Gå til innhold

Vil vi at DOL skal bestå, eller vil vi ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

cilie skrev (35 minutter siden):

Det er kanskje særlig dét som er uheldig og som gjør at i hvert fall jeg legger bånd på meg. Ellers kunne jeg godt å ha startet ganske mye😅

Hehe, ja ser den. Skulle helst sett at alt mitt ikke var søkbart. ;) Men jeg har vært og er i en prosess. Det får bare være at ikke alt er min beste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
cilie skrev (1 time siden):

Det er kanskje særlig dét som er uheldig og som gjør at i hvert fall jeg legger bånd på meg. Ellers kunne jeg godt å ha startet ganske mye😅

Takk for tips! (neida) ;)

Hva med å slette bruker og opprette ny med nytt nick? Hvis du gjerne vil delta mer og unngå å legge så mye bånd på deg mener jeg? 

 

Anonymkode: f052b...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for tips! (neida) ;)

Hva med å slette bruker og opprette ny med nytt nick? Hvis du gjerne vil delta mer og unngå å legge så mye bånd på deg mener jeg? 

 

Anonymkode: f052b...fc6

Da forsvinner jo mye av konteksten for de «faste» som svarer. 
En ting er å stå for det selv, men det kan jo også indirekte dreie seg om andre og det bør i så fall være helt anonymt. Hvis søkefunksjonen ikke var mulig, ville et innlegg i ny og ne ikke vært så farlig. Hadde jeg gjenkjent noen her inne, ville jeg vært tilbøyelig for å søke for å bekrefte/avkrefte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cilie skrev (32 minutter siden):

Da forsvinner jo mye av konteksten for de «faste» som svarer. 
En ting er å stå for det selv, men det kan jo også indirekte dreie seg om andre og det bør i så fall være helt anonymt. Hvis søkefunksjonen ikke var mulig, ville et innlegg i ny og ne ikke vært så farlig. Hadde jeg gjenkjent noen her inne, ville jeg vært tilbøyelig for å søke for å bekrefte/avkrefte det. 

Men kan ikke helt skjønne at hvilken kontekst man har skal hindre en i å svare i tråder med uskyldig småprat? Selv om du skulle ha en frynsete fortid har jo ikke det noe med hva du liker å lage til middag f.eks? Og lurer du på hvilken komfyr eller bil du bør kjøpe deg bør heller ikke konteksten din hindre deg i å lage en tråd om det på forumet? 

Anonymkode: f052b...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men kan ikke helt skjønne at hvilken kontekst man har skal hindre en i å svare i tråder med uskyldig småprat? Selv om du skulle ha en frynsete fortid har jo ikke det noe med hva du liker å lage til middag f.eks? Og lurer du på hvilken komfyr eller bil du bør kjøpe deg bør heller ikke konteksten din hindre deg i å lage en tråd om det på forumet? 

Anonymkode: f052b...fc6

Det bør ikke være en «frynsete fortid.» Spm som du skisserer er uproblematiske å svare på. Mer personlige innlegg, som feks om helse, jobb og arbeidsliv for å nevne noe, er mer utleverende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cilie skrev (8 minutter siden):

Det bør ikke være en «frynsete fortid.» Spm som du skisserer er uproblematiske å svare på. Mer personlige innlegg, som feks om helse, jobb og arbeidsliv for å nevne noe, er mer utleverende. 

Ja, du trenger jo ikke å utlevere det. De som kjenner deg vet nok det allerede. Men nå var vel spørsmålet mitt hvorfor dere godt etablerte brukere ikke deltar og bidrar mer på generelt nivå? Det var i alle fall det jeg lurte på tidligere i tråden, og prøvde meg til og med på en teori rundt det. Ser forøvrig ut til at jeg har litt rett. Dere er redde for hverandre og legger bånd på dere selv fordi dere vet forhistorien til hverandre.

Eller så har fru2020 rett i at manglende/lite engasjement kan skyldes at dere har vært gjennom det meste av temaer og diskutert det meste tidligere. 

Men undrer meg litt over hvorfor du mest sitter på gjerdet og bare leser samtidig som du snakker så varmt om hvor viktig det er å bli kjent med hverandre? Man blir vel litt kjent ved å småprate blant annet? Synes det er litt rart å ønske å bli kjent med andre ved å for det meste bare lese hva andre skriver, mens man selv sjeldent gir av seg selv. Har sett deg skrive på vektforumet da, men er der ikke så mye selv. 

Alt i alt så gjør det meg ikke noe, jeg bare undrer meg litt. Særlig når man nesten får kritikk for å skrive som anonym. Tenker vi er like gode i så måte da. En fast gammel bruker som sjeldent gir av seg selv er ikke så veldig mye bedre enn en som skriver som anonym i blant. Man blir like dårlig kjent i begge tilfeller tror jeg.

Anonymkode: f052b...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og jeg mener at om vi ønsker at det skal være litt liv her, så burde vi alle bidra mer. Enten under nick eller som anonym. 

Anonymkode: f052b...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og jeg mener at om vi ønsker at det skal være litt liv her, så burde vi alle bidra mer. Enten under nick eller som anonym. 

Anonymkode: f052b...fc6

🤝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere er redde for hverandre og legger bånd på dere selv fordi dere vet forhistorien til hverandre.

Det er jo helt motsatt av det jeg sier. Det er nettopp fint at vi vet historien- slik blir spm og svar mer interessante, synes jeg. Grunnen til at jeg ikke oppretter flere tråder om personlige emner er nettopp for muligheten til å bli gjenkjent i virkeligheten. - Basert på mange tråder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cilie skrev (16 minutter siden):

Det er jo helt motsatt av det jeg sier. Det er nettopp fint at vi vet historien- slik blir spm og svar mer interessante, synes jeg. Grunnen til at jeg ikke oppretter flere tråder om personlige emner er nettopp for muligheten til å bli gjenkjent i virkeligheten. - Basert på mange tråder 

Da beklager jeg, og skjønner mye bedre. Det kan nok fort bli komplisert ja, hvis man har den samme brukeren over flere år. En annen bruker @Grendel byttet vel nick litt av samme grunn. "Alle" her inne vet imidlertid hvem han var før, men tror det var fordi han hadde liten lyst til å være søkbar og bli gjenkjent fra utsiden. Grendel får forklare selv hvis han vil. Synes uansett det er lurt å gjøre i blant hvis man er redd for sånne ting. Hvis du skulle velge å gjøre det, og det ikke blir åpenbart for andre her inne hvem du var før, kan du jo med ny bruker bare informere de du kjenner her inne om at det er deg. Men noe sier meg at du egentlig ikke ønsker det. Uansett var det jeg skrev nå bare et forslag for å hjelpe deg. :)

Anonymkode: f052b...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe jeg pleier å gjøre hvis jeg er redd for å bli gjenkjent fra utsiden er å omskrive litt på detaljene. Omskriver også litt hvis jeg skriver noe sensitivt som anonym og ikke vil at andre brukere skal forstå at det er meg/mitt nick. 

Tror det er ganske smart å gjøre i begge tilfeller. Omskriver selvsagt ikke så mye at hovedsaken og poenget blir borte. 

Anonymkode: f052b...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok

For min del er det mer interessant å svare i tråder hvor ts har skrevet med nick, men det hender jeg svarer uansett. 

De gangene jeg ikke bruker nick selv er det (som andre også har nevnt) når det er personlige ting eller noe som angår personer rundt meg. 

I gamle dager kunne man skrive innlegg med midlertidig nick. Det var på mange måter bedre for da slapp man å ha 5 forskjellige anonyme i én tråd og dermed lettere å skille. Hadde likt om den funksjonen kom tilbake og valget anonymbruker forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (29 minutter siden):

I gamle dager kunne man skrive innlegg med midlertidig nick. Det var på mange måter bedre for da slapp man å ha 5 forskjellige anonyme i én tråd og dermed lettere å skille. Hadde likt om den funksjonen kom tilbake og valget anonymbruker forsvant.

I stedet har alle anonyme i en tråd hvert sitt nummer. Det kan du si blir det samme som at hver har det samme midlertidige nicket i samme tråd. I stedet for at det skilles mellom bokstaver så skilles det mellom tall. Det krever bare et trent øye for å skille. 

Anonymkode: f052b...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo mer dere gnåler om hvor fælt det er å skrive som anonym bruker, jo mer får jeg lyst til å gjøre det. Det er tross alt lov, og man trenger ikke forklare noen hvorfor. 

Anonymkode: a2947...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker den tiden det var 3000 innlegg i døgnet. Men folk er nok mest på sossiale medier i våre dager.

Anonymkode: 50dd8...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da beklager jeg, og skjønner mye bedre. Det kan nok fort bli komplisert ja, hvis man har den samme brukeren over flere år. En annen bruker @Grendel byttet vel nick litt av samme grunn. "Alle" her inne vet imidlertid hvem han var før, men tror det var fordi han hadde liten lyst til å være søkbar og bli gjenkjent fra utsiden. Grendel får forklare selv hvis han vil. Synes uansett det er lurt å gjøre i blant hvis man er redd for sånne ting. Hvis du skulle velge å gjøre det, og det ikke blir åpenbart for andre her inne hvem du var før, kan du jo med ny bruker bare informere de du kjenner her inne om at det er deg. Men noe sier meg at du egentlig ikke ønsker det. Uansett var det jeg skrev nå bare et forslag for å hjelpe deg. :)

Anonymkode: f052b...fc6

Hvorfor bruker du anonym funksjonen da? Virker som også du har god kunnskap / erfaring over hvem andre var før/ hvem som er ny. Er du flau over nicket ditt eller evt hva du har skrevet før, eller hva handler din ab i denne tråden om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Husker den tiden det var 3000 innlegg i døgnet. Men folk er nok mest på sossiale medier i våre dager.

Anonymkode: 50dd8...3a2

Jeg er egentlig ikke så mye der. Jeg er jo innom, men bruker det ikke mye, og hvis jeg gjør er det jo på min lukkede Facebook hvor det bare er sånn typisk "hurra for eldste sønn som ble 10 år i dag", og en og annen snap sendt til 2-3 stk. Veldig sjeldent jeg legger ut på story, men da er det feks slik som sist, video av sønnen på sparkesykkel eller bilde av en utsikt. 

Der gir meg langt mer å være på forum. Men greit å holde litt kontakt med vennene mine som jo ikke bor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg ser en oppadgående trend på DOL nå, og er ikke veldig bekymret. 

Det er en type innlegg jeg ikke synes er særlig konstruktive og det er:

'Hvorfor skriver folk så mye om...."

- Hvorfor skriver folk om hva de spiser til middag?

- Hvorfor skriver folk om treningen sin?

- Hvorfor skriver folk så mye om autisme?

- Hvorfor skriver folk så mye om sex?

La nå folk skrive om hva de vil. Man får bare droppe tråder man ikke er interessert i. Joda det KAN bli for monomant, men det er mest et problem for brukeren selv 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hipohopp2022 skrev (1 time siden):

Hvorfor bruker du anonym funksjonen da? Virker som også du har god kunnskap / erfaring over hvem andre var før/ hvem som er ny. Er du flau over nicket ditt eller evt hva du har skrevet før, eller hva handler din ab i denne tråden om? 

Fordi jeg ikke vil bli gjenkjent. 

Anonymkode: f052b...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...