Gå til innhold

Må en ha rollebilder som "ser ut som en selv". Skal en bry seg mest om sånne som "ser ut som en selv"?

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/osloogviken/ronja-brox-savner-flerkulturelle-ledere-i-musikkbransjen-1.15816000

Synes dette høres litt rasistisk ut, hvorfor kan ikke en ha rollebilder som ser annerledes ut enn seg selv? Virker litt tribalistisk egentlig, minner om når en somalier ble skutt av politiet i Oslo så ble "alle" somalierne i byen rasende og demonstrerte fordi de skjøt "en som så ut som dem", men de gangene politiet skyter hvite folk eller ikke-somaliere som er 99% av gangene så er de helt stille og demonstrerer ikke. Rart med det.

Hva er forskjellen på dette og rasisme. Oss og dem. Jeg bryr meg ikke om noe negativt skjer med deg, eller ser opp til deg fordi de er ikke en av "mine". Jeg bryr meg om "mine" og "min rase/ etnisitet", ikke om "sånne som deg". Er ikke dette eksakt det rasister og sånne folk sier. Hvorfor er dette greit? Noen som kan forklare?

Tanker?

Anonymkode: d8515...19a

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/ronja-brox-savner-flerkulturelle-ledere-i-musikkbransjen-1.15816000

Synes dette høres litt rasistisk ut, hvorfor kan ikke en ha rollebilder som ser annerledes ut enn seg selv? Virker litt tribalistisk egentlig, minner om når en somalier ble skutt av politiet i Oslo så ble "alle" somalierne i byen rasende og demonstrerte fordi de skjøt "en som så ut som dem", men de gangene politiet skyter hvite folk eller ikke-somaliere som er 99% av gangene så er de helt stille og demonstrerer ikke. Rart med det.

Hva er forskjellen på dette og rasisme. Oss og dem. Jeg bryr meg ikke om noe negativt skjer med deg, eller ser opp til deg fordi de er ikke en av "mine". Jeg bryr meg om "mine" og "min rase/ etnisitet", ikke om "sånne som deg". Er ikke dette eksakt det rasister og sånne folk sier. Hvorfor er dette greit? Noen som kan forklare?

Tanker?

Anonymkode: d8515...19a

Ja dette er et fint prosjekt. Det er viktig å se personer som ligner på seg selv mestre det en selv har som mål å mestre. På personnivå fungerer det som en døråpner og motivator for å jobbe mot målet. Muligheten oppleves som mer reell og målet blir mer realistisk.

På gruppenivå viser all forskning at det fører til mindre rasisme å møter/se/erfare mangfoldighet i alle samfunnsroller og på alle arenaer. Det er derfor viktig å ha mørke nyhetsanker, reportere, artister, kunstnere, politikere etc, for de er synlige eksempler på at alle kan. Det å se at alle kan utføre det samme gjør det lettere å både bevisst og ubevisst gi slipp på fordommer. 

Endret av Kayia
Kayia skrev (47 minutter siden):

Ja dette er et fint prosjekt. Det er viktig å se personer som ligner på seg selv mestre det en selv har som mål å mestre. På personnivå fungerer det som en døråpner og motivator for å jobbe mot målet. Muligheten oppleves som mer reell og målet blir mer realistisk.

På gruppenivå viser all forskning at det fører til mindre rasisme å møter/se/erfare mangfoldighet i alle samfunnsroller og på alle arenaer. Det er derfor viktig å ha mørke nyhetsanker, reportere, artister, kunstnere, politikere etc, for de er synlige eksempler på at alle kan. Det å se at alle kan utføre det samme gjør det lettere å både bevisst og ubevisst gi slipp på fordommer. 

Her syntes jeg idretten må gå i bresjen. Det norske herrelandslanget i fotball må snarest kvotere inn en trans, en kortkort og en asiat, minst, for at alle grupper skal kunne ha rollemodeller.

Anonymkode: 278ed...527

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her syntes jeg idretten må gå i bresjen. Det norske herrelandslanget i fotball må snarest kvotere inn en trans, en kortkort og en asiat, minst, for at alle grupper skal kunne ha rollemodeller.

Anonymkode: 278ed...527

Ja dette er særdeles viktig innenfor idretten også, det har du helt rett i. 

Worriesome Plenty 2

Jeg er ikke sjokkert over at det finnes rasisme blant "våre nye landsmenn". Det er bare oversett. Det passer ikke inn i den nye woke verdensordenen. Som tema er det ignorert. Det er ikke interessant når en norsk gutt blir mobbet som eneste hvite på en skole på Oslo`s mer innvandrerike bydeler. Et svik er det. 

Disse godhetstyrannene er så opptatt av å være "inkluderende" mot alle andre enn hvite heterofile menn. Det er fysjom må vite.

Det blir latterlig når feminister, homofile og andre skeive går i bresjen for å være woke, når det ikke er den samme respekten tilbake. Det er en enveiskjøring av rang. Nå er ikke alle innvandrere rasister, men å tro de er det i mindre grad enn etniske poteter, det er ett selvbedrag, og noe de overser. Når det gjelder homofili og den slags, er de på gruppenivå svært fordomsfulle. Dette ignoreres også i stor grad.

Festtaler og det å feie under teppet problemene med æreskulturer er en uting. Verden vil bedras. Jeg oppfordrer de mest woke personene til å bosette seg litt i ett islamsk land, for å kjenne på denne rasismen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...