Gå til innhold

Kan jeg ha autisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har alltid vært rar. Da jeg var liten likte jeg ikke å gå i barnehagen. Kunne like når det var noe organiserte leker eller aktiviteter. Likte best å være hjemme og stelle med egne ting men hadde også noen venner i gata, men jeg likte best å være med en av gangen. Likte ikke endringer i hverdagen som å reise bort. Hadde ikke spesielt vanskelig for å lære men likte best å leke som liten. Likte ikke å gå i bursdag og var redd for ballonger. Jeg likte litt å være sammen med andre men helst fordi jeg hadde interesse for leken/aktiviteten heller enn men at jeg gadd å bli med bare for å være med de andre. Moren min sto på for at jeg skulle være mest mulig normal, hun likte ikke at jeg foretrakk å være med dyr og være rar. Jeg fulgte henne som en skygge når vi var blandt folk, hun var opptatt av å lære meg de rette tingene sosialt. 

Jeg var redd for å ta telefonen og for å møte blikket til folk jeg passerte på gata. Dette har jeg funnet ut av , lest om og øvd på og er ikke plaget med i dag.

Hadde en venn på ungdomsskole, var litt outsider. På videregående også en venn her og der, kunne fordype meg mye i linjen jeg gikk på fordi oppgavene interesserte meg. Var ofte sliten på skolen og var mye alene på fritiden.

Har studert flere år og gjentagende problem var at jeg slet sosialt. Skjønner ikke smalltalk, føler de andre har noen slags humor/sjargong jeg ikke forstår. Foretrakk å snakke fag. Ble veldig sliten.

Jobb er litt lettere sosialt sett fordi jeg bare utfører oppgaver. Sosialt litt vanskelig at folk forventer at jeg er sosial, jeg blir forvirret av at de forventer at jeg skal holde lange samtaler med dem i steder for å jobbe. Selv om jeg forstår at det betyr mye for dem. 
 

Nei arbeidslivet har bare vært en total katastrofe. Jeg har hatt mange sykmeldinger fordi jeg sliter med søvnproblemer og utmattelse. Det er ikke utføre oppgavene som sliter på meg men det å skape og vedlikeholde gode relasjoner med mange på en gang og unngå misforståelser. Jeg bruker masse energi på å prøve å tilpasse meg men det blir såpass at jeg føler jeg spiller en rolle. 
 

Når det virkelig blir krise er når man må være med på noe sosialt på kveldstid og helger da kan jeg få sammenbrudd dager etterpå og blir det ofte så går jeg på en smell. Jeg trenger mye tid for meg selv, til å slippe tankene fri og uten forventninger og anstrengelser. Får jeg ikke denne tiden går jeg på en smell og kan være sykmeldt over lengre tid før jeg kommer meg. Mens jeg er sykmeldt er jeg ikke lei meg og savner kollegaer. Jeg er glad for å slippe det enorme stresset som overveldet meg. Men jeg ønsker å bidra og få faglige utfordringer så jeg synes det er dumt å være borte fra det. 

Jeg har ønske om å ha de vanlige sosiale rollene som andre har som venner og familie og kollegaer men jeg klarer ikke følge opp hvis forventningene blir store til meg. Liker å vite at jeg har venner men trenger ikke treffe de ofte. Jeg liker å være med dyr og være alene. Selv om jeg ikke ønsker å føle meg ensom. 
 

En av mine rare issues er at jeg ikke liker å gi bort gaver eller ha besøk. Misforstå meg rett, jeg vil gjøre andre glad, men liker ikke det fokuset jeg kan få på meg når jeg gir bort. Liker heller ikke å være den som går først fra selskap av samme grunn. Selv om jeg ønsker å forlate stedet først! Har ikke typiske angstaymptomer, bare kjenner unngåelse. Liker ikke ha besøk fordi da blir mitt fristed «invadert😂».

Takk for at du leste dette som ble langt. Er sliten av mange år der jeg ikke føler jeg passer inn og å gå på smeller med utmattelse og søvnløshet. Når jeg leste om jenter og Asberger/mild autisme så lurte jeg på om jeg kanskje kunne ha det bare at jeg er voksen og ingen tenkte på sånt før. Er det noen som kjenner igjen eller kan si at det er det iallfall ikke?😅

Anonymkode: 61eb8...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja det KAN jo høres sånn ut. Men det essensielle er nok også i hvilken GRAD du har hatt disse problemene du ramser opp for alle de problemene du ramser opp er jo sånne ting alle barn kan slite med,spesielthvis man er et barn av det engstelige slaget. 

En annen ting er også at du ikke nevner noe om stereotypisk gjentagende oppførsel som er 1 av de 2 hovedkriterene på diagnosen. Da er det snakk om vifting med hendene, rygging med kroppen som er typisk autister. 

Anonymkode: 95239...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da er det snakk om vifting med hendene, rygging med kroppen som er typisk autister. 

Anonymkode: 95239...f07

Det er ikke typisk asperger.

Anonymkode: 526cf...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja det KAN jo høres sånn ut. Men det essensielle er nok også i hvilken GRAD du har hatt disse problemene du ramser opp for alle de problemene du ramser opp er jo sånne ting alle barn kan slite med,spesielthvis man er et barn av det engstelige slaget. 

En annen ting er også at du ikke nevner noe om stereotypisk gjentagende oppførsel som er 1 av de 2 hovedkriterene på diagnosen. Da er det snakk om vifting med hendene, rygging med kroppen som er typisk autister. 

Anonymkode: 95239...f07

 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke typisk asperger.

Anonymkode: 526cf...281

Takk for svar. Jeg har jo fungert i hverdagen utad bortsett fra sykmeldingsperiodene. Inni med har det vært veldig vanskelig og mye stress. Før var ikke NAV så «på» som de er blitt nå så derfor har jeg hatt lengere sykmeldinger mange ganger uten uten at det er stilt spørsmål ved det. Har ikke så mye rare fakter men jeg har jobbet med ser også for å fremstå mer seriøs/modnere.

Anonymkode: 61eb8...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å si om du har diagnosen eller ikke bare ut fra det du skriver. Går du i behandling? Ville tatt det opp med behandler så du kan få en ordentlig utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kun en psykolog som i møte med deg kan gi deg en evt diagnose. Ikke fremmede på et forum på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (22 minutter siden):

Det er vel kun en psykolog som i møte med deg kan gi deg en evt diagnose. Ikke fremmede på et forum på nettet.

Ja skjønner det. 

 

lyseblå skrev (27 minutter siden):

Ikke lett å si om du har diagnosen eller ikke bare ut fra det du skriver. Går du i behandling? Ville tatt det opp med behandler så du kan få en ordentlig utredning. 

Går ikke til behandling.

Tenkte bare at jeg kunne få en pekepinn på om det er noe sånt men skjønner at det er fagpersoner som kan stille diagnosen.

Anonymkode: 61eb8...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja skjønner det. 

 

Går ikke til behandling.

Tenkte bare at jeg kunne få en pekepinn på om det er noe sånt men skjønner at det er fagpersoner som kan stille diagnosen.

Anonymkode: 61eb8...47b

Da ville jeg gått til fastlegen og fått henvisning. Lykke til med utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er ikke typisk asperger.

Anonymkode: 526cf...281

Jo, stimming er typisk for autister. (Inkl. tidligere kalt Asperger)

Anonymkode: 2dc69...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er ikke typisk asperger.

Anonymkode: 526cf...281

Jo stereotyp repeterende oppførsel er 1 av de 2 hovedkriterene for autisme. 

Anonymkode: 95239...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, stimming er typisk for autister. (Inkl. tidligere kalt Asperger)

Anonymkode: 2dc69...abe

Fins mange måter å stimme på som ikke er så synlig. Jeg fikler med fingrene i en bestemt rekkefølge. Jeg forstod ikke selv at det nok var en form for stimming. Det er ganske påfallende situasjoner jeg begynner med det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, stimming er typisk for autister. (Inkl. tidligere kalt Asperger)

Anonymkode: 2dc69...abe

Nei, står ikke som hovedkriterium.

Anonymkode: 526cf...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, står ikke som hovedkriterium.

Anonymkode: 526cf...281

Jo stereotyp oppførsel er kriterier. 

https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/

  • Forstyrrelser i sosialt samspill og kommunikasjonsmønster
  • Begrenset og/eller stereotype interesser, aktiviteter og atferdsmønster

Anonymkode: 95239...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo stereotyp oppførsel er kriterier. 

https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/

  • Forstyrrelser i sosialt samspill og kommunikasjonsmønster
  • Begrenset og/eller stereotype interesser, aktiviteter og atferdsmønster

Anonymkode: 95239...f07

Står ingen ting som stimming der.

Anonymkode: 526cf...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Står ingen ting som stimming der.

Anonymkode: 526cf...281

"Common examples of stereotypy are hand flapping, body rocking, toe walking, spinning objects, sniffing, immediate and delayed echolalia, and running objects across one’s peripheral vision."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2598746/

Anonymkode: 2dc69...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...