Gå til innhold

Noen tanker om dette?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv skrev (4 timer siden):

I de siste ukene har jeg ikke fått oppfølging av fact, han har bare svart kort på melding når jeg har lurt på noe. Og nå har han ferie og jeg fikk ikke noe tilbud om annen kontakt, han har satt meg på 16 august og da bare ringer han sikkert. Er det fordi jeg har en kronisk lidelse? At det ikke blir noen bedring? Fikk ikke hjelp med negative symptomer heller, det er bare en tilværelse jeg må leve med. Pushe meg selv selv om jeg ikke får det til, har de på en måte gitt meg opp? Er jeg egentlig overlatt til meg selv? Bare at jeg får medisiner der? Virker jo som om de ikke vil ha noe med meg å gjøre, bare når jeg ikke tar medisiner kommer han hjem til meg og da er det spennende å snakke med meg. Så jeg er rett og slett for kjedelig å snakke med på medisiner? Da går det jo bare i negative symptomer og angst, noe jeg må leve med. 

Det er ikke så uvanlig at behandlerfolk blir litt sløve etter hvert som man har hatt kontakt med dem over noen år. I fact skal de ellers være godt vant med kroniske lidelser. 

Du får finne på noe prosjekt sammen med denne personen så han er nødt til å møte opp, og dere finner litt gnist igjen når han er tilbake fra ferie:-) Du kan f.eks si at du vil dere skal bake brød sammen eller lage sunne lunsjer eller noe sånt, for du sliter med å komme i gang med aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 time siden):

Har jo ikke energi, mannen tar husarbeidet. Jeg lager middag da men blir ofte noe enkelt, hadde jeg bare hatt energi. Og sliten er jeg fra før av. 

Det kan fort bli en ond sirkel, har nok blitt det allerede. Jo mindre du gjør desto mindre orker du. Her må du ta deg selv i nakken og begynne å gjøre litt mer. Svaret ditt vil nok bli "men det orker jeg ikke". Men da må du begynne i det små. Litt husarbeid hver dag, så øke på. Liten tur ut hver dag, siden øke litt på. Osv. Dette klarer du hvis du bare vil nok. 

Anonymkode: b7724...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
cathlin skrev (1 minutt siden):

Det er ikke så uvanlig at behandlerfolk blir litt sløve etter hvert som man har hatt kontakt med dem over noen år. I fact skal de ellers være godt vant med kroniske lidelser. 

Du får finne på noe prosjekt sammen med denne personen så han er nødt til å møte opp, og dere finner litt gnist igjen når han er tilbake fra ferie:-) Du kan f.eks si at du vil dere skal bake brød sammen eller lage sunne lunsjer eller noe sånt, for du sliter med å komme i gang med aktivitet. 

Ok. Ja det er vel noe i det, til å begynne med følte jeg at jeg betød noe og han ville hjelpe. Det er der ikke lenger, har vurdert å gå over til psykolog igjen. Hun hadde alltid en plan som vi jobbet mot og sa jeg kunne komme tilbake om fact ikke fungerte, men de har jo vært der siden 2014. Psykologen evaluerte også hvor langt vi var kommet, følte hun tok meg på alvor. Det eneste hun ikke likte var når jeg snakket om åndelige ting, kan snakke så mye jeg vil om det nå og de aksepterer det. Det er jo litt godt da men nå er jeg jo medisinert. 

Tror sykepleieren i fact ser seg mer som en behandler som er der for å snakke, men sykepleieren i kommunen kan jeg finne på ting sammen med. Vi pleier å gå tur helst, noen ganger på cafe. Sist satt vi i parken og spiste is. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan fort bli en ond sirkel, har nok blitt det allerede. Jo mindre du gjør desto mindre orker du. Her må du ta deg selv i nakken og begynne å gjøre litt mer. Svaret ditt vil nok bli "men det orker jeg ikke". Men da må du begynne i det små. Litt husarbeid hver dag, så øke på. Liten tur ut hver dag, siden øke litt på. Osv. Dette klarer du hvis du bare vil nok. 

Anonymkode: b7724...42c

Det har vært sånn siden 2014 så fact vet ikke om noe annet, det er sånn de kjenner meg som. Bortsett fra da jeg gikk på trening, det skjedde noe med meg da jeg var innlagt i 2014 og jeg kom meg aldri igjen. Har prøvd å fortelle det til sykepleieren men jeg tror han tror jeg alltid har vært sånn, det er ikke tilfellet. Jeg hadde gode perioder før og da tok jeg meg av husarbeid og gikk tur hver da, jeg vet ikke hva som skjedde men noe forandret meg etter den siste innleggelsen. Jeg liker ikke den jeg er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Det har vært sånn siden 2014 så fact vet ikke om noe annet, det er sånn de kjenner meg som. Bortsett fra da jeg gikk på trening, det skjedde noe med meg da jeg var innlagt i 2014 og jeg kom meg aldri igjen. Har prøvd å fortelle det til sykepleieren men jeg tror han tror jeg alltid har vært sånn, det er ikke tilfellet. Jeg hadde gode perioder før og da tok jeg meg av husarbeid og gikk tur hver da, jeg vet ikke hva som skjedde men noe forandret meg etter den siste innleggelsen. Jeg liker ikke den jeg er nå. 

Men du kan jo komme deg ut av det hvis du vil?

Anonymkode: b7724...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du kan jo komme deg ut av det hvis du vil?

Anonymkode: b7724...42c

Jeg prøver jo men alt er så tungt, jeg er vel bare blitt sånn da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Jeg prøver jo men alt er så tungt, jeg er vel bare blitt sånn da. 

Du gidder om du vil :) Du må slutte å bruke sykdommen din som unnskyldning hele tiden for å slippe å gjøre ting andre også synes er drit kjedelig men som likevel må gjøres. Hvordan hadde det gått med deg om du var alene? Måtte du hatt hjemmehjelp i en omsorgsbolig eller bodd på et sykehjem?  
Hvorfor vil du deg selv så vondt? Litt klarer du om du bare gidder vet du :) jeg er streng nå, men jeg håper bare ditt beste. 

Anonymkode: 38e2c...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du gidder om du vil :) Du må slutte å bruke sykdommen din som unnskyldning hele tiden for å slippe å gjøre ting andre også synes er drit kjedelig men som likevel må gjøres. Hvordan hadde det gått med deg om du var alene? Måtte du hatt hjemmehjelp i en omsorgsbolig eller bodd på et sykehjem?  
Hvorfor vil du deg selv så vondt? Litt klarer du om du bare gidder vet du :) jeg er streng nå, men jeg håper bare ditt beste. 

Anonymkode: 38e2c...433

Jeg bruker ikke sykdommen som unnskyldning, det er bare sånn det har blitt. Men jeg har jo tenkt at det er negative symptomer, hadde ikke så mye av det for mange år siden. Men da hadde jeg jo høye perioder og det har jeg ikke lenger, da var jeg produktiv. Så ja jeg tror det har noe med sykdommen å gjøre, du kan ikke be en med knekt fot om å gå. Det psykiske kan være en begrensning det også, det vet jeg alt om. Om jeg var alene hadde jeg sikkert bodd i omsorgsbolig ja. Det er ikke det at jeg ikke vil, det er mer komplisert enn som så. Ellers hadde jeg jo bare gjort ting, før hadde jeg til og med glede av å gjøre ting. Jeg likte veldig godt å bake og når jeg vasket hus hørte jeg på musikk, jeg fant gleden i ting. Nå er jeg likegyldig til det og det er ikke som om jeg vil være det, det bare er sånn. Jeg vil ikke meg selv så vondt, jeg bare har blitt sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker ikke sykdommen som unnskyldning, det er bare sånn det har blitt. Men jeg har jo tenkt at det er negative symptomer, hadde ikke så mye av det for mange år siden. Men da hadde jeg jo høye perioder og det har jeg ikke lenger, da var jeg produktiv. Så ja jeg tror det har noe med sykdommen å gjøre, du kan ikke be en med knekt fot om å gå. Det psykiske kan være en begrensning det også, det vet jeg alt om. Om jeg var alene hadde jeg sikkert bodd i omsorgsbolig ja. Det er ikke det at jeg ikke vil, det er mer komplisert enn som så. Ellers hadde jeg jo bare gjort ting, før hadde jeg til og med glede av å gjøre ting. Jeg likte veldig godt å bake og når jeg vasket hus hørte jeg på musikk, jeg fant gleden i ting. Nå er jeg likegyldig til det og det er ikke som om jeg vil være det, det bare er sånn. Jeg vil ikke meg selv så vondt, jeg bare har blitt sånn. 

Vil du å fortsette å ha det sånn da, eller er du villig til å gjøre det som skal til for å få det bedre?

Anonymkode: 38e2c...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil du å fortsette å ha det sånn da, eller er du villig til å gjøre det som skal til for å få det bedre?

Anonymkode: 38e2c...433

Som sagt så prøver jeg å gjøre litt, sette på maskin og legge sammen klær. Sette på oppvaskmaskin og sette på plass, prøver å gå tur innimellom men føler meg jo begrenset. Det er ikke det at jeg ikke vil men jeg klarer det ikke, jeg vil ikke være sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Som sagt så prøver jeg å gjøre litt, sette på maskin og legge sammen klær. Sette på oppvaskmaskin og sette på plass, prøver å gå tur innimellom men føler meg jo begrenset. Det er ikke det at jeg ikke vil men jeg klarer det ikke, jeg vil ikke være sånn. 

Hvorfor klarer du det ikke?

Anonymkode: 38e2c...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor klarer du det ikke?

Anonymkode: 38e2c...433

Jeg vet egentlig ikke men det skjedde noe med meg i 2014, var innlagt pga psykose så etter det kom jeg meg aldri helt igjen. Da kom dette, de negative symptomene. Og det finnes ingen behandling for det heller, kanskje amfetamin hadde fått meg opp av det svarte hullet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Jeg vet egentlig ikke men det skjedde noe med meg i 2014, var innlagt pga psykose så etter det kom jeg meg aldri helt igjen. Da kom dette, de negative symptomene. Og det finnes ingen behandling for det heller, kanskje amfetamin hadde fått meg opp av det svarte hullet. 

Har du prøvd AD som gir deg mer piff? Wellbutrin feks? 

Anonymkode: b7724...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Jeg vet egentlig ikke men det skjedde noe med meg i 2014, var innlagt pga psykose så etter det kom jeg meg aldri helt igjen. Da kom dette, de negative symptomene. Og det finnes ingen behandling for det heller, kanskje amfetamin hadde fått meg opp av det svarte hullet. 

Ble du feilbehandlet?

Anonymkode: 38e2c...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du prøvd AD som gir deg mer piff? Wellbutrin feks? 

Anonymkode: b7724...42c

Nei det har jeg ikke prøvd, de sier bare ingenting hjelper mot negative symptomer. At jeg må pushe meg selv, noe jeg ikke klarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (41 minutter siden):

Det har vært sånn siden 2014 så fact vet ikke om noe annet, det er sånn de kjenner meg som. Bortsett fra da jeg gikk på trening, det skjedde noe med meg da jeg var innlagt i 2014 og jeg kom meg aldri igjen. Har prøvd å fortelle det til sykepleieren men jeg tror han tror jeg alltid har vært sånn, det er ikke tilfellet. Jeg hadde gode perioder før og da tok jeg meg av husarbeid og gikk tur hver da, jeg vet ikke hva som skjedde men noe forandret meg etter den siste innleggelsen. Jeg liker ikke den jeg er nå. 

Ble du innlagt i 2014 fordi du hadde sluttet på medisiner?

Anonymkode: 84b63...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Nei det har jeg ikke prøvd, de sier bare ingenting hjelper mot negative symptomer. At jeg må pushe meg selv, noe jeg ikke klarer. 

Men for ikke så lenge siden var du usikker på om symptomene du opplever var fra depresjon? Er ikke sikkert at det er negative symptomer, men depressivitet? Det vet du vel ikke før du får prøvd AD. 

Anonymkode: b7724...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ble du feilbehandlet?

Anonymkode: 38e2c...433

Fikk risperdal, så det var vel rett behandling. Men kom meg aldri på bena igjen føler jeg etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ble du innlagt i 2014 fordi du hadde sluttet på medisiner?

Anonymkode: 84b63...c65

Nei da gikk jeg på zeldox men den virket ikke, det var en psykolog som ringte meg å sa det var på tide med en innleggelse, legen hadde kontaktet han og en venninne. De var bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men for ikke så lenge siden var du usikker på om symptomene du opplever var fra depresjon? Er ikke sikkert at det er negative symptomer, men depressivitet? Det vet du vel ikke før du får prøvd AD. 

Anonymkode: b7724...42c

Ja jeg lurer jo på det og tok det opp med sykepleieren, han sa det var umulig å vite om det var depresjon eller negative symptomer. Syns jo det ble enda verre for noen måneder siden, fikk ikke tilbud om AD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...