Gå til innhold

Hva tenker dere om begravelses-sermonier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noe dere føler gir dere noe å delta på ? Drar dere av høflighet, eller fordi dere vil , eller lar dere være å dra ?

Personlig synes jeg hele skikken med sermonier er veldig rart, jeg ser behovet for å begrave eller kremere rent praktisk noe må jo gjøres men selve sermonien og sånn blir veldig merkelig for min del

Tanker ?

Anonymkode: 3fcc0...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om det er noen jeg faktisk er glad i og er i familie med så drar jeg selvsagt, men ellers syns jeg det bare er ekkelt. 

 

Anonymkode: 5d523...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drar som regel hvis det er noen som er nær meg. Har mistet mesteparten av familien min så jeg synes det var godt å delta i begravelsen. Jeg var også med og bar kisten til mine besteforeldre og pappa. Synes begravelser er en fin skikk, og samlingen etterpå hvor man ikke trenger å være alene og man kan få mimre avdøde sammen. Det eneste jeg ikke klarer er å spise rett etterpå for da kommer det rett opp igjen, men jeg forstår absolutt behovet for å få i seg mat når man er i en slik situasjon. 

 

Jeg kan også dra i begravelser hvis det er noen som er nærme min mann og jeg er invitert, men hvis jeg ikke har hatt et personlig forhold til dem så ville det vært unaturlig å dra.

Anonymkode: 3e5c0...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å synge i begravelser. Jeg synes begravelser er så vakre. De er oftest så fulle av kjærlighet. For meg som sang var det ofte fint å se at folk ble berørt og kanskje klarte å gråte for første gang. Jeg liker også talen, det kommer ofte opp ting som jeg ikke visste. Jeg er veldig glad i ritualer, så at begravelser er preget av ritualer gir meg trøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (5 timer siden):

Oops hadde visst forvillet meg inn i autismeforumet. Håper det er greit jeg svarte likevel...

Det må da være helt greit det. :)

Jeg synes også begravelser er en fin ting, selv om det gjør vondt. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (5 timer siden):

Jeg pleide å synge i begravelser. (...) For meg som sang var det ofte fint å se at folk ble berørt og kanskje klarte å gråte for første gang.

De musikalske innslagene er en viktig del av begravelsene. Ofte er det godt gjennomtenkte valg som ligger bak, slik at de som kjente avdøde, får klare assossiasjoner til noe som berører dem personlig.

Jeg er helt sikker på at du har bidratt til å gi folk fine opplevelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
AnonymBruker skrev (På 6.5.2022 den 14.00):

Er det noe dere føler gir dere noe å delta på ? Drar dere av høflighet, eller fordi dere vil , eller lar dere være å dra ?

Personlig synes jeg hele skikken med sermonier er veldig rart, jeg ser behovet for å begrave eller kremere rent praktisk noe må jo gjøres men selve sermonien og sånn blir veldig merkelig for min del

Tanker ?

Anonymkode: 3fcc0...5a5

Hei!

begravelser gir meg ingenting.

Jeg deltar av høflighet, kun av den grunn.

jeg syns seremonien og med det, ting som blir sagt i begravelser, er hyklerisk, fult av løgn, overdrivelser, og tullprat. Av den grunn har jeg selv skrevet eget ønske for min begravelse, skjønt det er lenge til, at jeg ikke ønsker noen «fest med snitter».

Vil de nærmeste som elsker meg samles, så gjør det, men spar meg for overdrivelser og tullprat. Jeg misliker sterkt løgn og overdrivelser, så utgangen av mitt liv håper jeg blir uten overfladiskhet, skuespill, løgn og tullprat. Det er det min erfaring begravelser består av.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...