Gå til innhold

Synes du Stoltenberg bør få bli sentralbaksjef?

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2

Det har blitt mye top-jobber på den karen. Kanskje noen andre burde få den jobben?

Eller hva synes du? Jeg tviler ikke på at han duger. Han er en sympatisk kar og jeg personlig liker han, bortsett fra at han er plagsomt dårlig i engelsk uttale.

Fortsetter under...

Gjest Liviane
Worriesome Plenty 2 skrev (22 minutter siden):

Det har blitt mye top-jobber på den karen. Kanskje noen andre burde få den jobben?

Eller hva synes du? Jeg tviler ikke på at han duger. Han er en sympatisk kar og jeg personlig liker han, bortsett fra at han er plagsomt dårlig i engelsk uttale.

Jeg håper det velges ny sentralbanksjef på bakgrunn av egnethet og ikke på bakgrunn av hvem en person er og hvor mange toppjobber en person har hatt. Utover det har jeg ingen formening om hvem som bør bli ny sentralbanksjef. 

Jeg håper han får stillingen.  Han er egentlig overkvalifisert for den til de grader, men jeg forstår at han ønsker seg hjem til Norge og det hadde vært fantastisk å få hans krefter hjem.

Jeg tror ikke han kommer til å ha noen problemer med å få internasjonale stillinger, og sånn tull om hans engelsk er ikke svareverdt.  Nordmenn generelt har sterk aksent når de snakker engelsk, og det er greit.  Han snakker flytende engelsk med norsk aksent.

Nå er det ikke jeg som ansetter i denne stillingen og regner med at man finner frem til god løsning.

Annonse

Jeg kan ikke nok om toppkandidatenes kvalifikasjoner, men dersom det er Jens Stoltenberg som er den best kvalifiserte, ville det vært utrolig synd om han ikke får jobben nettopp fordi han er Jens Stoltenberg.

For å si det med Hege Ulstein: "De som sier de ikke vil at det skal gå politikk i ansettelsen av ny sentralbanksjef, gjør alt de kan for at det skal gå politikk i ansettelsen av ny sentralbanksjef."

Bankboksing på Stortinget – Dagsavisen

morsan skrev (31 minutter siden):

Jeg kan ikke nok om toppkandidatenes kvalifikasjoner, men dersom det er Jens Stoltenberg som er den best kvalifiserte, ville det vært utrolig synd om han ikke får jobben nettopp fordi han er Jens Stoltenberg.

For å si det med Hege Ulstein: "De som sier de ikke vil at det skal gå politikk i ansettelsen av ny sentralbanksjef, gjør alt de kan for at det skal gå politikk i ansettelsen av ny sentralbanksjef."

Bankboksing på Stortinget – Dagsavisen

Enig. Og jeg tror også han får jobben.

Ekstra skrev (1 minutt siden):

Enig. Og jeg tror også han får jobben.

Det ville jeg ikke vært så sikker på. Alle forventet en utnevnelse i morgen. Nå blir det utsettelse meldes det fra Finansdepartementet.

https://www.dagbladet.no/meninger/stoltenberg-synker-som-en-stein/75106159

Justisdepartementets habilitetsvurdering skulle være Stoltenbergs livbøye. Den bærer ikke. Hans kandidatur som sentralbanksjef synker som en stein.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/XqpV0W/stortingsflertallet-skeptisk-til-jens-stoltenberg-som-sentralbanksjef

Stortingsflertallet skeptisk til Jens Stoltenberg som sentralbanksjef

slabbedask skrev (6 minutter siden):

Det ville jeg ikke vært så sikker på. Alle forventet en utnevnelse i morgen. Nå blir det utsettelse meldes det fra Finansdepartementet.

https://www.dagbladet.no/meninger/stoltenberg-synker-som-en-stein/75106159

Justisdepartementets habilitetsvurdering skulle være Stoltenbergs livbøye. Den bærer ikke. Hans kandidatur som sentralbanksjef synker som en stein.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/XqpV0W/stortingsflertallet-skeptisk-til-jens-stoltenberg-som-sentralbanksjef

Stortingsflertallet skeptisk til Jens Stoltenberg som sentralbanksjef

Nei, sikker er ingen, og alle har fått med seg motforestillingene, det var bare en gjetning.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er på tide vi får en kvinnelig sentralbanksjef. Ida Wolden Bache bør kvoteres inn som kvinne. Det er det eneste rette.

Anonymkode: ff5d5...99e

Hvis hun får jobben, håper jeg da virkelig det er pga kvalifikasjoner!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er på tide vi får en kvinnelig sentralbanksjef. Ida Wolden Bache bør kvoteres inn som kvinne. Det er det eneste rette.

Med den bakgrunnen hun har trenger hun ikke kvoteres inn, hun er vel kvalifisert i lange baner.

Annonse

Lillemus skrev (15 minutter siden):

Med den bakgrunnen hun har trenger hun ikke kvoteres inn, hun er vel kvalifisert i lange baner.

Jens Stoltenberg er også kvalifisert til de grader.  Jeg har ikke hørt om kjønnskvotering til denne stillingen.  De to er godt kvalifisert og det er noen som må velge imellom.

Savannah skrev (33 minutter siden):

Jens Stoltenberg er også kvalifisert til de grader.  Jeg har ikke hørt om kjønnskvotering til denne stillingen.  De to er godt kvalifisert og det er noen som må velge imellom.

I tilfeller med ellers likestilte kandiater bør kvinnen kvoteres inn, slik man gjør ellers i samfunnet. F.eks. ved valg av styremedlemmer hvor det er lovbestemt at 40 av styremedlemmene skal være kvinner. Vi har aldri hatt en kvinnelig sentralbanksjef bør, det er på tide.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I tilfeller med ellers likestilte kandiater bør kvinnen kvoteres inn, slik man gjør ellers i samfunnet. F.eks. ved valg av styremedlemmer hvor det er lovbestemt at 40 av styremedlemmene skal være kvinner. Vi har aldri hatt en kvinnelig sentralbanksjef bør, det er på tide.

Det er dette med "eller likestilte".  Der er jeg noe usikker, men det er ikke meg som skal vurdere og velge.  Jens har hatt toppverv til de grader og der stiller de ikke likt.  Tror det blir vanskelig å gå forbi han.

Det er en spesiell liste med søkere, studenter på 18 - 19 år, pensjonister på 70, bussjåfører i 60-årene, butikkmedarbeidere mm.  Men, kun en eneste kvinne.

Det er helt tydelig at det er kun to kvalifiserte søkere.

Jeg anser dem ikke for å være jevnbyrdige faglig.

Bache er visesentralbanksjef i dag. Ingen kan kjenne jobben bedre 

Hun har jobbet med økonomi hele tiden, og da relevante ting innen økonomifaget. Hun har vært forsker, og siden jobbet med pengepolitikk og finansiell stabilitet.

https://www.norges-bank.no/en/topics/about/Organisation/The-Executive-Board/Bache/

Skal man ha en fagøkonom eller en politiker?

Loven sier at sentralbanksjefen skal opptre politisk uavhengig. Det utelukker ingen, men det er vanskelig å se for seg at Stoltenberg skal være helt nøytral. Det er nesten ikke menneskelig mulig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...