meg med kun bankkort selv om idkort er smart å ha. Vil ikke betale ca 500 kr ekstra for idkort. Men det er jo lettere å dra med seg enn passet.  Men alt for å spare 😅

morsan skrev (7 timer siden):

Men det var vel en éngangsgreie? Jeg måtte også møte opp i banken og vise pass. Men ugreit om man måtte drasse med seg pass i eninga. 

Mulig det var en engangsgreie, men førerkort er tydeligvis ikke godt nok for alle.

Uansett så må man ikke ha ID kort. Man kan bruke vanlig pass. Jeg er nok mer der at jeg heller bruker 500 når jeg først er på politistasjonen og er usikker på hvor nyttig det kortet er. Det er i alle fall greiere å ha med et sånt kort på reise enn et pas.

Grendel skrev (1 time siden):

Mulig det var en engangsgreie, men førerkort er tydeligvis ikke godt nok for alle.

Uansett så må man ikke ha ID kort. Man kan bruke vanlig pass. Jeg er nok mer der at jeg heller bruker 500 når jeg først er på politistasjonen og er usikker på hvor nyttig det kortet er. Det er i alle fall greiere å ha med et sånt kort på reise enn et pas.

Pass er kjedelig å ta med fordi det er som en bok. Lekker det vann i vesken fra foreks en vannflaske så er jo passet litt lost for å si det sånn. Men jeg tenker at det er kjipt å måtte betale ca 500 kr for pass og deretter ca 500 kr for idkort itilegg. Velger heller å spare de 500 kronene tror jeg. Det er kun ved sjeldne anledninger jeg bruker id. Men hadde vært lettere å ha et idkort i lommen enn å gå rundt med passet i lommen. 

Jeg må foreks ha med passet på treningssenter itilfelle kontroll. Får ellers kjøpt alkohol uten id for jeg ser desverre gammel nok til å kjøpe det 😅

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...