Gå til innhold

Rasjonering av strøm, og fryseren full av mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fryseren full av mat. Tilbudsvarer, brød og selvplukket bær mm. Hvis det blir rasjonering, risikerer jeg da at all maten blir ødelagt? Får man da noe igjen for det? Synes det er galskap de i det hele tatt kan vurdere det. Da er det nesten bedre med skyhøy pris på strømmen i stede for, så ikke mye mat blir ødelagt. Hva mener dere? 

Anonymkode: 9154f...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har fryseren full av mat. Tilbudsvarer, brød og selvplukket bær mm. Hvis det blir rasjonering, risikerer jeg da at all maten blir ødelagt? Får man da noe igjen for det? Synes det er galskap de i det hele tatt kan vurdere det. Da er det nesten bedre med skyhøy pris på strømmen i stede for, så ikke mye mat blir ødelagt. Hva mener dere? 

Anonymkode: 9154f...f19

Dette kan umulig være særlig gjennomtenkt. De kan jo ikke kutte strømmen til folk! Nå står det riktignok at det vil bli i noen timer av gangen, men selv det går jo ikke - de fleste nye leiligheter bygges jo ikke med muligheter for annet enn elektrisk oppvarming og som du sier - man risikerer jo å få ødelagt mat for store verdier. Skjønt, en dypfryser holder jo på kulda i flere timer om den ikke åpnes, men man må jo kunne ta mat ut av kjøleskapet og da forsvinner kulda fort om døra åpnes og lukkes noen ganger. Skal man sitte i mørket da? Eller skal det skje midt på natten? Dette er jo det glade vanvidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (11 minutter siden):

Dette kan umulig være særlig gjennomtenkt. De kan jo ikke kutte strømmen til folk! 

Mulig folk har sover i timen, dette har "konspirasjonsteoretikerne" skrevet om i mange år

Faktum er, vi kan ikke både redde kloden OG leve som før. Noe må gi. Eliten som har overflod pusher agendaen om å redde kloden for de har uansett alt de trenger, det er derfor politikken føres som den gjør. Men, jeg tror folket er mer egositiske siden de er mer fattige, og folket vil foretrekke å leve som før og la kloden gå i dass. 

Jeg skal ikke si hvem som har rett og hvem som har feil, men det er åpenbart at vi står ovenfor et veiskille og dere blir solgt "pose og sekk" men jeg tror ikke dere vil få det. Kanksje på tide å våkne opp ? Hvorfor er vi medlem i EU ? Hvorfor er vi europas batteri, mens EU stenger ned kraftverk for å redde kloden ?

cover4.jpg

artworks-000793780891-1qkmyt-t500x500.jp

Anonymkode: 91f6e...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mulig folk har sover i timen, dette har "konspirasjonsteoretikerne" skrevet om i mange år

Faktum er, vi kan ikke både redde kloden OG leve som før. Noe må gi. Eliten som har overflod pusher agendaen om å redde kloden for de har uansett alt de trenger, det er derfor politikken føres som den gjør. Men, jeg tror folket er mer egositiske siden de er mer fattige, og folket vil foretrekke å leve som før og la kloden gå i dass. 

Jeg skal ikke si hvem som har rett og hvem som har feil, men det er åpenbart at vi står ovenfor et veiskille og dere blir solgt "pose og sekk" men jeg tror ikke dere vil få det. Kanksje på tide å våkne opp ? Hvorfor er vi medlem i EU ? Hvorfor er vi europas batteri, mens EU stenger ned kraftverk for å redde kloden ?

cover4.jpg

artworks-000793780891-1qkmyt-t500x500.jp

Anonymkode: 91f6e...072

De redder ikke kloden med å ødelegge mye mat rundt om i hjemmene til folk. Det de gjør gjør bare mer skade for både miljøet, folk og dyr. 

Anonymkode: 9154f...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta nå ikke sorgene på forskudd. Rasjonering betyr ikke at strømmen skrus av, ingen er ute etter å ta livet av folk. Bruk fornuft. 

Her er utdrag fra et utkast til veiledning, som jeg har kopiert fra en artikkel på e24no:

Det første som i så fall skjer, er at det som kalles «uprioritert forbruk» kobles ut. Det kan gjelde flombelysning og utendørsbelysning. I tillegg vil landets hytteeiere få beskjed om å senke sitt forbruk kraftig.

I et utkast til en ny veileder for rasjonering heter det:
«Områder med fritidshus skal også bli oppfordret til å spare, selv om det vil være nødvendig å opprettholde noe forbruk for å unngå risikoen for materielle skader (frost i vannrør, tining av frysere).»

Neste steg er det som heter «kvoterasjonering» Da vil hver enkelt familie bli tildelt en strømkvote av sitt lokale nettselskap. Forbruk utover det må det betales en ekstra høy pris for.

Hvis heller ikke det er nok, blir aller siste tiltak såkalt «sonevis, roterende utkobling». Da kobles strømmen rett og slett ut noen timer i døgnet for både bolighus og bedrifter.

Sykehus, nødetater, vannverk og sentrale enheter i telenettet skal i utgangspunktet skjermes.

Alle som bor nord for Dovre og Sognefjorden trenger ikke bekymre seg. Der er det mer enn nok vann.

<Sitat slutt>
For egen regning legger jeg til at "noen timer i døgnet" nok vil være f.eks. mellom kl. 02 og 04. Det tåler maten i en full fryser fint. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (1 time siden):

Dette kan umulig være særlig gjennomtenkt. De kan jo ikke kutte strømmen til folk!

Det kan de. Kriseplanene inneholder mulighet for rullerende utkoblinger i inntil 8 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (9 minutter siden):

Det kan de. Kriseplanene inneholder mulighet for rullerende utkoblinger i inntil 8 timer.

Men folket ønsker vel stanse strømmen vi har til utlandet? Skal ikke politikerne gjøre det folk flest vil da? Trodde det var det som var demokrati. 

Anonymkode: 9154f...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men folket ønsker vel stanse strømmen vi har til utlandet? Skal ikke politikerne gjøre det folk flest vil da? Trodde det var det som var demokrati. 

Anonymkode: 9154f...f19

På åtte timer vil mye mat bli ødelagt. Er alle klar over hvor farlig oppbevart kokt pasta og ris i romtemperatur kan være? Om det står åtte timer i kjøleskap uten strøm kan mye mat bli ødelagt, og folk kan bli alvorlig syke fordi de tar sjansen på å spise det likevel. 

Anonymkode: 9154f...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men folket ønsker vel stanse strømmen vi har til utlandet? Skal ikke politikerne gjøre det folk flest vil da? Trodde det var det som var demokrati. 

Anonymkode: 9154f...f19

Hææææææ. Hvordan skal norske politikere få toppjobber i EU og FN etc om de ikke selger bort Norge?

Strømkablene vil ikke øke prisen på strøm i Norge sa dem 🤣

Anonymkode: 91f6e...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På åtte timer vil mye mat bli ødelagt.

Å tro at vanlige husholdninger vil få rutinemessige utkoplinger på åtte sammenhengende timer i døgnet, er å male fanden på veggen. Vent med å krisemaksimere til vi faktisk har strømrasjonering. 

Jeg husker det kom bensinrasjoneringskort i posten til alle bileiere i begynnelsen av 1974. Den ble det ikke noe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasjonering av strøm betyr at man får mindre strøm, men ikke at det blir ingen strøm.  Det kan bety at man ikke kan vaske tøy på samme tid som man lager middag.

At man blir uten strøm i timesvis er hinsides virkelighet.  Dette skjer heller ikke så plutselig at maten blir ødelagt i fryseboksene før man får snudd seg.  Jeg må jo si at jeg synes det er vanvittig å ha fulle frysebokser med mat som ligger der i åresvis.  Det er ikke ventet hungersnød i nærmeste fremtid og å bruke strøm på å fryse ned mengder av mat er noe mange kan begynne å avvikle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 17.22):

Jeg har fryseren full av mat. Tilbudsvarer, brød og selvplukket bær mm. Hvis det blir rasjonering, risikerer jeg da at all maten blir ødelagt? Får man da noe igjen for det? Synes det er galskap de i det hele tatt kan vurdere det. Da er det nesten bedre med skyhøy pris på strømmen i stede for, så ikke mye mat blir ødelagt. Hva mener dere? 

Anonymkode: 9154f...f19

Kjøp litt dyrt diesel aggergat så det ikke durer for høyt med tanke på naboer å kobble fryser og kjøleskap til i rasjoneringstiden når strømmen er av...   har vuderingen i tankene selv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah skrev (På 20.8.2022 den 19.17):

Rasjonering av strøm betyr at man får mindre strøm, men ikke at det blir ingen strøm.  Det kan bety at man ikke kan vaske tøy på samme tid som man lager middag.

At man blir uten strøm i timesvis er hinsides virkelighet.  Dette skjer heller ikke så plutselig at maten blir ødelagt i fryseboksene før man får snudd seg.  Jeg må jo si at jeg synes det er vanvittig å ha fulle frysebokser med mat som ligger der i åresvis.  Det er ikke ventet hungersnød i nærmeste fremtid og å bruke strøm på å fryse ned mengder av mat er noe mange kan begynne å avvikle.

Det stemmer ikke for oss her på trygd vi har ikke råd til hive en dritt og spise mat fra fryseren for oss er vært gull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (På 20.8.2022 den 19.17):

Rasjonering av strøm betyr at man får mindre strøm, men ikke at det blir ingen strøm.  Det kan bety at man ikke kan vaske tøy på samme tid som man lager middag.

Da har du misforstått. Kvoterasjonering betyr at hver enkelt sluttbruker blir tildelt en viss kvote strøm, det vil si et visst antall kWh som kan brukes innenfor et gitt tidsrom. Om du velger å vaske tøy samtidig som du lager middag må du gjerne gjøre det, men da har du mindre strøm tilgjengelig i resten av perioden.

Savannah skrev (På 20.8.2022 den 19.17):

At man blir uten strøm i timesvis er hinsides virkelighet.  

Nei, det kan skje i verste fall. Rullerende utkobling av strøm i 2 til 8 timer ligger i kriseplanene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (6 timer siden):

Da har du misforstått. Kvoterasjonering betyr at hver enkelt sluttbruker blir tildelt en viss kvote strøm, det vil si et visst antall kWh som kan brukes innenfor et gitt tidsrom. Om du velger å vaske tøy samtidig som du lager middag må du gjerne gjøre det, men da har du mindre strøm tilgjengelig i resten av perioden.

Nei, det kan skje i verste fall. Rullerende utkobling av strøm i 2 til 8 timer ligger i kriseplanene.

Jeg skrev at det kan bety.  Jeg har ikke misforstått noe.  Du kan gjerne vaske tøy og lage middag, og så sitte i mørket for min del.

Det blir ikke utkobling av strøm i 8 timer med det første, kanskje om 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pils skrev (12 timer siden):

Det stemmer ikke for oss her på trygd vi har ikke råd til hive en dritt og spise mat fra fryseren for oss er vært gull...

Det er ikke snakk om å hive mat, og ingen spiser mat fra fryseren som ikke har blitt lagt der først.  Det er ikke billig eller sparsommelig å ha mengder av mat liggende i fryseren uansett økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 19.11):

Men folket ønsker vel stanse strømmen vi har til utlandet? Skal ikke politikerne gjøre det folk flest vil da? Trodde det var det som var demokrati. 

Anonymkode: 9154f...f19

Hvordan vet du at folk flest vil det?  Det er demokrati å følge flertallets vilje i demokratisk valg.  Det har ikke vært valg om salg av strøm til andre europeiske land.

Vi må også vise solidaritet overfor naboland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 timer siden):

Det er ikke snakk om å hive mat, og ingen spiser mat fra fryseren som ikke har blitt lagt der først.  Det er ikke billig eller sparsommelig å ha mengder av mat liggende i fryseren uansett økonomi.

Har ikke du hørt om handle mat maks 2 ganger i uka du?  og det finnes mat som kun holder seg frossen frem til skal bruke den.  Nei , er ikke alle som deg som har råd til svitse pluttslig om og kjøpe noe man har lyst på som man ikke har i eningen pga fryserrn har vi ikke matavfall så tror nok søppelefolka lurer når de skal prøve tømme matduken her...

Endret av Pils
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pils skrev (4 minutter siden):

Har ikke du hørt om handle mat maks 2 ganger i uka du?  og det finnes mat som kun holder seg frossen frem til skal bruke den.  Nei , er ikke alle som deg som har råd til svitse pluttslig om og kjøpe noe man har lyst på som man ikke har i eningen pga fryserrn har vi ikke matavfall så tror nok søppelefolka lurer når de skal prøve tømme matduken her...

Hva vet du om hva jeg har råd til ?  Jeg forstår ikke hva du mener med å handle mat maks 2 ganger i uka, jeg handler da ikke mat så ofte.  Jeg kaster nesten aldri mat og har aldri sett på datoer.  Hvis du tror at søppeltømmere lurer hvis ikke alle kaster mengder av mat så tror jeg du skal gjøre noe med den fantasien din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...