Gå til innhold

Redd for allergisk sjokk Kupton

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

kan du kopton eller andre som vet svare på dette ? Jeg fikk zyprexa av legen på fredag og jeg er livredd for å få allergisk sjokk selv om jeg aldri har hatt det før. Men er så gale nå at jeg har dratt til legevakten i 3 dager nå og sitti i bilen utenfor legevakta og tatt medisinen min, i tilfelle jeg skulle få allergisk sjokk. har kjent angst men roet seg. sittet i en time hveetr dag før jeg kjører hjem. vet dette høres sykt ut men kan ikke hjelpe for det. men når jeg ikke har fått det nå disse dagene, kan jeg plutselig få det alikevell om en dag eller to ? eller når jeg øker dosen ? Vet dette er sykt men jeg har helseangst. plis svar meg noen som vet dette.

Anonymkode: 98dd5...cb6

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/467104-redd-for-allergisk-sjokk-kupton/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Millioner av mennesker bruker Zyprexa hver dag hele året. Hadde det vært økt forekomst av allergisk sjokk, ville det vært advart mot det bl.a. i Felleskatalogen. Det er ingen grunn til å mene at risikoen for allergisk sjokk er større ved å ta Zyprexa enn ved å drikke cola, spise kneipbrød eller drikke te. Risikoen øker heller ikke når du øker dosen.

Jeg har vanskelig for å svare nei på et spørsmål om "kan". Du "kan" vinne 50 mill i Eurojackpot, og du kan dø av å få en Jumbojet i hodet (Lockerbie, desember 1988). Men sannsynligheten er ekstremt liten. På listen over hva en bør bekymre seg for, er den på plass 2476.

AnonymBruker
kupton skrev (55 minutter siden):

Millioner av mennesker bruker Zyprexa hver dag hele året. Hadde det vært økt forekomst av allergisk sjokk, ville det vært advart mot det bl.a. i Felleskatalogen. Det er ingen grunn til å mene at risikoen for allergisk sjokk er større ved å ta Zyprexa enn ved å drikke cola, spise kneipbrød eller drikke te. Risikoen øker heller ikke når du øker dosen.

Jeg har vanskelig for å svare nei på et spørsmål om "kan". Du "kan" vinne 50 mill i Eurojackpot, og du kan dø av å få en Jumbojet i hodet (Lockerbie, desember 1988). Men sannsynligheten er ekstremt liten. På listen over hva en bør bekymre seg for, er den på plass 2476.

Åh Kupton du trenger ikke svare slikt da. Du er vel klar over at man i teorien kan få angst for alt mulig vel? Men angsten skal ikke knekke meg så jeg gir ikke opp, skal overvinne den. 

Gjest Hurja
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Åh Kupton du trenger ikke svare slikt da. Du er vel klar over at man i teorien kan få angst for alt mulig vel? Men angsten skal ikke knekke meg så jeg gir ikke opp, skal overvinne den. 

Jeg er sikker på at kupton ikke mente noe vondt med det han skrev. Jeg tror han skrev det på den måten for å få deg til å skjønne hvor ekstrem liten sjansen for at du skal få allergisk sjokk er og med det hjelpe deg :) 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg verken kan eller vil lyve og garantere at livet er ufarlig. Skal en person med helseangst noen gang bli bra, må han/hun først akseptere at han/hun er dødelig. Dødeligheten er 100% for oss alle, og vi vet ikke når den kommer. Nettopp derfor er det viktig å virkelig leve livet mens en lever. Tenk om vi ødelegger hele livet med å engste oss for allergisk sjokk, og så dør vi av hjerteinfarkt.

Angst er i hovedsak tull. Skal en være redd for noe, er det i det minste fornuftig å være redd for det som er mest farlig. I hovedsak er dette for oss i Norge trafikk, rus og røyking.

Gjest Hurja
kupton skrev (10 minutter siden):

Jeg verken kan eller vil lyve og garantere at livet er ufarlig. Skal en person med helseangst noen gang bli bra, må han/hun først akseptere at han/hun er dødelig. Dødeligheten er 100% for oss alle, og vi vet ikke når den kommer. Nettopp derfor er det viktig å virkelig leve livet mens en lever. Tenk om vi ødelegger hele livet med å engste oss for allergisk sjokk, og så dør vi av hjerteinfarkt.

Angst er i hovedsak tull. Skal en være redd for noe, er det i det minste fornuftig å være redd for det som er mest farlig. I hovedsak er dette for oss i Norge trafikk, rus og røyking.

Hvorfor mener du rus og røyk er noe av det mest farlige vi har? Jeg bare lurer :) 

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (12 minutter siden):

Angst kan være sykdom for noen. Synes du depresjon også i hovedsak er tull? For her i Norge har vi det jo så godt at det ikke virker fornuftig å bli deprimert.

Anonymkode: b15a9...785

AnonymBruker
Hurja skrev (25 minutter siden):

Beklager at jeg misforsto i denne tråden. Jeg skal slutte å legge meg borti ting jeg ikke har noe med, selv om jeg mente det bare godt. 

Hva har du misforstått? Jeg kan ikke se at du har skrevet noe dumt i tråden her. 

Anonymkode: b15a9...785

AnonymBruker
kupton skrev (14 timer siden):

hvis angst er tull så er de andre psykiske lidelsene også tull for deg tydeligvis. jeg sliter med kompleks ptsd, tilbakevendte depresjoner, gad, panikklidelse, nevrotisk. heldig du som er frisk kupton. 

Gjest Inga-Astri
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

hvis angst er tull så er de andre psykiske lidelsene også tull for deg tydeligvis. jeg sliter med kompleks ptsd, tilbakevendte depresjoner, gad, panikklidelse, nevrotisk. heldig du som er frisk kupton. 

Han mente det ikke på den måten nå misforstod du poenget hans.

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En har angst dersom en er a) redd for noe som faktisk ikke er farlig b) grovt overdriver sannsynligheten for at noe virkelig farlig, men ekstremt sjeldent forekommende skal skje.

Eksempel: a) Sosial fobi, tørr ikke gå i søsters bursdagsselskap. Det finnes ingen dokumentasjon på at noen har mistet livet eller fått alvorlig helseskade av å gå i søsters bursdag

b) Ja, det er veldokumentert at det er farlig å falle ned med fly. Men det er også dokumentert at det forekommer ekstremt sjelden. Sannsynligheten for å bli drept i bil på vei til flyplassen er langt større enn sannsynligheten for å dø pga den etterfølgende flyturen.

Sykdommen er ikke tull, men tankeinnholdet er det. Det bør gi håp, fordi tanker kan endres.

Gjest Hurja
kupton skrev (15 minutter siden):

En har angst dersom en er a) redd for noe som faktisk ikke er farlig b) grovt overdriver sannsynligheten for at noe virkelig farlig, men ekstremt sjeldent forekommende skal skje.

Eksempel: a) Sosial fobi, tørr ikke gå i søsters bursdagsselskap. Det finnes ingen dokumentasjon på at noen har mistet livet eller fått alvorlig helseskade av å gå i søsters bursdag

b) Ja, det er veldokumentert at det er farlig å falle ned med fly. Men det er også dokumentert at det forekommer ekstremt sjelden. Sannsynligheten for å bli drept i bil på vei til flyplassen er langt større enn sannsynligheten for å dø pga den etterfølgende flyturen.

Sykdommen er ikke tull, men tankeinnholdet er det. Det bør gi håp, fordi tanker kan endres.

Som en som har sosial fobi og unnvikende/engstelig pf kan jeg si at jeg aldri har vært redd for å bli fysisk skadet og/eller dø pga det. Men jeg har alltid vært redd for å dumme meg ut, ikke bli likt osv. Det er sikkert bare tull det også. 

Jeg har derimot høydeskrekk, og jeg var redd for at jeg skulle dø da jeg var på konsert i Oslo Spektrum og satt høyt oppe på tribunene uten noe å holde meg i. Jeg var så redd for å falle ned at jeg var svimmel, og jeg følte at jeg ville besvime. Jeg holdt på å få panikk, og jeg fikk ikke med meg den første timen av konserten fordi jeg var så redd.  Jeg utsetter meg aldri for det mer. 
I høst skal jeg til Geiranger, og selv om jeg har veldig lyst til å kjøre Trollstigen så vil jeg ikke utsette meg for det, fordi jeg er redd for å bli så svimmel at jeg mister kontrollen.  
Er det også tull?

Når jeg utsetter meg for høyder føler jeg at jeg vil bli sugd ned. Jeg ville feks aldri besøkt prekestolen, for jeg er redd jeg ville blitt så svimmel at jeg hadde falt ned. 

Endret av Hurja

Etter hva jeg har lest så finnes det ingen klar distinksjon mellom begrepene frykt og angst. Men det er èn definisjon flere bruker som jeg liker:

Frykt er redsel for noe som faktisk skjer (f.eks at det går en edderkopp over stuegulvet)
Angst er redsel for at noe kanskje kan komme til å skje (angst neste gang man går inn i stua i tilfelle det er en edderkopp der).

I den forstand er angst "tull" fordi det er frykt for noe som ikke har skjedd enda, og som i mange tilfeller heller aldri vil skje.  Dvs at kroppen og sinnet kaster bort masse mental og fysisk energi på noe som ikke er reelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...