Gå til innhold

Gratis tannlege for oss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har spurt f. Eks fastlegen om vi har rett til gratis tannlege? 

Anonymkode: a9f4e...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som har spurt f. Eks fastlegen om vi har rett til gratis tannlege? 

Anonymkode: a9f4e...c4e

Hvorfor skulle vi det?

Anonymkode: e406c...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor skulle vi det?

Anonymkode: e406c...a5f

Vet ikke med deg, men jeg klarer ikke ta vare på meg selv

Anonymkode: a9f4e...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vet ikke med deg, men jeg klarer ikke ta vare på meg selv

Anonymkode: a9f4e...c4e

Hvorfor klarer du ikke det?

Anonymkode: e406c...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke med deg, men jeg klarer ikke ta vare på meg selv

Anonymkode: a9f4e...c4e

"Lær en mann å fiske..."

Skal man sette inn ekstra ressurser et sted, så er det mye bedre å hjelpe folk til å klare å ta bedre vare på seg selv enn å gi gratis tannlege.

Anonymkode: dcd02...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie
AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 16.55):

Vet ikke med deg, men jeg klarer ikke ta vare på meg selv

Anonymkode: a9f4e...c4e

Hei!

mange med autisme greier ikke ta vare på seg selv. Det er ofte veldig sånn, enten er man overdrevent nøyaktig på feks tannpuss og personlig hygiene, eller det stikk motsatte.

Derfor bør mennesker med autisme få gratis tannbehandling når behovet og omfanget viser at deres autisme fører til problemer med tannpuss og personlig hygiene. Pr dags dato har ingen med kun autisme rett på gratis tannbehandling.

Det fins måter å få gratis tannbehandling ved behov, men autisme i seg selv er ikke grunn nok.

Sier man imidlertid at man sliter psykisk og trenger oppfølging av ukentlig psykiatrisk hjemmesykepleie, får man etter 1/2 år rett på gratis tannbehandling.

En autist jeg kjenner ønsket og trengte samtaleterapi, hun fikk ikke dette av noen, da fant hun er smutthull, hun sa hun var alkoholiker,  og da stod tilbudene og oppfølgingen i kø. Da fikk hun veldig god hjelp og samtalene dreide seg om det hun trengte hjelp med, og det var ikke alkoholen, men noen grupper blir prioritert så får man selv velge om man vil benytte seg av de smutthull som fins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Madelenemie skrev (5 minutter siden):

Hei!

mange med autisme greier ikke ta vare på seg selv. Det er ofte veldig sånn, enten er man overdrevent nøyaktig på feks tannpuss og personlig hygiene, eller det stikk motsatte.

Derfor bør mennesker med autisme få gratis tannbehandling når behovet og omfanget viser at deres autisme fører til problemer med tannpuss og personlig hygiene. Pr dags dato har ingen med kun autisme rett på gratis tannbehandling.

Det fins måter å få gratis tannbehandling ved behov, men autisme i seg selv er ikke grunn nok.

Sier man imidlertid at man sliter psykisk og trenger oppfølging av ukentlig psykiatrisk hjemmesykepleie, får man etter 1/2 år rett på gratis tannbehandling.

En autist jeg kjenner ønsket og trengte samtaleterapi, hun fikk ikke dette av noen, da fant hun er smutthull, hun sa hun var alkoholiker,  og da stod tilbudene og oppfølgingen i kø. Da fikk hun veldig god hjelp og samtalene dreide seg om det hun trengte hjelp med, og det var ikke alkoholen, men noen grupper blir prioritert så får man selv velge om man vil benytte seg av de smutthull som fins.

Å lyve og tuske til seg goder syntes jeg ikke noe om. 

Anonymkode: e406c...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å lyve og tuske til seg goder syntes jeg ikke noe om. 

Anonymkode: e406c...a5f

Hei!

enig i det langt på vei.

men å la tennene råtne på rot, tannpine og selvmordsplaner er verre. 

Så et ufleksibelt og urettferdig system, gjør at jeg tenker praktisk og ser at det er nødvendig og opplyse om fakta og muligheter.

ser ikke noe galt i å « trenge sykepleie» en gang pr ule, hvis det kan fikse problemer som tenner kan medføre. Det idiotiske er at systemet er lagt opp på en sånn måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lyseblå skrev (På 27.6.2022 den 19.35):

Her jeg bor får man gratis tannlege så lenge man har oppfølging av psykiatrien i kommunen.

Jeg trodde det bare var gratis når man var på institusjon og når man hadde  matforstyrreleser diagnoser. Det var det en I kvinneguiden som sa til meg hen var uføretrygdet. 

Anonymkode: 975ca...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde det bare var gratis når man var på institusjon og når man hadde  matforstyrreleser diagnoser. Det var det en I kvinneguiden som sa til meg hen var uføretrygdet. 

Anonymkode: 975ca...da8

Jeg har selv vært i psykiatrien, fikk ikke gratis tannlege. Var i psykiatrien i 6 år.

Anonymkode: 975ca...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg trodde det bare var gratis når man var på institusjon og når man hadde  matforstyrreleser diagnoser. Det var det en I kvinneguiden som sa til meg hen var uføretrygdet. 

Anonymkode: 975ca...da8

Hvis man har to timer eller mer oppfølging av psykiatrisk hjemmesykepleie i uken så får man gratis tannlege i min kommune. Tror det er likt i alle kommuner. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis psykisk sykdom skal gi rett til gratis tannlegen så bøt det være alvorlige psykisk sykdommer. Synes ikke Autisme holder, hvis det er en dårlig fungerende med autist finnes andre tiltak som bla kan hjelpe med tannhygiene. 

Anonymkode: cf310...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...