Gå til innhold

Forebygge depresjoner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Må det være sånn? 

Igjen og igjen depresjoner, 1 til 2 ganger i året.  Sykemeldt minst en periode pga det i året. Det kan ta måneder å komme i gang igjen. Ja, blir jo bra hver gang, men det er så mye smerte og bortkasta tid. De ødelegger så mye, påvirker meg på så mange måter, depresjonene. Tid kasta bort på depresjoner og på medisin som ikke hjelper.

Prøvd en haug medisiner. Cipramil, Zoloft, Efexor,  Tolvon, Remeron, Seroquel og Lamictal. Noe virker ikke. Noe virker kun mot hypomani. Noe får meg ut av aktuelle depresive episode, men gjør meg hypoman. 

Gått over lenger periode til psykolog samtaler for år tilbake.  Ser ikke hvordan snakking skal kunne hjelpe.

Psykoedukasjon, gått kurs og lest. Hjelper NOE, på noe. Det hjelper på negative tanker, men likevel ikke forebyggende for nye episoder. Jeg har lært hva som er tidlige tegn. Jeg kan si til meg selv at de negative tankene er pga depresjonen, og ikke trenger være sanne. Jeg får ikke lenger mye selvmordstanker, for jeg har av erfaring lært at depresjonen går over, og da blir det fint å leve igjen. Men om tankene er mindre depressive, hvor enn mye jeg vet, er energinivået like lavt, konsentrasjonsvansker like sterke, ambivalensen like ille. Jeg har like lite glede av ting.

Tips?

Anonymkode: 52695...4b5

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/467221-forebygge-depresjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Må det være sånn? 

Igjen og igjen depresjoner, 1 til 2 ganger i året.  Sykemeldt minst en periode pga det i året. Det kan ta måneder å komme i gang igjen. Ja, blir jo bra hver gang, men det er så mye smerte og bortkasta tid. De ødelegger så mye, påvirker meg på så mange måter, depresjonene. Tid kasta bort på depresjoner og på medisin som ikke hjelper.

Prøvd en haug medisiner. Cipramil, Zoloft, Efexor,  Tolvon, Remeron, Seroquel og Lamictal. Noe virker ikke. Noe virker kun mot hypomani. Noe får meg ut av aktuelle depresive episode, men gjør meg hypoman. 

Gått over lenger periode til psykolog samtaler for år tilbake.  Ser ikke hvordan snakking skal kunne hjelpe.

Psykoedukasjon, gått kurs og lest. Hjelper NOE, på noe. Det hjelper på negative tanker, men likevel ikke forebyggende for nye episoder. Jeg har lært hva som er tidlige tegn. Jeg kan si til meg selv at de negative tankene er pga depresjonen, og ikke trenger være sanne. Jeg får ikke lenger mye selvmordstanker, for jeg har av erfaring lært at depresjonen går over, og da blir det fint å leve igjen. Men om tankene er mindre depressive, hvor enn mye jeg vet, er energinivået like lavt, konsentrasjonsvansker like sterke, ambivalensen like ille. Jeg har like lite glede av ting.

Tips?

Fysisk aktivitet selvfølgelig,  men det er jeg uansett 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hva er det høyeste doser du har sett brukt av vanlige stemningsstabiliserende og antipsykotika bruk i den hensikt?

Det vil jeg ikke svare på. Det hele må vurderes ut fra effekt, bivirkninger og serumkonsentrasjon.

AnonymBruker
kupton skrev (På 15.6.2022 den 10.30):

Stemningsstabiliserende i riktige doser og evt kombinasjoner.

Men når jeg bare spør om medisiner, tenker de at jeg bare vil ha en enkel løsning,  Quick fix. At jeg burde gjøre mer av andre tiltak, jeg bare vet ikke hva? Passer på søvn, aktivitet, lært om sykdommen,  følger forebyggende plan. Men noe mer? 

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (17 timer siden):

Da har du gjort det du kan.

Hvordan kan det ha seg at pensjonerte psykiatere er mer oppdatert enn andre psykiatere? ? Har flere eksempler. Skulle tro det var omvendt.  At de har mer erfaring, ja. Men når det gjelder ny kunnskap..

Om jeg får hjelp av medisin forandring blir jeg glad  men også litt trist/bitter for de depresjonene jeg kunne unngått/opplevd mildere.  Så lang tid. Men vet jo at det ikke hjelper å dvele ved det. Får ikke gjort noe med det. Jeg skal se fremover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...