Gå til innhold

Hvorfor skjønner jeg ikke ting med en gang?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hipohopp2022
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men NÅR innser man når man må sikrere lavere? Hva er det som er galt i hodet på oss som er litt treige med det meste? Jeg bare synes alt blir så dølt.. alt er det samme hele tiden. Det må da være noe underbevisst som stadig går i sirkler? Hvorfor slet jeg faglig og på skolen? Må føles fritt å bare kunne leve, mens jeg føler meg fanget av all tid man må bruke på dritten og datten. Å ligge innenfor normalen er heller ikke nok.. 

Anonymkode: 78038...050

Frosken er ikke Gud, hvordan skal hun vite eksakt hvorfor du ikke får det til? Det vet kanskje de du har som foreleser på studiet som kan gi deg faglige tilbakemeldinger …… 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men NÅR innser man når man må sikrere lavere? Hva er det som er galt i hodet på oss som er litt treige med det meste? Jeg bare synes alt blir så dølt.. alt er det samme hele tiden. Det må da være noe underbevisst som stadig går i sirkler? Hvorfor slet jeg faglig og på skolen? Må føles fritt å bare kunne leve, mens jeg føler meg fanget av all tid man må bruke på dritten og datten. Å ligge innenfor normalen er heller ikke nok.. 

Det er vanligvis ikke noe galt i hodet på de som ikke presterer aller høyest i utdanningssystemet, det er bare sånn at folk er ulike og har ulike styrker og svakheter. 

Når det gjelder utdanning, så vil det for de fleste være bra nok med gjennomsnittlige karakterer. Og livskvaliteten kan bli mye bedre om man setter seg realistiske mål som kan oppnås. 

Hva liker du å bruke tiden din på? Og har du valgt en utdanning som kan gi deg en jobb du tror du vil trives med?

Oi, skal si nivået i denne tråden har sunket siden jeg først leste den. 

Hvis en ikke har noe fint å si bør man være stille. Er en her inne må en tåle at folk er uenige. Det er det som skjer i et forum. Folk diskuterer.

Det er ikke alle som kan få en A. Uansett hvor mye de jobber. Å si det er dårlig gjort mot dem som kjemper og kjemper for å komme seg opp til en C. Da sier du rett til dem at ja, du kjempet, men du kjempet ikke godt nok.

Karaktersystemet ble i utgangspunktet bygd etter normalfordelingen. Det betyr at det er ca 2-10% som kan få en A. Like mange i andre enden. Hovedvekten av studenter skal ligge i midten.

Men TS, jeg tror du romantiserer livet som A-student. Jeg er både A-student og var veldig god i jobben min. Samtidig var jeg gift med en psykisk syk alkoholiker som utsatte meg for vold. Nå er jeg syk og uføretrygdet. 

Alle opplever motgang i livet.

Jeg håper du etterhvert klarer å se dine egne styrker og jobber med å utvikle dem enda mer. Og at du finner et yrke hvor du kan blomstre på ditt nivå.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis du skal få gode karakterer og kremjobb så er det nok en stor fordel å være interessert i det du driver med. Da blir det mye lettere å ta til seg kunnskap.

hipohopp2022
Fru2020 skrev (2 timer siden):

Oi, skal si nivået i denne tråden har sunket siden jeg først leste den. 

Hvis en ikke har noe fint å si bør man være stille. Er en her inne må en tåle at folk er uenige. Det er det som skjer i et forum. Folk diskuterer.

Det er ikke alle som kan få en A. Uansett hvor mye de jobber. Å si det er dårlig gjort mot dem som kjemper og kjemper for å komme seg opp til en C. Da sier du rett til dem at ja, du kjempet, men du kjempet ikke godt nok.

Karaktersystemet ble i utgangspunktet bygd etter normalfordelingen. Det betyr at det er ca 2-10% som kan få en A. Like mange i andre enden. Hovedvekten av studenter skal ligge i midten.

Men TS, jeg tror du romantiserer livet som A-student. Jeg er både A-student og var veldig god i jobben min. Samtidig var jeg gift med en psykisk syk alkoholiker som utsatte meg for vold. Nå er jeg syk og uføretrygdet. 

Alle opplever motgang i livet.

Jeg håper du etterhvert klarer å se dine egne styrker og jobber med å utvikle dem enda mer. Og at du finner et yrke hvor du kan blomstre på ditt nivå.

Du har helt rett @Fru2020, noen ganger bør en være stille. Jeg klarte ikke det. Så før jeg blir helt stille vil jeg bare si at jeg Ikke mente alle fag men en og annen gang. Bak alle A’er ligger det knall hard jobbing. Sikter en høyt holder det ikke med C eller D, og da kan man heller ikke velge og vrake i jobber. Forstod på Ts at hen ønsket dette. 

Selv klarte jeg og motbevise meg selv  nylig med og presentere å få en A på en innlevering til tross for min situasjon🙂 

Endret av hipohopp2022

Annonse

AnonymBruker
Grendel skrev (3 timer siden):

Hvis du skal få gode karakterer og kremjobb så er det nok en stor fordel å være interessert i det du driver med. Da blir det mye lettere å ta til seg kunnskap.

Vet :) men hvorfor har jeg ikke fått disse interessene? Det er det som irriterer meg litt. Hvorfor får vi interessene vi får?

påskelilje
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vet :) men hvorfor har jeg ikke fått disse interessene? Det er det som irriterer meg litt. Hvorfor får vi interessene vi får?

Det er et stort og interessant spørsmål! Mine interesser er nok en blanding av gener (har evner innen musikk, naturfag og språk), men også sosial påvirkning fra de rundt meg som betyr og har betydd mye for meg. Jeg synger i kor og er glad i musikk, liker å gå tur og observere planter,  fugler, dyr og landskap, er fascinert av språk 😊

Så både hva du ble "dyttet" inn i av fritidsinteresser som barn, hvilke ting du prioriterer å gjøre som voksen og hva slags typer mennesker du velger å være sammen med vil påvirke interessene dine. 

Endret av påskelilje
Gjest Anonym 2
hipohopp2022 skrev (På 4/5/2022 den 23.28):

Der er jeg veldig uenig med deg. Alle kan få det om man jobber hardt nok. 

Faktisk ikke alle kan få det til. Noen har utfordringer som gjør at man jobber og jobber, men får ikke A. Målet ka da ikke være å få A da, men gjøre så godt man kan.

hipohopp2022
Anonym 2 skrev (2 minutter siden):

Faktisk ikke alle kan få det til. Noen har utfordringer som gjør at man jobber og jobber, men får ikke A. Målet ka da ikke være å få A da, men gjøre så godt man kan.

Ok. Da Så.

Alle har nok ulike mål og ulike forutsetninger. Var nok litt dumt av meg og si at alle kan få, det tar jeg selvkritikk på. 

Selv satser jeg høyt og setter dermed  også høye krav til meg selv. 

• 2 måneder senere...

Hei ! Det kan hjelpe noe å bruke hukommelsesteknikkene til Oddbjørn By.Også tall kan læres raskere.Flere studenter bruker allerede flere av teknikkene.Har prøvd det selv ,det virker.Anbefaler boken Best of Memo av Oddbjørn By.Kanskje det er podkast som kan hjelpe deg til å bruke det i praksis.Når det gjelder ord,navn og handling som erstatter tall,anbefaler jeg som i boken at du finner noe som kommer «fort «opp i dine assosiasjoner (funnet selv)..Han har gitt ut flere bøker,se selv,Kanskje boken Memo,veien til en bedre eksamen er lurt å kjøpe også.Er om ham på YouTube .En student avis var positiv til hans teknikker.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...