Gå til innhold

Er det kun personer med borderline som selvskader?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Føler dette er noe som går igjen. At selvskading = oppmerksomhet = borderline. Hva tenker du?

Anonymkode: 8cab4...631

Det er ikke alltid slik det henger sammen nei. 

Det er mange grunner til at noen selvskader og det trenger ikke handle om oppmerksomhet. 

Og man kan slite med selvskading uten å ha borderline.

Endret av Glitter

Har hatt litt selvskading selv og handlet ikke om oppmersomhet da jeg ikke viste det til noen og jeg har bipolar og traumeproblematikk. Og jeg er flink å avdramatisere om jeg sku skade meg selv og det blir oppdaget. 

Endret av aa-k-j

Annonse

AnonymBruker

Jeg vil tro at mange av de som skader seg selv ikke har borderline. Jeg drev med selvskading sporadisk fra jeg var 16 til jeg var 20, og jeg har bipolar. Arrene er der flere år etter, noe som er veldig kjipt. Jeg liker ikke at folk jeg møter umiddelbart ser at jeg har eller har hatt psykiske problemer, så jeg prøver å skjule dem. Jeg kjenner flere som har drevet med selvskading. Fire av dem har ikke borderline, men fem av dem har borderline. Jeg har dog merket at de uten borderline skjuler arrene sine i mye større grad. De med borderline går med relativt ferske arr tydelig vist frem. De med borderline skader seg også på synlige områder, f.eks på leggene, så langt nede på armene slik at det er vanskelig å skjule selv med genser, noen av dem har til og med skadet seg oppå håndleddene, og de arrene er jo helt umulige å skjule. De med borderline har også en tendens til å skade seg selv oftere, og har derfor flere arr. Så de har mange arr på synlige plasser, og prøver heller ikke å skjule dem. De prøver heller ikke å skjule arrene på plasser som kunne blitt skjult. Jeg kan ikke påstå at alle med borderline er sånn, men de jeg kjenner med borderline er sånn. Noen av dem driver også med selvskading som fører til sykehusinnleggelser og derfor oppmerksomhet og omsorg som f.eks å svelge batterier. Jeg tror den type selvskading er mer begrenset til dem med borderline. 

Anonymkode: 35446...05e

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg vil tro at mange av de som skader seg selv ikke har borderline. Jeg drev med selvskading sporadisk fra jeg var 16 til jeg var 20, og jeg har bipolar. Arrene er der flere år etter, noe som er veldig kjipt. Jeg liker ikke at folk jeg møter umiddelbart ser at jeg har eller har hatt psykiske problemer, så jeg prøver å skjule dem. Jeg kjenner flere som har drevet med selvskading. Fire av dem har ikke borderline, men fem av dem har borderline. Jeg har dog merket at de uten borderline skjuler arrene sine i mye større grad. De med borderline går med relativt ferske arr tydelig vist frem. De med borderline skader seg også på synlige områder, f.eks på leggene, så langt nede på armene slik at det er vanskelig å skjule selv med genser, noen av dem har til og med skadet seg oppå håndleddene, og de arrene er jo helt umulige å skjule. De med borderline har også en tendens til å skade seg selv oftere, og har derfor flere arr. Så de har mange arr på synlige plasser, og prøver heller ikke å skjule dem. De prøver heller ikke å skjule arrene på plasser som kunne blitt skjult. Jeg kan ikke påstå at alle med borderline er sånn, men de jeg kjenner med borderline er sånn. Noen av dem driver også med selvskading som fører til sykehusinnleggelser og derfor oppmerksomhet og omsorg som f.eks å svelge batterier. Jeg tror den type selvskading er mer begrenset til dem med borderline. 

Typisk er at de som svelger batterier benekter borderlinediagnosen, og skylder på dissosiasjon 

AnonymBruker
Marye skrev (34 minutter siden):

Typisk er at de som svelger batterier benekter borderlinediagnosen, og skylder på dissosiasjon 

Er det ikke et klassisk trekk ved personlighetsforstyrrelser at mange benekter at de har en?  Uansett hvilken personlighetsforstyrrelse det gjelder? De fleste jeg har møtt i psykiatrien uansett personlighetsforstyrrelse har ihvertfall benektet å ha den, og mener gjerne at de er feildiagnosert.

Anonymkode: edea4...a70

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det ikke et klassisk trekk ved personlighetsforstyrrelser at mange benekter at de har en?  Uansett hvilken personlighetsforstyrrelse det gjelder? De fleste jeg har møtt i psykiatrien uansett personlighetsforstyrrelse har ihvertfall benektet å ha den, og mener gjerne at de er feildiagnosert.

Jeg mener ikke jeg er feildiagnostisert. Jeg er bare såvidt innenfor å ha diagnosen da det er mange symptomer jeg ikke har, men så har jeg noen symptomer som kan bli ganske kraftig da. 

Jeg ble for øvrig utredet på nytt i fjor på BET, og de kom fram til at jeg er på subterskel, dvs akkurat ikke har den. Men jeg tenker at det jeg faktisk har av symptomer er såpass kraftig (det blusser opp under depresjoner, men forsvinner i stor grad når jeg er bedre) til tider at det er riktig. 

Men jeg liker så klart ikke å ha en så stigmatiserende diagnose. 

Jeg kunne godt begynt å forklare nå hva det er som gjør at akkurat jeg skader meg i snitt to ganger i året, og hvorfor det blir alvorlig skade, sånn mtp hva som skrives her i tråden, men jeg kjenner at jeg ikke orker å utlevere meg selv. Annet enn at det har ingenting med oppmerksomhet å gjøre for min del. Jeg avskyr oppmerksomhet i forbindelse med selvskading. Jeg er full av skam. Men ja er det varmt ute så går jeg i t-skjorte. Men det er svært ubehagelig hvis jeg ser at noen stirrer. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det gjeld ikkje dei med milde pf, trur eg. 

Anonymkode: 9ef0f...e2d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Marye skrev (2 timer siden):

Ja helt enig. Eller at de ofte tar overdoser som for det første ikke er dødelige og for det andre så kontakter de 113 eller noen andre for å si fra hva de har gjort fordi dette er deres måte å få hjelp på siden de ikke er syke nok til å få hjelp uten å gjøre slike ting. 

Jeg vil heller si, overdoser på psykiatriske tabletter er veldig sjeldent man dør av så hver gang jeg hører noen har tatt overdose så tenker jeg at den personen prøvde egentlig ikke å dø for da hadde de valgt en bedre metode. 

Anonymkode: a8532...f21

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja helt enig. Eller at de ofte tar overdoser som for det første ikke er dødelige og for det andre så kontakter de 113 eller noen andre for å si fra hva de har gjort fordi dette er deres måte å få hjelp på siden de ikke er syke nok til å få hjelp uten å gjøre slike ting. 

Jeg vil heller si, overdoser på psykiatriske tabletter er veldig sjeldent man dør av så hver gang jeg hører noen har tatt overdose så tenker jeg at den personen prøvde egentlig ikke å dø for da hadde de valgt en bedre metode. 

Jeg kjente en som var sånn, men hun endre til slutt med å faktisk ta livet av seg på psykiatrisk 

Endret av Marye

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva hadde du følt om du hadde diagnosen og ikke kjente deg igjen i beskrivelsene dine? Blitt så til de grader dømt? Jeg har ikke diagnosen, men det er fryktelig trist å lese hvordan du dømmer andre på denne måten. Jeg håper du hører til det uvitende mindretallet. 

Anonymkode: 3d1a9...151

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva hadde du følt om du hadde diagnosen og ikke kjente deg igjen i beskrivelsene dine? Blitt så til de grader dømt? Jeg har ikke diagnosen, men det er fryktelig trist å lese hvordan du dømmer andre på denne måten. Jeg håper du hører til det uvitende mindretallet. 

Anonymkode: 3d1a9...151

Det er jo en del av diagnosen. Du kan lese deg opp på symptom kriteriene. 

At man ikke kjente seg igjen i diagnosen tyder på manglende sykdomsinnsikt. 

Opptil 70 prosent av personer med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse har selvskadet uten suicidal intensjon. Men hvis man ser på tallene i denne artikkelen, er de langtfra de eneste:

https://tidsskriftet.no/2009/04/tema-selvskading/selvskading-og-personlighetsforstyrrelser

Folk med bipolar eller unipolar depresjon, spiseforstyrrelser, rusavhengighet og angst utgjør også en stor andel av dem som selvskader. Jeg har også lest at over halvparten av dem har vært utsatt for seksuelle overgrep.

Man skal være veldig forsiktig med å tenke på ikke-suicidal selvskading som ulv ulv-atferd. Ni prosent av dem med EUPF dør i selvmord, selvskading kan ha dødelig utfall selv der det ikke var intensjonen, og det er vanskelig å vite hvilken intensjon en som selvskader har, i den aktuelle situasjonen.

stjernestøv
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet om en person som døde av overdose selv om det ikke var intensjonen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...