Gå til innhold

De med aspeger har ofte problemer med eksekutive funksjoner, men hvordan skille dette fra latskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eksekutive funksjoner er kognitive funksjoner som inkluderer arbeidsminne, planlegging, igangsettelse av aktiviteter og oppgaver. Men hvordan vite om det er dette som er problemet med å få ting gjort, eller om det skyldes at en bare er lat?

 

Anonymkode: 5744d...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om man "bare er lat" så har man vel ikke de andre symptomene på autisme?

Anonymkode: 27ee4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutes ago, AnonymBruker said:

Om man "bare er lat" så har man vel ikke de andre symptomene på autisme?

Anonymkode: 27ee4...cc2

Autister kan ikke være late?

Anonymkode: 92a70...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Autister kan ikke være late?

Anonymkode: 92a70...07c

Skrev jeg at de ikke kunne være det?

Anonymkode: 27ee4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (9 timer siden):

Jeg har alltid slitt litt med å forstå hva eksekutive funksjoner er. 

Jeg også. Hvordan vite om det er problem med eksekutive funksjoner eller bare at man ikke gidder som gjør at en ikke gidder ta oppvasken.

Anonymkode: 5744d...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg også. Hvordan vite om det er problem med eksekutive funksjoner eller bare at man ikke gidder som gjør at en ikke gidder ta oppvasken.

Anonymkode: 5744d...e56

Jeg har i hvert fall måttet kjempe mye i alle år for å greie å holde det rent og ryddig hjemme. Klarer det i perioder og er flinkere enn jeg var som helt ung, men fortsatt må jeg ta skippertak. Men prøver å ha rutiner på ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.5.2022 den 20.14):

Jeg også. Hvordan vite om det er problem med eksekutive funksjoner eller bare at man ikke gidder som gjør at en ikke gidder ta oppvasken.

Anonymkode: 5744d...e56

Hvis man er bare lat så er det kun "kjedelige" ting du ikke "orker" å gjøre, mens de med eksekutive funksjoner har problemer med selv ting de egentlig liker. F. Eks jeg fikk en gave til jul levert på døren, men den gaven lå uåpnet helt til februar fordi jeg ikke fikk meg til å åpne den. 

Anonymkode: 591ef...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis man er bare lat så er det kun "kjedelige" ting du ikke "orker" å gjøre, mens de med eksekutive funksjoner har problemer med selv ting de egentlig liker. F. Eks jeg fikk en gave til jul levert på døren, men den gaven lå uåpnet helt til februar fordi jeg ikke fikk meg til å åpne den. 

Anonymkode: 591ef...dda

Hvorfor orket du ikke åpne den?

Anonymkode: 92a70...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klarer å gjøre ting hvis jeg har en rutine på det. Så derfor vil jeg tro det ikke er latskap.

Jeg har forøvrig merket meg at jeg sliter med å gjennomføre rutinen når jeg er overveldet eller hvis det skjer noe som setter meg ut.

Anonymkode: 9d745...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
AnonymBruker skrev (På 26.5.2022 den 8.38):

Eksekutive funksjoner er kognitive funksjoner som inkluderer arbeidsminne, planlegging, igangsettelse av aktiviteter og oppgaver. Men hvordan vite om det er dette som er problemet med å få ting gjort, eller om det skyldes at en bare er lat?

 

Anonymkode: 5744d...e56

Hei!

det kan jo være latskap også, men folk flest vil ikke utsette ting, i de grader at det blir store problemer for dem selv.

ved autisme kan man nettopp gjøre det, samtidig jobbe hardt på et annet prosjekt. ( man blir kanskje fanget av sin interesse, sitt mål, det man gjør. Komme ut av sporet, gjøre andre viktige ting, kan bli vanskelig!)( eller det at man blir overveldet, det kan være stress, press, mas etc… som også setter en ut av spill , men man ligger ikke på sofa og ser på tv liksom )

Eksekutive funksjonsvansker kan nok mange andre enn de som har autisme kjenne seg igjen i, men eksekutive funksjonsvansker handler om problemer med å gjøre rett og slett det man må, viktige hverdagsting, betale regninger, lage mat, ikke bare henge seg opp i det ene man er oppslukt av, eller ikke bli satt ut av spill av feks stress og mas.

eksekutive funksjonsvansker er svært reelt ved autisme, fordi det er vanskelig skifte fokus, driver man med noe, er det svært vanskelig å avslutte, skifte fokus, gjøre noe annet.

Jo mer intenst opptatt man er av det man driver på med, jo mer problematisk er det å huske på feks mat, regninger, rengjøring, skifte klær etc…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Frida skrev (16 minutter siden):

Jeg sliter med å ha det ryddig hjemme. Får det bare ikke gjort fordi vet ikke hvor jeg skal begynne.

For meg hjelper det å sette opp liste, f.eks:

-støvsuge
-sette på en vask med klær
-rydde kjøkkenet
-vask vasken på badet 

 Når jeg gjør det sånn så blir det lettere å komme igang og også fullføre.

Anonymkode: 27ee4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Når man har executive dysfunction så vil man jo få det til - man VIL jo ta oppvasken, man VIL gjøre hvaenn det er man må gjøre, man bare får ikke gjernen til å samarbeide.

Hvis det hadde vært latskap hadde man ikke villet gjøre handlingen, og man hadde heller ikke hatt dårlig samvittighet for å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei er det nok stor variasjon.  Men den viktigste grunnen er at man er interessert i det man skal ta fatt på, ellers må en være godt motivert, hvis det er ting som må bare gjennomføres. Kan ikke se at hjernen skulle være noe hinder for dette. De med bla. ADHD kan ha det vanskeligere med  å få ting gjort, eller gjennomført uten at det kan medføre mye stress. Selv om det med AS er generelt sårbare for stress, så går dette mer på det sosiale eller relasjoner der forventninger kan være forskjellige fra NT mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker

Når det gjelder å sette i gang med kjedelige oppgaver, som å vaske eller rydde eller lekser osv. synes jeg det kan være vanskelig å vite forskjellen, for der sliter de fleste med prokrastinering (ja, selv med dårlig samvittighet i bakgrunnen.) Men jeg synes jeg ser det best når oppgaven er kommet i gang. Ta matlaging og det å lage en ny rett f.eks. En uten problemer med eksekutiv fungering greier helt OK å organisere seg på kjøkkenet og lager raskt en mental plan over hva som skal finnes frem fra skap og skuffer og hva en må gjøre først og sist. En skrur på ovnen og måler opp og legger vekk det en ikke lenger trenger osv. Når en med eksekutive vansker går i gang er det ofte kaotisk og det som er opplagt for meg at en "må gjøre først" er helt fjernt for dem. De blir gående rundt seg selv og vet ikke riktig hva de skal ta tak i. Hjernens "dirigent" er åpenbart på ferie. 

Anonymkode: d31eb...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...