Gå til innhold

Influensa


påskelilje

Anbefalte innlegg

hipohopp2022
påskelilje skrev (4 minutter siden):

Crp slår vel bare ut på bakteriell infeksjon?

Nei, jeg tror ikke hun har hatt influensa.

Nei. En CRP slår ut uansett, enten er det normalt eller det tegn på noe unormalt. 

Når er CRP for høy?

CRP-VERDI TOLKNING
Mindre enn 10 mg/L Normal
11- 40 mg/L Tyder på virusinfeksjon
Mer enn 40 mg/L Tyder på bakteriell infeksjon

Skala for CRP-verdier. Hentet fra Lommelegen.no

Endret av hipohopp2022
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje
frosken skrev (5 timer siden):

Halsbetennelse gir ofte høy feber. Influensa vil vanligvis gi smerter i hele kroppen, ikke lokalt i hals/hode de første dagene.

Hun har nok ikke halsbetennelse,  selv om det er vondt i halsen. Men de er nok ikke influensa nei, basert på det du skriver her. Får se i morgen om det er korona igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
påskelilje skrev (2 minutter siden):

Hun har bare fått tatt 1 dose vaksine. Hun fikk korona i sommer akkurat da hennes kull skulle få. Så måtte det gå minst 3 mnd. I begynnelsen av desember fikk hun 1.dose. Så skulle det gå X antall uker før neste sprøyte.  I februar fikk hun korona igjen. Og nå dette 😮

Har hun hatt det 2 ganger? Uflaks da… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (Akkurat nå):

Hun har nok ikke halsbetennelse,  selv om det er vondt i halsen. Men de er nok ikke influensa nei, basert på det du skriver her. Får se i morgen om det er korona igjen...

Tror vi nå er over i en fase hvor folk igjen har ulike former for luftveisinfeksjoner, hvorav kun noen er covid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
frosken skrev (Akkurat nå):

Tror vi nå er over i en fase hvor folk igjen har ulike former for luftveisinfeksjoner, hvorav kun noen er covid. 

Det er godt mulig. Uff, vi hadde familieselskap på fredag, og 3 av ungdommene som var der, har blitt syke. Foreldrene mine var der også, men det ser ut som om de slapp unna. Vi voksne hjemme her merker ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
hipohopp2022 skrev (Akkurat nå):

Kan jo også være kyssesyken da? 

Det har jeg ikke vurdert. Er ikke det sånn snikende sykdom da, som en finner ut av etter lang tid som syk? Foreløpig er det 3 dager hun har vært syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
påskelilje skrev (Akkurat nå):

Det har jeg ikke vurdert. Er ikke det sånn snikende sykdom da, som en finner ut av etter lang tid som syk? Foreløpig er det 3 dager hun har vært syk.

Jeg er ikke sikker, men trodde også det hadde luftveissymptomer men som sagt dette vet jeg ikke noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (6 minutter siden):

Det har jeg ikke vurdert. Er ikke det sånn snikende sykdom da, som en finner ut av etter lang tid som syk? Foreløpig er det 3 dager hun har vært syk.

Finnes sikkert mange versjoner av kyssesyke, men selv var jeg så dårlig som jeg har aldri har vært siden. Spiste ikke mat på 10 dager og snakket heller ikke. Feber 39-40. Varte totalt ikke mer enn 14-16 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Ekstra skrev (1 minutt siden):

Finnes sikkert mange versjoner av kyssesyke, men selv var jeg så dårlig som jeg har aldri har vært siden. Spiste ikke mat på 10 dager og snakket heller ikke. Feber 39-40. Varte totalt ikke mer enn 14-16 dager.

Høres fælt ut ☹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
påskelilje skrev (3 minutter siden):

Høres fælt ut ☹

Det vises på blodprøve men da er en gjerne syk i mnd… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (14 timer siden):

Jeg fikk ikke positiv test før en sykepleier tok prøve fra halsen min. Hadde prøvd å teste selv i flere dager - inklusive forsøk på å ta prøve fra hals - men alle de testene forble negative. Så dersom du er usikker på om du har fått tatt ordentlig prøve fra hals, så kan det være et poeng å få noen til å gjøre det for deg. 

Forøvrig er det mye andre typer luftveisinfeksjoner også rundt meg for tiden, mange syke som ikke har covid. 

Ja, jeg har lurt på om jeg tar den feil. Men hvor vanskelig kan det være, liksom? Uansett - i dag føler jeg meg mye verre. Hiver etter pusten. Blir en ny hjemmetest når jeg får tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
knas skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg har lurt på om jeg tar den feil. Men hvor vanskelig kan det være, liksom? Uansett - i dag føler jeg meg mye verre. Hiver etter pusten. Blir en ny hjemmetest når jeg får tak i. 

Huff. Ta by test. Ta testen godt inni gommene, opp langs ganen og hold den der inne i noen sekunder. Så tar du den i nesen, langs nesekantene, og samme repetisjon noen sekunder. Det er følger med bruksanvisning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (2 minutter siden):

Huff. Ta by test. Ta testen godt inni gommene, opp langs ganen og hold den der inne i noen sekunder. Så tar du den i nesen, langs nesekantene, og samme repetisjon noen sekunder. Det er følger med bruksanvisning. 

Takk, skal gjør det. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...