Gå til innhold

Hvordan måte er riktig behandling av suicidale

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan skal helsepersonell reagere?

Anonymkode: dc75b...b54

Om man er kronisk suicidal kan man ikke legges inn hele tiden, må jo få oppfølging poliklinisk da. Tett oppfølging tenker jeg da. 

AnonymBruker

Det er et såpass bredt spekter at det er vanskelig å svare på. Kan vedkommende finne på å ta livet sitt så bør det jo vurderes om de skal legges inn for en periode, eller om det holder med vanlig oppfølging hvor de kanskje får mulighet til en ekstra time.

Slike som meg, som har hatt selvmordstanker i årevis men ikke har hatt forsøk siden 2015 så tenker jeg at det får holde med poliklinisk/privat psykolog eller ingenting. Men blir ikke nødvendigvis kvitt suicidalitet ved å gå i behandling ( men det bør selvsagt prøves ut først om man ikke har gjort det ).

Anonymkode: 892c5...31c

For meg tror jeg det ble feil at jeg ble møtt med strengt regime. Fastvakt og innelåsning. Jeg lærte at selvmordstanker er farlig. Nå har jeg fått stempelet kronisk suicidalitet. Da blir jeg jo møtt på den helt motsatte måten. 

Hva som er riktig et jo vanskelig å si. Det varierer jo veldig fra behandler til behandler hvordan man blir møtt.

AnonymBruker
Fru2020 skrev (15 minutter siden):

For meg tror jeg det ble feil at jeg ble møtt med strengt regime. Fastvakt og innelåsning. Jeg lærte at selvmordstanker er farlig. Nå har jeg fått stempelet kronisk suicidalitet. Da blir jeg jo møtt på den helt motsatte måten. 

Hva som er riktig et jo vanskelig å si. Det varierer jo veldig fra behandler til behandler hvordan man blir møtt.

Godt eksempel. Selvmordstanker i seg selv er ikke farlige så lenge man ikke agerer på dem. Det er når tanker blir til planer hvor man skaffer seg det man skal drepe seg med, legger sted tid og dato og man seriøst planlegger å gjennomføre det det først blir farlig.

Anonymkode: 892c5...31c

AnonymBruker
Fru2020 skrev (15 timer siden):

Det der skjer ikke suicidale. Det skjer om du selvskader. 

Anonymkode: efe39...a9e

Annonse

Gjest Vendi
Fru2020 skrev (23 timer siden):

For meg tror jeg det ble feil at jeg ble møtt med strengt regime. Fastvakt og innelåsning.

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg drev ikke med mye. Jeg var alvorlig deprimert med selvmordstanker. Jeg hadde ikke selvmordsplaner.

Synes det er ganske utrolig at det ble gjennomført slike tiltak som fastvakt og innelåsing kun fordi du hadde selvmordstanker. Altså bare tanker om å ville ta livet ditt. Enig med deg i at det må ha vært feil måte å møte deg på den gangen. 

Mange går jo med selvmordstanker uten at det er så farlig, og uten at man må vie det så mye oppmerksomhet fra helsevesenets side. Men det spørs jo sikkert på hvordan du ellers var. 

Vendi skrev (59 minutter siden):

Synes det er ganske utrolig at det ble gjennomført slike tiltak som fastvakt og innelåsing kun fordi du hadde selvmordstanker. Altså bare tanker om å ville ta livet ditt. Enig med deg i at det må ha vært feil måte å møte deg på den gangen. 

Mange går jo med selvmordstanker uten at det er så farlig, og uten at man må vie det så mye oppmerksomhet fra helsevesenets side. Men det spørs jo sikkert på hvordan du ellers var. 

Jeg var svært alvorlig deprimert. Skyhøy madr-s. Men tankene var mindre farlige da enn hva de har utviklet seg til å bli. Jeg har en pårørende som mener jeg ble helt feil behandlet de første månedene. Faktisk har overlegen ved sengepost også sagt noe om at det har vært feilbehandling av meg. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...