Gå til innhold

Hvordan rydde opp i økonomien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har betalt ned alt jeg kan på forvrukslån. Har betalt ca 4000 kr i måneden. Har derfor ikke mulighet til å spare til buffer. Har jeg gjort feil? Det kommer jo fortsatt uforutsigbare utgifter.. 

Anonymkode: b486b...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har betalt ned alt jeg kan på forvrukslån. Har betalt ca 4000 kr i måneden. Har derfor ikke mulighet til å spare til buffer. Har jeg gjort feil? Det kommer jo fortsatt uforutsigbare utgifter.. 

Anonymkode: b486b...fa6

Det er alltid lurt å kvitte seg med forbrukslån så fort som overhodet mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har betalt ned alt jeg kan på forbrukslån. Har betalt ca 4000 kr i måneden. Har derfor ikke mulighet til å spare til buffer. Har jeg gjort feil? Det kommer jo fortsatt uforutsigbare utgifter.. 

Anonymkode: b486b...fa6

Sparemulighetene vil jo øke når du er kvitt det lånet. Sparerentene er så lave for tiden at det ikke er noe poeng å ha et forbrukslån lenger enn nødvendig fordi man heller vil ha penger i bakhånd.

Når det er sagt, er det selvfølgelig en fordel å ha et minimum å gå på, slik at man f.eks. kan takle litt prisstigning. Men det blir noe annet enn det jeg tenker på med "buffer". 

Slik prisene på strøm og andre nødvendige varer har utviklet seg i det siste, skal du ikke tenke på at det er din feil at det har vært  vanskelig å legge til side penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har betalt ned alt jeg kan på forbrukslån. Har betalt ca 4000 kr i måneden. Har derfor ikke mulighet til å spare til buffer. Har jeg gjort feil? Det kommer jo fortsatt uforutsigbare utgifter.. 

Anonymkode: b486b...fa6

Nei du har gjort helt rett. Som både Ekstra og Laban sier er forbrukslån fine å kvitte seg med så fort man kan. For din del har du "bevist" at du kan spare 4000 pr mnd når det røyner på, dvs nesten 50.000 i året. Selv om dette helt sikkert har vært veldig krevende ville jeg forsøkt å opprettholde store deler av denne sparingen også etter at lånet er nedbetalt, slik at pengene ikke bare fordufter - det er så fort gjort. Selv opprettholdt jeg autotrekket på 2700 pr mnd som tidligere gikk til lånekassen etter lånet var nedbetalt, og dette utgjør kjernen i fondssparingen min i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (1 time siden):

Nei du har gjort helt rett. Som både Ekstra og Laban sier er forbrukslån fine å kvitte seg med så fort man kan. For din del har du "bevist" at du kan spare 4000 pr mnd når det røyner på, dvs nesten 50.000 i året. Selv om dette helt sikkert har vært veldig krevende ville jeg forsøkt å opprettholde store deler av denne sparingen også etter at lånet er nedbetalt, slik at pengene ikke bare fordufter - det er så fort gjort. Selv opprettholdt jeg autotrekket på 2700 pr mnd som tidligere gikk til lånekassen etter lånet var nedbetalt, og dette utgjør kjernen i fondssparingen min i dag. 

 

Jeg kommer nok til å ta ganske lett av bufferen for å spe på i økonomien så nei jeg velger som dere sier å satse videre på å betale på forbruksgjelden. Jeg har klart å fått den ned i under 100 000. Og målet må være å forsøke å holde den under, og prøve å kjempe den videre nedover  :)

Anonymkode: b486b...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Man bør slukke brann på de stedene der det brenner mest (og i denne kontekst er økonomi/disponible midler vannet du slukker brann med).

For å ta et eksempel: Det er dumt å betale ned ekstra på boliglånet hvis du har forbrukslån (med høyere rente og som det haster enda mer med å bli kvitt). Men hvis du f.eks har null kroner på sparekonto, eller misligholdte regninger, så "brenner" dette enda mer.

Hvis jeg var deg, så hadde jeg spart opp (forutsatt at du da ikke misligholder noe) en buffer på f.eks 10.000 kroner. Denne kan dekke det aller mest akutte. Men uten buffer er man veldig sårbar, og man sover kanskje heller ikke så godt om natten. Etter du har gjort dette kan du igjen begynne å betale ned gjeld, og betale ned det med høyest rente først (det som "brenner" mest).

Sånn tenker i alle fall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kommer nok til å ta ganske lett av bufferen for å spe på i økonomien så nei jeg velger som dere sier å satse videre på å betale på forbruksgjelden. Jeg har klart å fått den ned i under 100 000. Og målet må være å forsøke å holde den under, og prøve å kjempe den videre nedover  :)

Anonymkode: b486b...fa6

Det kan se ut som du misforstod meg? Jeg mener også at du skal betale lånet først, men når lånet er nedbetalt kan et tilsvarende beløp som det du betaler i avdrag og renter i dag bli din sparing, der deler av sparingen kan være en buffer mens annet er langsiktig sparing i feks fond.

I likhet med ISW syns jeg du burde forsøkt å spare opp til en liten buffer slik at du unngår at andre ting går til inkasso.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...