Angstlei Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 Kort fortalt døde moren min for ca. 6 mnd siden og jeg og broren min måtte selge barndomshjemmet brått. Livet hadde det gått i stå for 17 år siden, helt siden jeg flyttet hjem, der var jeg i hovedsak plaget av mye angstanfall, ikke så mye depresjon selv om jeg har fått diagnosen dystymi i tillegg til panikk og generell angstlidelse. Alt i alt hadde jeg en ganske ok hverdag da, alt tatt i betraktning. Nå syntes jeg bare ting blir verre og verre dag for dag. Tidligere når vi alle bodde sammen i det samme mønsteret gikk dagene og årene unna. Nå så virker en dag like lang som en måned, tar ikke slutt. Er ufør og har ingenting å fylle dagene med. Vet jeg optimalt sett burde ha meningsfylt innhold, men klarer ikke knekke den koden og får bare mer og mer panikk siden jeg ikke klarer det . Merker energinivået og livslysten svinner hen, er ikke suicidal, men redd jeg skal bli det hvis ting ikke endrer seg. Uansett, hva tenker du om medisinering ?, burde jeg begynne på noen for for antidepressiva? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467214-b%C3%B8r-jeg-begynne-p%C3%A5-medisiner-kupton/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 Du burde ha begynt med medisiner for lenge siden. Det er ikke nødvendig å ha det sånn. Ofte blir det litt prøving fram til man finner en eller flere medisiner som passer. Dystymi krever ofte litt større doser og mer tid. Jeg tenker at du trenger SSRI i brukbare doser, og muligens med tillegg av f.eks Truxal for å dempe deg litt i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467214-b%C3%B8r-jeg-begynne-p%C3%A5-medisiner-kupton/#findComment-4098240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angstlei Skrevet 14. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2022 ISW skrev (3 timer siden): Du burde ha begynt med medisiner for lenge siden. Det er ikke nødvendig å ha det sånn. Ofte blir det litt prøving fram til man finner en eller flere medisiner som passer. Dystymi krever ofte litt større doser og mer tid. Jeg tenker at du trenger SSRI i brukbare doser, og muligens med tillegg av f.eks Truxal for å dempe deg litt i tillegg. Takker for svar. Jeg bruker også Rivotril som har hjulpet på angstanfallene, men den har selvsagt ingen effekt på depresjonen. Har liksom vært innom mange SSRI'en, men sikkert aldri kommet over innledende fase grunnet søvn problematikken. Sist var vel Cipralex som jeg for ca.5 år siden prøve å starte opp forsiktig med, 2.5mg i en uke før 5mg i neste, men allerede da kom søvnløsheten. Selv 7.5 mg Imovane og 20mg Atarax hjalp ikke på søvnen ved 5mg. Vet ikke om det er en SSRI som ikke påvirker søvnen i like stor grad som Cipralex? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467214-b%C3%B8r-jeg-begynne-p%C3%A5-medisiner-kupton/#findComment-4098260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 Angstlei skrev (34 minutter siden): Takker for svar. Jeg bruker også Rivotril som har hjulpet på angstanfallene, men den har selvsagt ingen effekt på depresjonen. Har liksom vært innom mange SSRI'en, men sikkert aldri kommet over innledende fase grunnet søvn problematikken. Sist var vel Cipralex som jeg for ca.5 år siden prøve å starte opp forsiktig med, 2.5mg i en uke før 5mg i neste, men allerede da kom søvnløsheten. Selv 7.5 mg Imovane og 20mg Atarax hjalp ikke på søvnen ved 5mg. Vet ikke om det er en SSRI som ikke påvirker søvnen i like stor grad som Cipralex? Utfordringen er jo at når du er tilvendt Rivotril, så vil ikke Imovane virke noe nevneverdig. Men ved søvnvansker ved bruk av SSRI kan følgende hjelpe: a) Remeron eller Tolvon i OK dose (har også en antidepressiv og angstdempende effekt) eller b) Atypisk antipsykotikum (som blokkerer 5-HT2-reseptorer) i lav dose (har også en antidepressiv og angstdempende effekt) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467214-b%C3%B8r-jeg-begynne-p%C3%A5-medisiner-kupton/#findComment-4098266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.