Gå til innhold

saxenda


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynte med saxenda for to uker siden.  Første uke med dose 0.6 gikk veldig bra.  Jeg merket at matlysten forsvant og jeg spiste mindre enn før.  Jeg gikk opp til 1.2 og denne uken har vært et helvete.  Jeg har hatt vondt i magen, sure oppstøt, raping og promping hele natta så jeg sover ikke.  I dag går det bedre med magen, men jeg er så slapp at jeg holder ikke hode og har ligget mest og sovet.

Noen med erfaringer.  Jeg har gått ned 1 eller 2 kilo,  så jeg tenker kanskje å gå tilbake til dose 0.6.

Anonymkode: 8d49b...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Begynte med saxenda for to uker siden.  Første uke med dose 0.6 gikk veldig bra.  Jeg merket at matlysten forsvant og jeg spiste mindre enn før.  Jeg gikk opp til 1.2 og denne uken har vært et helvete.  Jeg har hatt vondt i magen, sure oppstøt, raping og promping hele natta så jeg sover ikke.  I dag går det bedre med magen, men jeg er så slapp at jeg holder ikke hode og har ligget mest og sovet.

Noen med erfaringer.  Jeg har gått ned 1 eller 2 kilo,  så jeg tenker kanskje å gå tilbake til dose 0.6.

Anonymkode: 8d49b...2ce

Jeg har gått på Saxenda en god stund. Etter en fin effekt den første tiden er nå effekten flatet ut og jeg har like mye sult som ellers. Jeg har fått høre fra flere holde at effekten opphører etter noen tid. Nå er jeg av en person (som ikke er lege) blitt tipset om at det ville være lurt å bli værende på det nivået der effekten fortsatt er uten å øke såpass raskt som det står på pakken. NB: Man skal selvfølgelig konsultere sin egen behandler for sikkerhets skyld. Med andre ord er det ikke nødvendigvis lurt å «pushe» opp dosen hvis man har effekt av en lavere dose enn 3 ml.

Forøvrig har jeg vært heldig å unngått slike bivirkninger som du beskriver, men jeg har fått inntrykket av at det er temporært. Det eneste jeg har slitt litt med er tretthet og kraftesløshet.

Nå seponere jeg og er spent på om jeg etter en stund på lavere dose vil oppleve et nytt boost når jeg igjen øker dosen. Hvis jeg kan bli værende på 1,2 ml og ha effekt på den dosen ville det være topp!

Jeg håper for deg at bivirkningene dine gir seg og at du får til den ønskede vektnedgangen. Good luck!

Anonymkode: 4ccb8...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2022 den 9.48):

Jeg har gått på Saxenda en god stund. Etter en fin effekt den første tiden er nå effekten flatet ut og jeg har like mye sult som ellers. Jeg har fått høre fra flere holde at effekten opphører etter noen tid. Nå er jeg av en person (som ikke er lege) blitt tipset om at det ville være lurt å bli værende på det nivået der effekten fortsatt er uten å øke såpass raskt som det står på pakken. NB: Man skal selvfølgelig konsultere sin egen behandler for sikkerhets skyld. Med andre ord er det ikke nødvendigvis lurt å «pushe» opp dosen hvis man har effekt av en lavere dose enn 3 ml.

Forøvrig har jeg vært heldig å unngått slike bivirkninger som du beskriver, men jeg har fått inntrykket av at det er temporært. Det eneste jeg har slitt litt med er tretthet og kraftesløshet.

Nå seponere jeg og er spent på om jeg etter en stund på lavere dose vil oppleve et nytt boost når jeg igjen øker dosen. Hvis jeg kan bli værende på 1,2 ml og ha effekt på den dosen ville det være topp!

Jeg håper for deg at bivirkningene dine gir seg og at du får til den ønskede vektnedgangen. Good luck!

Anonymkode: 4ccb8...014

Takk for svar.  Jeg er mye bedre i dag.  Har dusjet, vasket klær og lest en del.  Ute er været ufyselig så det frister ikke å gå ut.  Jeg bestemte meg i dag for å følge dine råd og dosen i dag var 1,2.   Har tenkt å bli værende på den noen dager før jeg evt. går opp til 1,8.  Jeg er kanskje utålmodig, men jeg vil ha fart i vektnedgangen;).  Jeg har bestemt meg for å spise vanlig mat og ikke gå på noen spesiell diett.  Jeg spiste med engang mye mindre etter at jeg begynte på 0,6.

Anonymkode: 8d49b...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har det bedre! Nyt det😊

Det høres som du har en fin plan, men ikke gå for fort frem. Det gjorde jeg og angrer nå da jeg tror det var med på å redusere effekten over tid. Antagelig viktig å bli værende på den dosen som gir effekt (som jeg kanskje uttrykte det over her). 

Jeg ønsker deg all lykke til!

Anonymkode: 4ccb8...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Er det sprøyte dere tar? Går det fint? Er det i magen? Lurer på å spør om å få saxenda. 

Ja, det er en tynn sprøyte i mageskinnet (jeg har nok å ta av!). Det går helt fint. Viktig å sette den på nytt sted hver dag, altså ikke på samme sted to dager etter hverandre. Regn med litt blåmerker!

Anonymkode: 4ccb8...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er en tynn sprøyte i mageskinnet (jeg har nok å ta av!). Det går helt fint. Viktig å sette den på nytt sted hver dag, altså ikke på samme sted to dager etter hverandre. Regn med litt blåmerker!

Anonymkode: 4ccb8...014

Ok. Vet ikke om jeg tør det der, men hadde vært fint hvis det fungerte da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (24 minutter siden):

Ok. Vet ikke om jeg tør det der, men hadde vært fint hvis det fungerte da. 

Jeg trodde også at det var skummelt! Leste bruksanvisningen om og om igjen. Så på YouTube gjentatte ganger hvordan det skulle gjøres. Trodde det var kjempevanskelig. Det endte med at jeg tok første stikk sammen med fastlegen. Det var latterlig enkelt. Noen ganger kjenner jeg det ikke i det hele tatt, andre ganger svir det litt, men totalt ubetydelig. Jeg angrer ikke på at jeg forsøkte dette...rent bortsett fra at jeg nå ikke har samme effekt som ved oppstart. Håper på en ny boost etter å ha nedjustert dosen en tid.

Anonymkode: 4ccb8...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde også at det var skummelt! Leste bruksanvisningen om og om igjen. Så på YouTube gjentatte ganger hvordan det skulle gjøres. Trodde det var kjempevanskelig. Det endte med at jeg tok første stikk sammen med fastlegen. Det var latterlig enkelt. Noen ganger kjenner jeg det ikke i det hele tatt, andre ganger svir det litt, men totalt ubetydelig. Jeg angrer ikke på at jeg forsøkte dette...rent bortsett fra at jeg nå ikke har samme effekt som ved oppstart. Håper på en ny boost etter å ha nedjustert dosen en tid.

Anonymkode: 4ccb8...014

Ok. Får se om jeg tør. Er litt redd for sprøyter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (19 minutter siden):

Ok. Får se om jeg tør. Er litt redd for sprøyter. 

Ville ikke kalt det sprøyter. Det ser ikke slik ut. 

Anonymkode: 4ccb8...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ville ikke kalt det sprøyter. Det ser ikke slik ut. 

Anonymkode: 4ccb8...014

Ok bra det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 timer siden):

Ok. Får se om jeg tør. Er litt redd for sprøyter. 

Jeg har også sprøyteskrekk, men tenkte med meg at den måtte jeg overvinne.  Satte første stikket hos legen og det var ingenting😀.  Jeg kjente det på samme måte som noen hadde rørt ved magen på meg.  Det hender at jeg såvidt kjenner litt svie, men det er ingenting å snakke om.  Ts.

Anonymkode: 8d49b...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har også sprøyteskrekk, men tenkte med meg at den måtte jeg overvinne.  Satte første stikket hos legen og det var ingenting😀.  Jeg kjente det på samme måte som noen hadde rørt ved magen på meg.  Det hender at jeg såvidt kjenner litt svie, men det er ingenting å snakke om.  Ts.

Anonymkode: 8d49b...2ce

Ok. Kanskje det ikke er så ille da, men finnes det ikke piller også man kan ta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (33 minutter siden):

Ok. Kanskje det ikke er så ille da, men finnes det ikke piller også man kan ta? 

Jo, Mysimba. De to typene er veldig ulike, og jeg tror det både er strenge vektkrav og andre «helsekrav.». Er BMI ikke høy nok, tror jeg de koster rundt 3000 kr pr mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (9 minutter siden):

Jo, Mysimba. De to typene er veldig ulike, og jeg tror det både er strenge vektkrav og andre «helsekrav.». Er BMI ikke høy nok, tror jeg de koster rundt 3000 kr pr mnd. 

Mysimba er litt skummel hvis man bruker antipsykotika, siden Mysimba og antipsykotika har opphevende effekt (antidoteffekt) på hverandre. Generelt er Mysimba en dårlig medisin for alle med psykose eller bipolar lidelse (fare for å utløse nye episoder eller mani).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (12 minutter siden):

Jo, Mysimba. De to typene er veldig ulike, og jeg tror det både er strenge vektkrav og andre «helsekrav.». Er BMI ikke høy nok, tror jeg de koster rundt 3000 kr pr mnd. 

Ok. Hvor høy må BMI være da? Kunne tenkt meg å prøvd å pilleform. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 minutter siden):

Mysimba er litt skummel hvis man bruker antipsykotika, siden Mysimba og antipsykotika har opphevende effekt (antidoteffekt) på hverandre. Generelt er Mysimba en dårlig medisin for alle med psykose eller bipolar lidelse (fare for å utløse nye episoder eller mani).

Det var synd da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (13 minutter siden):

Mysimba er litt skummel hvis man bruker antipsykotika, siden Mysimba og antipsykotika har opphevende effekt (antidoteffekt) på hverandre. Generelt er Mysimba en dårlig medisin for alle med psykose eller bipolar lidelse (fare for å utløse nye episoder eller mani).

Er du sikker på dette? Stod noe om benzo da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (26 minutter siden):

Er du sikker på dette? Stod noe om benzo da. 

Mysimba er samme medisin som Wellbutrin (pluss et tillegg) - hvis man tidligere har fått dårlige reaksjoner av Wellbutrin er sjansen stor for at man får det av Mysimba også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
cilie skrev (56 minutter siden):

Jo, Mysimba. De to typene er veldig ulike, og jeg tror det både er strenge vektkrav og andre «helsekrav.». Er BMI ikke høy nok, tror jeg de koster rundt 3000 kr pr mnd. 

 

stjernestøv skrev (1 time siden):

Ok. Kanskje det ikke er så ille da, men finnes det ikke piller også man kan ta? 

Jeg har nylig snakket med fastlegen min om "slankepiller" og han sa jeg kunne få Rybelsus. De skal fungere som Saxenda bare i pilleform (pga samme virkestoffet Liraglutid, hvis jeg forstod han riktig). Jeg vurderer å begynne på dem. De er imidlertid ikke godkjent enda på indikasjonen vektnedgang, foreløpig er indikasjonen diabetes type 2 for å regulere blodsukkeret. Og så må man betale dem selv (kanskje fordi jeg ikke har diabetes type 2 eller fedme), og de koster rundt 1400 kr i måneden. Jeg er i tenkeboksen. 

 

ISW skrev (46 minutter siden):

Mysimba er litt skummel hvis man bruker antipsykotika, siden Mysimba og antipsykotika har opphevende effekt (antidoteffekt) på hverandre. Generelt er Mysimba en dårlig medisin for alle med psykose eller bipolar lidelse (fare for å utløse nye episoder eller mani).

Ja, han sa at det var utelukket å gi meg Mysimba.  

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...