Gå til innhold

Kupton: langvarig bruk av sobril


helseangst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
11 minutes ago, helseangst said:

Hvor ofte ca? Og har du noen gang måttet trappe ned?

Et par tre ganger i uken. Aldri måtte trappe noe ned nei.

Anonymkode: 9b928...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (11 minutter siden):

Av alle svar du har fått, bør du merke deg svaret fra ISW. 

Skal ta det til meg. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (13 minutter siden):

Av alle svar du har fått, bør du merke deg svaret fra ISW. 

Jeg skal snakke med legen min om å prøve en av de medisinene ISW nevner. Kan jeg fortsette å ta Sobril frem til jeg finner et alternativ eller vil det være veldig dumt for hjernen? Og når jeg finner noe nytt, må jeg da trappe ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helseangst skrev (31 minutter siden):

Jeg skal snakke med legen min om å prøve en av de medisinene ISW nevner. Kan jeg fortsette å ta Sobril frem til jeg finner et alternativ eller vil det være veldig dumt for hjernen? Og når jeg finner noe nytt, må jeg da trappe ned?

Sobril skader ikke hjernen. Husk at mennesker med epilepsi kan måtte bruke benzodiazepiner eller barbiturater livet ut. 

Men det finnes bedre medisiner mot vedvarende angst enn Sobril. Sobril kan være fin til bruk f.eks hvis du har flyskrekk og skal fly, eller før en eksamen, eller mot toppene i angsten. Hvis du har vedvarende angst, og særlig hvis du har fått dette ved oppstart av SSRI, er alternativene jeg nevner bedre. 

Kort forklaring: Serotonin har en stimulerende (og angstfremmende) effekt ved enkelte reseptorer i nervesystemet. Noen mennesker som responderer dårlig på SSRI, kan ha spesielt mange slike reseptorer (5-HT2-reseptorer, 5-HT betyr 5-hydroksytryptamin, eller serotonin). Seroquel og Truxal blokkerer disse reseptorene slik at serotonin får en utelukkende angstdempende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helseangst skrev (På 7.4.2022 den 23.23):

Jeg har nå tatt Sobril 15 mg én gang daglig i litt over tre måneder. Jeg ser at det i pakningsvedlegget står at man kun skal stå på Sobril i 1-3 mnd maks. Dette bekymrer meg veldig. Er det farlig å bruke det lenger? Jeg har OCD og panikklidelse, og begynte på zoloft (nå 75mg i ca en måned)i begynnelsen av januar, og begynte på samme tidspunkt å ta Sobril for å få litt ro på kveldstid. Kan det være at den sterke angsten jeg opplever er abstinenssymptomer på dagtid? Kan sobrilen ødelegge hjernen/psyken hvis man står på det for lenge? Jeg går til psykolog, men han har ikke så greie på medisiner, derfor spør jeg deg. Jeg har ikke økt dosen, og tar sobrilen ca samme tid hver kveld. Angsten min er fortsatt så sterk at jeg ikke klarer å slutte, men hvis sobrilen ødelegger så må jeg jo bare få det til på en eller annen måte. Angsten var voldsom før jeg begynte å ta Sobril også, så det er ikke den som har utløst dette, jeg er bare redd for at den kanskje er grunnen til at det ikke blir noe bedre. 

Har brukt sobril i lengre perioder over 3 måneder daglig uten å bli avhengig, i den betydning at jeg har klart helt fint å slutte og gjort dette i flere perioder. Nå skal det sies at jeg nesten alltid tyner meg for å ta minste dose og av og til ta dager uten hvis det har vært mulig. 

Kanskje blir du litt beroliget når du oppdager at du klarer å være uten likevel og du gjenvinner litt mer kontroll. Men sånt rent fysisk farlig er det ikke:-) Det kan kanskje sammenlignes med å ta seg en drink på kvelden, muligens. Kanskje du skulle tatt en prat med den som forskriver medisinen for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Abstinenssymptomer som er på linje med å slutte på heroin kommer av langt høyere doser enn det du går på. 15 mg sobril er ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har dårlige erfaringer med Sobril, blir mye angst og depresjon, selv etter kort tids bruk. Kan ta en i uka for å unngå nedstemthet. 

Anonymkode: 50e7a...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Glitter skrev (På 9.4.2022 den 9.50):

Abstinenssymptomer som er på linje med å slutte på heroin kommer av langt høyere doser enn det du går på. 15 mg sobril er ikke mye.

Jeg går på ca 30 mg, og kjenner på litt rusten  Det virker ihvertfall slik at angsten øker. Ikke bra å gå på i lange perioder. Da er det bedre med paracekt. 

Endret av erik123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (51 minutter siden):

Jeg går på ca 30 mg, og kjenner på litt rusten  Det virker ihvertfall slik at angsten øker. Ikke bra å gå på i lange perioder. Da er det bedre med paracekt. 

Det er fortsatt ikke et sterkt abstinenssymptom å kjenne på litt økt angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Det er fortsatt ikke et sterkt abstinenssymptom å kjenne på litt økt angst. 

Jeg merker abstinenessympton etter kort tid. Det er ikke lurt å gå på i årevis. Les pakningsvedlegget!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (5 minutter siden):

Jeg merker abstinenessympton etter kort tid. Det er ikke lurt å gå på i årevis. Les pakningsvedlegget!!

Sterke abstinenser er da fysiske abstinenser som kan være direkte farlig å gjennomgå. Derfor legges folk inn for slik avrusning. 

At det føles sterkt mtp angst er noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...