Gå til innhold

Jeg hater å ha autisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ofte både hørt, og lest om mennesker med ASF som ser det som en styrke, som helt klart er bra for dem hvis de er heldige nok til å få den typen personlighet eller muligheter til å se det på den måten. Jeg skulle gjerne ønske jeg kunne se det slik selv mesteparten av tiden.

For meg så er ASD, og har alltid vært, en funksjonshemming, til tross for at jeg er høyt fungerende. Det påvirker de fleste deler av livet mitt negativt. Jeg har slitt med sosial angst, depresjon, BPD, år med selvskading og selvmordsforsøk før jeg fullførte ungdomsskolen, som bare har forsterket mine sosiale problemer og kommunikasjonsproblemer knyttet til ASD.

Jeg skulle ønske jeg bare kunne legge meg og aldri våkne igjen, at jeg ikke var født slik i utgangspunktet, og mange ganger ser jeg meg rundt på andre NT og skulle ønske jeg bare kunne bytte liv med dem, eller til og med at noen andre i familien min hadde fått en eller flere av problemene mine, så jeg kunne ha litt mindre å takle selv, selv om jeg føler meg skyldig for å tenke sånne ting.

Ofte føles det som om ingenting har endret seg, eller noen gang vil endre seg. Det river meg i stykker, år etter år med samme gamle dritt, og det er vanskelig å fortsette å leve når det er alt du kan se i fremtiden.

Er det noen andre som har det på samme måte? Jeg føler meg utrolig alene, og kunne trengt noen å snakke med…

 

 

Anonymkode: a5607...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

❤️ 

Jeg føler det også på samme måte. Om det hadde kommet en pille imorgen som hadde kunnet kurere det så hadde jeg tatt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk diagnosen, har aldri identifisert veldig med den, og å være diagnostisert har ikke vært positivt for meg... Føler meg på den ene siden heldig som ikke har større og mer omfattende plager, men det "lille" jeg har av sosiale utfordringer har vært kun negativt og noe jeg selvfølgelig ville kvittet meg med på et blunk. 

Mange elsker "neurodiversity"-perspektivet som er opptatt av stolthet og styrker og at man aldri ville vært annerledes. Men der virker det til å være liten plass til mennesker i din eller min situasjon, som ikke opplever noen fordeler.

Håper du har noen som kan støtte deg i hverdagen, enten det er behandler, en privatperson eller begge deler ♥️

Anonymkode: 92563...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner meg heller ikke på de som liker diagnosen sin. De må ha en fryktelig lettgradig versjon. 

Anonymkode: bcb7e...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke noe positivt i å ha diagnosen for min egen del. Ser ikke at jeg har noen form for styrker som folk som ikke har den diagnosen har/ikke har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 22.08):

Jeg har ofte både hørt, og lest om mennesker med ASF som ser det som en styrke, som helt klart er bra for dem hvis de er heldige nok til å få den typen personlighet eller muligheter til å se det på den måten. Jeg skulle gjerne ønske jeg kunne se det slik selv mesteparten av tiden.

For meg så er ASD, og har alltid vært, en funksjonshemming, til tross for at jeg er høyt fungerende. Det påvirker de fleste deler av livet mitt negativt. Jeg har slitt med sosial angst, depresjon, BPD, år med selvskading og selvmordsforsøk før jeg fullførte ungdomsskolen, som bare har forsterket mine sosiale problemer og kommunikasjonsproblemer knyttet til ASD.

Jeg skulle ønske jeg bare kunne legge meg og aldri våkne igjen, at jeg ikke var født slik i utgangspunktet, og mange ganger ser jeg meg rundt på andre NT og skulle ønske jeg bare kunne bytte liv med dem, eller til og med at noen andre i familien min hadde fått en eller flere av problemene mine, så jeg kunne ha litt mindre å takle selv, selv om jeg føler meg skyldig for å tenke sånne ting.

Ofte føles det som om ingenting har endret seg, eller noen gang vil endre seg. Det river meg i stykker, år etter år med samme gamle dritt, og det er vanskelig å fortsette å leve når det er alt du kan se i fremtiden.

Er det noen andre som har det på samme måte? Jeg føler meg utrolig alene, og kunne trengt noen å snakke med…

 

 

Anonymkode: a5607...62e

Sliter du med noe tilleggsvansker nå ? Angst, depresjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
FGT skrev (På 2.3.2022 den 23.39):

Sliter du med noe tilleggsvansker nå ? Angst, depresjon ?

Ja… sliter ikke så mye med angst akkurat nå for tiden da jeg bruker medisiner for det, men sliter en del med tilbakevendende depresjoner. Har som tidligere nevnt også emosjonelt ustabil pf som helt klart kompliserer vanskene mine veldig, og gjør at jeg dessverre er kronisk suicidal.

Anonymkode: a5607...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg  leser på andre forumer om Asperger og autismetilstander, så er det ingen der som bruker slike utrykk som hate, men at de bruker mye ordet " å maskere" å skjule sin autistiske tilstand å fremstå mer som nevrotypiske. Gjør dere det slik , dere som er her på dette forumet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
FGT skrev (12 minutter siden):

Når jeg  leser på andre forumer om Asperger og autismetilstander, så er det ingen der som bruker slike utrykk som hate, men at de bruker mye ordet " å maskere" å skjule sin autistiske tilstand å fremstå mer som nevrotypiske. Gjør dere det slik , dere som er her på dette forumet ?

uttrykke " å maske " er vel ganske nytt? Jeg hadde ihvertfall ikke hørt om det før. Jeg har alltid pleid å si at jeg speilet eller spilte skuespill når jeg er rundt andre, og det er jo det samme.

Anonymkode: 06695...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
FGT skrev (4 timer siden):

Når jeg  leser på andre forumer om Asperger og autismetilstander, så er det ingen der som bruker slike utrykk som hate, men at de bruker mye ordet " å maskere" å skjule sin autistiske tilstand å fremstå mer som nevrotypiske. Gjør dere det slik , dere som er her på dette forumet ?

Nei, gidder ikke spille skuespill. Men hater autismen.

Anonymkode: 1f2d9...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

uttrykke " å maske " er vel ganske nytt? Jeg hadde i hvert fall ikke hørt om det før. Jeg har alltid pleid å si at jeg speilet eller spilte skuespill når jeg er rundt andre, og det er jo det samme.

Anonymkode: 06695...313

Ja  det er vel noe av det samme. Maskering er også nytt for meg . Syns ikke det noe positiv utrykk. En vil bare slite seg enda mer ut etter hvert og må til slutt kanskje bare  gå inn i en isolasjon. Forbinder det med å skjule noe. Hva er det man skal skjule egentlige  ? De nevrotypiske har mange ganger dårlige trekk oppførsel eller egenskaper, om ikke å skjule med kontrollere. Men mye av den maskering, som spesielt kvinner gjør er nok også en del ubevisst for å passe inn eller  bli mer lik de såkalte normale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
FGT skrev (4 timer siden):

Når jeg  leser på andre forumer om Asperger og autismetilstander, så er det ingen der som bruker slike utrykk som hate, men at de bruker mye ordet " å maskere" å skjule sin autistiske tilstand å fremstå mer som nevrotypiske. Gjør dere det slik , dere som er her på dette forumet ?

Nei, en del grupper er ekstremt positive til å ha autisme. Man blir nærmest pepet ut om man har en annen mening, og mange av oss velger å tie... Ironisk nok, da det visstnok er der vi skal slappe av og føle oss velkomne... 

Ville ikke si at å maskere og å hate autisme nødvendigvis overlapper heller. Man har mennesker som hater å ha autisme som ikke liker eller ikke klarer å maskere, mennesker som hater å ha autisme som er drevne til å maskere, mennesker som elsker sin autisme som velger å aldri maskere, og mennesker som elsker sin autisme som maskerer noen ganger fordi det er praktisk i visse situasjoner. 

Enig i at uttrykket "maskere" har tatt veldig av de siste årene. For noen år siden ble det jo knapt snakket om i autismediskusjoner. 

Anonymkode: 92563...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hattifnattus
Glitter skrev (48 minutter siden):

Jeg har aldri brukt ordet å maske, men heller at jeg kompenserer og kopierer. 

Ikke jeg heller. Har brukt kopierer, speiler og  å spille skuespill. Vet ikke om å maske er et nyere ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (1 time siden):

Ikke jeg heller. Har brukt kopierer, speiler og  å spille skuespill. Vet ikke om å maske er et nyere ord?

Det virker sånn. Jeg har bare lest det i hovedsak på KG. Sikkert her også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
Glitter skrev (21 minutter siden):

Det virker sånn. Jeg har bare lest det i hovedsak på KG. Sikkert her også. 

Kg og andre sosiale medier ( typ Tiktok ) har jeg hørt det på. Tror ikke min forrige behandler brukte det utrykket heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...