Gjest tuvaB Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Datteren min blir snart 4 år. Jeg er litt usikker på hva et "godt sammensatt kosthold" er for henne. Trenger hjelp til å sette opp en dagsmeny som jeg kan ta utgangspunkt i, ikke nødvendigvis mengde, men heller innhold, hva kan hun spise til frokost, lunsj, middag og kveldsmat for å få i seg den næringen hun trenger? Hvor mye frukt og grønnsaker? Egnet pålegg etc. Hun er normalvektig og tåler det meste. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Hei tuvaB, En 4 åring bør generelt få i seg rundt 3 glass melk, 4 eller mer brødskiver eller grøt, kornblandinger, ris, pasta, 4 eller mer frukt/grønnsaker (1/2 glass juice regnes også som 1 frukt), og 2-3 gode proteinkilder (f.eks egg, kjøtt, fisk, belgfrukter, cottage cheese, eller peanutsmør). Til frokost kan hun f.eks få melk, brød med ost, syltetøy, leverpostei etc (eller frokostblanding), og frukt. Til lunsj kan hun få melk, brød med peanutsmør, kjøttpålegg, leverpostei, egg, cottage cheese etc, og frukt. Middag kan bestå av rå eller kokte grønnsaker, potet, ris, eller pasta, og en hovedrett med kjøtt, fisk, eller belgfrukter. Kvelds kan være melk, brød med noen av påleggene over (eller andre dere bruker), eller kornblanding, og frukt. Gode mellommåltider kan være cottage cheese og hermetisk frukt, fersk frukt/grønnsaker, kjeks med ost, grønnsaker med dip etc. Av frukt og grønnsaker er gode vitamin A kilder inkluderer gulrot, mais, rosiner, banan, og squash, og gode vitamin C kilder inkluderer spinat, broccoli, blomkål, cantaloupe melon, appelsin, og grapefrukt. Jeg vet ikke om det var dette du var ute etter. Her er hvertfall noen guidelines, så kan du modifisere det etter hvordan din datter spiser. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.