Gå til innhold

Hva skal man gjøre når man ikke klarer å trene?


Sommerblomsten9

Anbefalte innlegg

Sommerblomsten9

Hei. Hva skal man gjøre når søvnproblemene går utover hele hverdagen sin, når man er for sliten fysisk i kroppen og psykisk til å trene? Og i tillegg er jeg litt overvektig , og medisinen jeg går på gjør at jeg går opp i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommerblomsten9 skrev (1 minutt siden):

Hei. Hva skal man gjøre når søvnproblemene går utover hele hverdagen sin, når man er for sliten fysisk i kroppen og psykisk til å trene? Og i tillegg er jeg litt overvektig , og medisinen jeg går på gjør at jeg går opp i vekt. 

Da sørger du for tilstrekkelig bevegelse - helst utendørs i dagslys - lar være å sove på dagtid - og håper på bedre søvn neste natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
frosken skrev (2 minutter siden):

Da sørger du for tilstrekkelig bevegelse - helst utendørs i dagslys - lar være å sove på dagtid - og håper på bedre søvn neste natt. 

Skjønner. Blir bare deprimert når trening blir tatt fra meg også, trente masse før, når jeg sov. Dette har vart i lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (Akkurat nå):

Skjønner. Blir bare deprimert når trening blir tatt fra meg også, trente masse før, når jeg sov. Dette har vart i lang tid. 

For noen uker siden var du ekstremt opptatt av manglende søvn. Så virker det som om det gikk bedre en stund, men nå er du tilbake til både dårlig søvn og en slags "overopptatthet" av hvordan du har det. Prøv om du kan vende oppmerksomheten mer utover, gå tur, hør på lydbok, møt noen andre mennsker osv. Se om du kan klare å vende oppmerksomheten litt vekk fra hvordan du har det akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
frosken skrev (11 minutter siden):

For noen uker siden var du ekstremt opptatt av manglende søvn. Så virker det som om det gikk bedre en stund, men nå er du tilbake til både dårlig søvn og en slags "overopptatthet" av hvordan du har det. Prøv om du kan vende oppmerksomheten mer utover, gå tur, hør på lydbok, møt noen andre mennsker osv. Se om du kan klare å vende oppmerksomheten litt vekk fra hvordan du har det akkurat nå. 

Takk for svar, jeg skal prøve på det . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (34 minutter siden):

Skjønner. Blir bare deprimert når trening blir tatt fra meg også, trente masse før, når jeg sov. Dette har vart i lang tid. 

Du må nesten gjøre det beste ut av slik du har det nå. Beveg deg det du kan. Vektnedgang handler hovedsaklig om hva man spiser uansett, så det kan du regulere mer effektivt den veien. Og det å gå komme seg ut og gå en liten tur kan gjøre godt både fysisk og mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommerblomsten9
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Du må nesten gjøre det beste ut av slik du har det nå. Beveg deg det du kan. Vektnedgang handler hovedsaklig om hva man spiser uansett, så det kan du regulere mer effektivt den veien. Og det å gå komme seg ut og gå en liten tur kan gjøre godt både fysisk og mentalt.

Du har rett i det. Skjønner bare ikke hvorfor jeg har gått så mye opp i vekt av tolvon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (1 minutt siden):

Du har rett i det. Skjønner bare ikke hvorfor jeg har gått så mye opp i vekt av tolvon. 

Ta det opp med din fastlege og hør om det finnes et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
Vhanja skrev (1 time siden):

Ta det opp med din fastlege og hør om det finnes et alternativ.

Men lurer på noe . Hva skal jeg gjøre når jeg får kjempe skumle selvmordstanker, og tenker mer og mer på døden for hver dag pga søvnproblemene ? Tenker til og med på metoder hvordan jeg skal gjøre det på, fordi det er jo ikke hjelp og få. Jeg får ikke hjelp fra helsesystemet, det er ikke noe mer hjelp jeg kan få angående søvn . Og jeg blir suicidal når jeg ikke sover nok . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
Vhanja skrev (1 time siden):

Ta det opp med din fastlege og hør om det finnes et alternativ.

Vil jo ikke dø på ekte, fordi ville ikke dø før når jeg sov godt og når jeg ikke sleit med søvn, da var ikke selvmordstankene der. men får de tankene som kontrollerer meg og får meg til å ville dø , når jeg sover så lite over en lang periode 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
Vhanja skrev (1 time siden):

Ta det opp med din fastlege og hør om det finnes et alternativ.

Jeg vil jo egentlig ikke dø, men så får jeg disse selvmordstankene som blir så sterke når jeg ikke sover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (53 minutter siden):

Men lurer på noe . Hva skal jeg gjøre når jeg får kjempe skumle selvmordstanker, og tenker mer og mer på døden for hver dag pga søvnproblemene ? Tenker til og med på metoder hvordan jeg skal gjøre det på, fordi det er jo ikke hjelp og få. Jeg får ikke hjelp fra helsesystemet, det er ikke noe mer hjelp jeg kan få angående søvn . Og jeg blir suicidal når jeg ikke sover nok . 

Dette er for store spørsmål til at noen på nettet kan ta ansvar for å svare deg. Du må oppsøke hjelp. 

Du får jo hjelp når du får medisiner. Du må bare i videre dialog med fastlegen om det finnes alternativer som ikke gir deg de bivirkningene. Eller vurdere om bivirkningene er verdt det om de kan gi deg søvn. Hør gjerne også med fastlegen om du kan få psykriatisk hjelp med dine selvmordstanker. 

Hvis du føler fastlegen ikke tar deg på alvor, ta kontakt med en annen lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Dette er for store spørsmål til at noen på nettet kan ta ansvar for å svare deg. Du må oppsøke hjelp. 

Du får jo hjelp når du får medisiner. Du må bare i videre dialog med fastlegen om det finnes alternativer som ikke gir deg de bivirkningene. Eller vurdere om bivirkningene er verdt det om de kan gi deg søvn. Hør gjerne også med fastlegen om du kan få psykriatisk hjelp med dine selvmordstanker. 

Hvis du føler fastlegen ikke tar deg på alvor, ta kontakt med en annen lege. 

Men medisinene jeg tar funker jo ikke og alle medisinene jeg fikk før funket heller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommerblomsten9
Vhanja skrev (10 minutter siden):

Dette er for store spørsmål til at noen på nettet kan ta ansvar for å svare deg. Du må oppsøke hjelp. 

Du får jo hjelp når du får medisiner. Du må bare i videre dialog med fastlegen om det finnes alternativer som ikke gir deg de bivirkningene. Eller vurdere om bivirkningene er verdt det om de kan gi deg søvn. Hør gjerne også med fastlegen om du kan få psykriatisk hjelp med dine selvmordstanker. 

Hvis du føler fastlegen ikke tar deg på alvor, ta kontakt med en annen lege. 

Og fastlegen sier at jeg ikke får mere medisiner nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (1 time siden):

Men lurer på noe . Hva skal jeg gjøre når jeg får kjempe skumle selvmordstanker, og tenker mer og mer på døden for hver dag pga søvnproblemene ? Tenker til og med på metoder hvordan jeg skal gjøre det på, fordi det er jo ikke hjelp og få. Jeg får ikke hjelp fra helsesystemet, det er ikke noe mer hjelp jeg kan få angående søvn . Og jeg blir suicidal når jeg ikke sover nok . 

Du krisemaksimerer. Du er ikke i fare, selvmordstankene er en del av din krisemaksimering - og det er ikke farlig med dårlig søvn for deg. 

Hva driver du med på dagtid? Går du på skole eller er i jobb? Og hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (27 minutter siden):

Og fastlegen sier at jeg ikke får mere medisiner nå

Nei, men du får jo psykiatrisk behandling, så fremt du ikke har sluttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (1 time siden):

Men lurer på noe . Hva skal jeg gjøre når jeg får kjempe skumle selvmordstanker, og tenker mer og mer på døden for hver dag pga søvnproblemene ? Tenker til og med på metoder hvordan jeg skal gjøre det på, fordi det er jo ikke hjelp og få. Jeg får ikke hjelp fra helsesystemet, det er ikke noe mer hjelp jeg kan få angående søvn . Og jeg blir suicidal når jeg ikke sover nok . 

Hvorfor får du ikke hjelp? Har du prøvd å snakke med f eks en psykolog men det hjelper ikke? I sånne situasjoner bør man absolutt snakke om disse tankene med noen. Lite søvn er nedtrykkende i lengden og ikke bra hverken fysisk eller psykisk. Om du klarer der, burde du forsøke å nærmest tvinge deg selv ut på gåtur/trening/aktivitet. Det er nemlig ofte slik at du har mer godt av frisk luft og trening enn du kan tenke deg, selvom du er uopplagt og føler du ikke orker. Men du må kanskje gjøre det over tid for å merke det. Jeg vet det ikke er lett!

Anonymkode: b2597...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
frosken skrev (5 timer siden):

Du krisemaksimerer. Du er ikke i fare, selvmordstankene er en del av din krisemaksimering - og det er ikke farlig med dårlig søvn for deg. 

Hva driver du med på dagtid? Går du på skole eller er i jobb? Og hvor gammel er du?

Skal ut i jobb snart, er 20 år. Men jeg kjenner jo at det er farlig, fordi jeg har faktisk vurdert å legge planer å gjøre noe hvis dette ikke går over til neste uke.  Jeg orker ikke leve sånn mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
frosken skrev (5 timer siden):

Nei, men du får jo psykiatrisk behandling, så fremt du ikke har sluttet?

Har sluttet, går ikke på DPS lengre og har ingen psykolog 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor får du ikke hjelp? Har du prøvd å snakke med f eks en psykolog men det hjelper ikke? I sånne situasjoner bør man absolutt snakke om disse tankene med noen. Lite søvn er nedtrykkende i lengden og ikke bra hverken fysisk eller psykisk. Om du klarer der, burde du forsøke å nærmest tvinge deg selv ut på gåtur/trening/aktivitet. Det er nemlig ofte slik at du har mer godt av frisk luft og trening enn du kan tenke deg, selvom du er uopplagt og føler du ikke orker. Men du må kanskje gjøre det over tid for å merke det. Jeg vet det ikke er lett!

Anonymkode: b2597...e89

Har vært på trening idag, trener men søvnen blir vist ikke bedre. Fastlegen sier bare at det er sånn det er. Går ikke til psykolog , og fastlegen vil heller ikke sende meg til psykolog. Spurte om jeg kunne bli henvist til psykolog forrige gang jeg var der, for litt over en uke siden og han sa jeg ikke trengte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...