Gå til innhold

Din erfaring med vrangforestillinger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I dine erfaringer med vrangforestillinger, alvorlige eller mindre alvorlige, hva gikk tankerekkene dine ut på? 

Jeg trodde alle vennene mine og familien min samarbeidet bak min rygg og at de planla å «ta» meg på en uhyggelig måte uten at jeg visste hva det innebar. Var veldig redd. Dette var en del av en depresjon som hadde vart i flere mnd da denne paranoiaen satte inn.

Anonymkode: 9a041...a2d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464539-din-erfaring-med-vrangforestillinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

I dine erfaringer med vrangforestillinger, alvorlige eller mindre alvorlige, hva gikk tankerekkene dine ut på? 

Jeg trodde alle vennene mine og familien min samarbeidet bak min rygg og at de planla å «ta» meg på en uhyggelig måte uten at jeg visste hva det innebar. Var veldig redd. Dette var en del av en depresjon som hadde vart i flere mnd da denne paranoiaen satte inn.

Oi det hørtes skummelt ut. Kuttet du ut alle vennene dine og familien din når du trodde de ville ta deg? 

Anonymkode: 0bff6...c97

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Oi det hørtes skummelt ut. Kuttet du ut alle vennene dine og familien din når du trodde de ville ta deg? 

Gjorde det i en periode, ja. Eller hadde samvær og var opptatt av å oppføre meg som om jeg ikke visste om prosjektet, så de ikke skulle skjønne at jeg skjønte noe. Spurte en venninne også om det var sånn at hun prata med kjæresten min og andre om meg. Hun lo og avkreftet dette og sa at jeg var paranoid. Det gikk heldigvis over og jeg har ikke fortalt vennene mine om dette hverken da eller siden. Nå synes jeg hele greia er absurd og lurer på om andre har sånne merkelige opplevelser. Jeg er definitivt ikke paranoid til vanlig, ei heller av den tro at jeg er voldsomt viktig som man jo ofte tror når man forestiller seg at alle har deg i fokus og bruker masse kapasitet på å planlegge bak din rygg 😅

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (3 timer siden):

Jeg kan ikke utdype det verste da det kan være for lettkjennelig, men det var såpass alvorlig at behandlende lege vurderte politi for min og andres sikkerhet.

Man kan huke av for anonym her inne🙂

Annonse

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man kan huke av for anonym her inne🙂

Det hjelper ikke stort. Det finnes de som vil bli gjenkjent på historien selv om det hukes av for anonym. Det er ikke alle som ønsker at familie, venner og behandlere skal vite at de holder til her inne. 

UtakknemligDiva

Jeg trodde myndighetene forfulgte meg. Drev ikke med noe kriminelt, men fikk det bare plutselig for meg at de hadde noe på meg. Fikk angst for å bruke kortet når jeg skulle betale fordi da kunne de sikkert så på kamera hvilket tidspunkt jeg handlet. 
Samme med kamera på togperrongen. 

Har også lenge trodd at alle snakket stygt om meg bak ryggen min og at alle hadde planer bak ryggen min om å gjøre meg noe ille. Nå er ikke dette så ille lenger. 

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (29 minutter siden):

Jeg trodde myndighetene forfulgte meg. Drev ikke med noe kriminelt, men fikk det bare plutselig for meg at de hadde noe på meg. Fikk angst for å bruke kortet når jeg skulle betale fordi da kunne de sikkert så på kamera hvilket tidspunkt jeg handlet. 
Samme med kamera på togperrongen. 

Har også lenge trodd at alle snakket stygt om meg bak ryggen min og at alle hadde planer bak ryggen min om å gjøre meg noe ille. Nå er ikke dette så ille lenger. 

Men da har du jo vært psykotisk? 

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men da har du jo vært psykotisk? 

Som jeg har skrevet så mange ganger her før, jeg ble sendt til sjekk for psykose hos TIPS eller hva det heter. Jeg skåret ikke høyt nok til å psykosediagnose. 

Har vært på rømmen fra politiet mange ganger, har tatt beskjeder fra skilt, vært ute etter å ta folk jeg mente var ute etter å ta meg osv. Har også trodd at alt var falskt og at alle lurte meg. 

MEN mine psykoser og vrangforestillinger har vært rusutløst så jeg har ingen psykoselidelse. Jeg kan få lette vrangforestillinger når jeg er veldig deprimert, men med hjelp fra behandler kan de rasjonaliseres. 

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (3 timer siden):

Som jeg har skrevet så mange ganger her før, jeg ble sendt til sjekk for psykose hos TIPS eller hva det heter. Jeg skåret ikke høyt nok til å psykosediagnose. 

Ja men når du har vrangforestilling du er psykotisk. 

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg var ikke overbevist om at alt dette var sant. Men etter mye stress og lite tid til meg selv var det som om jeg ikke husket masse og fikk opp bilder og fikk angst av det. En må ha det oftere og verre enn hva jeg var for å oppfylle diagnosekriteriene. Dette er sjekket av eksperter og nei jeg er ikke psykotisk. 

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Man kan vel ha vrangforestillinger uten å være psykotisk? Tenker på at det kommer litt an på vrangforestillingens art og hvor sterkt en tror på det (om en kan rasjonaliseres). 

Eller?

UtakknemligDiva
Glitter skrev (4 timer siden):

Man kan vel ha vrangforestillinger uten å være psykotisk? Tenker på at det kommer litt an på vrangforestillingens art og hvor sterkt en tror på det (om en kan rasjonaliseres). 

Eller?

Ja, men enkelte her inne skal på død og liv diagnostisere andre. Mange kan oppleve psykosesymptomer uten å få diagnosen. Jeg hadde jobbet ekstremt mye, livet mitt bestod omtrent bare av jobb og sove, fordi det eneste jeg fokuserte på å mer penger på konto. Det var konstant mye å gjøre på jobb, og da ender man gjerne med en «blackout» til slutt fordi man ikke husker helt hva en har gjort til slutt. 

AnonymBruker
ISW skrev (38 minutter siden):

Det er nok ganske mye men f.eks om valgjukset. Det er uttrykkelig bevist at han tar feil, men han fastholder det likevel med komplett overbevisning.

Men for at vrangforestilling skal være psykotisk så må den gi deg betydelig funksjonssvikt (eller hva det het?). Altså Trump fungerer bra etter hva jeg skjønner? Han vasker hjemmet sitt selv? Kjører bilen sin selv? Kler av seg jakka si selv? Åpner dørene selv? Ja da er han ikke psykotisk. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men for at vrangforestilling skal være psykotisk så må den gi deg betydelig funksjonssvikt (eller hva det het?). Altså Trump fungerer bra etter hva jeg skjønner? Han vasker hjemmet sitt selv? Kjører bilen sin selv? Kler av seg jakka si selv? Åpner dørene selv? Ja da er han ikke psykotisk. 

Det tar du feil. Man kan godt være psykotisk å fungere utmerket godt i hverdagen. 

Anonymkode: 9254b...73c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...