Gå til innhold

De som dreper som sliter psykisk.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Det har vært usedvanlig mange drap og massedrap den siste tiden hvor gjerningspersonen er psykisk syk. Gjerne så har de paranoid schizofreni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv skrev (21 timer siden):

Det hadde vært en trygghet å ha pistol da, kunne i hvert fall jagd personen ut igjen. 

Nei. Det er ingen trygghet i at du har en kniv eller pistol i sengen. Faktisk synes jeg tanken er skikkelig skremmende.

Du skrev nettopp at du en gang måtte stå opp for å sjekke om du hadde drept noen.

Skulle det komme en innbruddstyv kan du risikere å gjøre situasjonen farligere for deg selv hvis du trekker frem en kniv. Han er kanskje en rusa, voldelig mann som også har kniv eller verre ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Grendel skrev (1 time siden):

Nei. Det er ingen trygghet i at du har en kniv eller pistol i sengen. Faktisk synes jeg tanken er skikkelig skremmende.

Du skrev nettopp at du en gang måtte stå opp for å sjekke om du hadde drept noen.

Skulle det komme en innbruddstyv kan du risikere å gjøre situasjonen farligere for deg selv hvis du trekker frem en kniv. Han er kanskje en rusa, voldelig mann som også har kniv eller verre ting.

 

Uff ja er jo sant det da, ligger ikke med kniv nå da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel ikke si at de sliter psykisk. De har bare alvorlige sinnlidelser umedisinert som gjør at de til slutt dreper. Veldig viktig at slike personer fanges opp. Var også et innslag på dagsrevyen hvor en mente at pasienter fikk bedre behandling for 30 år siden, siden mange sengeplasser er lagt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30 år er antallet sengeplasser i psykiatrien redusert til en tredjedel - 1/3.

Les hva Norges fremste ekspert skriver: https://www.tv2.no/a/14987057/

I tillegg tror jeg endringen av Psykisk helsevernloven i 2016, som gjorde det vanskeligere å tvangsmedisinere alvorlig syke, har ført til mer vold og personskade i de psykiatriske avdelingene, men også ute i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (1 time siden):

På 30 år er antallet sengeplasser i psykiatrien redusert til en tredjedel - 1/3.

Les hva Norges fremste ekspert skriver: https://www.tv2.no/a/14987057/

I tillegg tror jeg endringen av Psykisk helsevernloven i 2016, som gjorde det vanskeligere å tvangsmedisinere alvorlig syke, har ført til mer vold og personskade i de psykiatriske avdelingene, men også ute i samfunnet.

Jeg forstår det ikke. Jeg synes alle politikere har snakket om å satse på psykiatri i flere tiår.

Er det kutt i bevilgningene eller dårlige reformer? Mye adm og papirarbeid kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (6 timer siden):

På 30 år er antallet sengeplasser i psykiatrien redusert til en tredjedel - 1/3.

Les hva Norges fremste ekspert skriver: https://www.tv2.no/a/14987057/

I tillegg tror jeg endringen av Psykisk helsevernloven i 2016, som gjorde det vanskeligere å tvangsmedisinere alvorlig syke, har ført til mer vold og personskade i de psykiatriske avdelingene, men også ute i samfunnet.

Dette er jo helt tragisk! Vi kan jo ikke kutte døgnplasser slik,  når det så tydelig er behov for tilrettelagte boliger og også sykehusplasser for de mest syke blant oss. Ufattelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (50 minutter siden):

Dette er jo helt tragisk! Vi kan jo ikke kutte døgnplasser slik,  når det så tydelig er behov for tilrettelagte boliger og også sykehusplasser for de mest syke blant oss. Ufattelig!

Og like tragisk at det er vanskeligere å tvangsmedisinere de som er for syke til å forstå sitt eget beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (56 minutter siden):

Dette er jo helt tragisk! Vi kan jo ikke kutte døgnplasser slik,  når det så tydelig er behov for tilrettelagte boliger og også sykehusplasser for de mest syke blant oss. Ufattelig!

Der jeg jobber har det stått en helt ny og ubrukt sengepost med over 10 pasientrom ledig I 3-4 år. Det skulle egentlig være en alderspsykiatrisk sengepost, men det var ikke midler til å drive den slik at den sto tom i stedet. 

Anonymkode: 6d148...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (På 4.8.2022 den 10.46):

Det hadde vært en trygghet å ha pistol da, kunne i hvert fall jagd personen ut igjen. 

Ja, men da må du kunne å bruke den inkl vite når den ikke kan/skal brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
kupton skrev (4 minutter siden):

Ja, men da må du kunne å bruke den inkl vite når den ikke kan/skal brukes. 

Tror jeg vet det, har faktisk lyst å lære meg å skyte. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du prøvd?

Anonymkode: 6d148...d8e

Nei men har lyst å lære meg å skyte, har bare prøvd med luftpistol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 time siden):

Nei men har lyst å lære meg å skyte, har bare prøvd med luftpistol. 

Snakk med den lokale skytterklubben din om det :) 

Anonymkode: 6d148...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Snakk med den lokale skytterklubben din om det :) 

Anonymkode: 6d148...d8e

Får jeg lov å væra med når jeg har psykose sykdom? Syns sykepleieren sa noe om at jeg ikke fikk det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Får jeg lov å væra med når jeg har psykose sykdom? Syns sykepleieren sa noe om at jeg ikke fikk det. 

Vet ikke, spør kupton. 

Anonymkode: 6d148...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke, spør kupton. 

Anonymkode: 6d148...d8e

Har lurt på å bli med der før,hadde vært kjekt å lært å skyte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Har lurt på å bli med der før,hadde vært kjekt å lært å skyte. 

Luftpistolskyting er den beste måten å bli god pistolskytter på. Luft er uproblematisk mht psykisk sykdom. Det er heller ikke noe problem å bli med på fellestreninger med lagsvåpen der en skyter med krutt - i hovedsak kaliber .22LR.

Når det gjelder å kjøpe eget våpen, er det avgjørende hva psykiateren din skriver i en attest. Uansett tar det lett et helt år før kjøp av eget våpen er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
kupton skrev (3 minutter siden):

Luftpistolskyting er den beste måten å bli god pistolskytter på. Luft er uproblematisk mht psykisk sykdom. Det er heller ikke noe problem å bli med på fellestreninger med lagsvåpen der en skyter med krutt - i hovedsak kaliber .22LR.

Når det gjelder å kjøpe eget våpen, er det avgjørende hva psykiateren din skriver i en attest. Uansett tar det lett et helt år før kjøp av eget våpen er aktuelt.

Ok takk for svar🙂. Dette må jeg sjekke opp i hva som finnes her,vet at noen driver å skyter på leirduer. Jeg har lyst å skyte på blink. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...