Gå til innhold

Rasjonering av strøm, og fryseren full av mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan tenker du jeg skal overleve da? Er student og lever på 8700 per måned. Jeg hamstrer når det er tilbud og  i 40% kurven på butikken. Enten fryser det slik det er eller lager det og fryser ned. I hele sommer har jeg spist på mat jeg kjøpte for mange måneder siden. Uting? Hva faen snakker du om?

Anonymkode: b955b...fdf

Jeg har lite tanker om din overlevelse, men du er i hvert fall sprell levende når du skriver dette.  Det er veldig bra at du spiser maten du kjøpte og ikke venter noen år til😁.

Jeg fryser ned middager og har gjort det hele livet, men jeg tar avstand fra samlemani på mat.  Jeg har sansen for økonomiske studenter, men ikke for husmødre som plukker så mye bær at de må fryse dem i kilovis og så vil ingen spise dem slik at de ligger i åresvis i fryseren og til slutt må familien kjøpe ny fryseboks.  Ja jeg snakker om et eksempel fra virkeligheten.  Eller elgen som far i huset skjøt og så husker ingen å ta opp kjøttet, det er så mye raskere å handle i butikken på veien hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Savannah skrev (På 20.8.2022 den 19.17):

Rasjonering av strøm betyr at man får mindre strøm, men ikke at det blir ingen strøm.  Det kan bety at man ikke kan vaske tøy på samme tid som man lager middag.

At man blir uten strøm i timesvis er hinsides virkelighet.  Dette skjer heller ikke så plutselig at maten blir ødelagt i fryseboksene før man får snudd seg.  Jeg må jo si at jeg synes det er vanvittig å ha fulle frysebokser med mat som ligger der i åresvis.  Det er ikke ventet hungersnød i nærmeste fremtid og å bruke strøm på å fryse ned mengder av mat er noe mange kan begynne å avvikle.

Staten sitt krisescenario for rasjonering av straum: Ventar opp mot 100 dødsfall.

https://www.nrk.no/vestland/straumkrisa_-100-personar-kan-doy-i-dsb-og-statens-krisescenario-_-no-ma-analysen-oppdaterast-1.16073374
 

Tilgang på straum åtte timar for dagen – og dødsfall av ulukker og dårleg mobildekning. Noreg sitt verste fall-scenario blir oppdatert.

Fleire ser bokstaveleg tala mørkt på kraftsituasjonen i Noreg neste vår.

Lite vatn i magasina, lite snø i delar av fjellet og sjansen for ein kald og tørr vinter gjer at Statnett har rekna at det er opp mot 20 prosent sjanse for at det blir straumrasjonering våren 2023.

Og ille kan det bli. Dagens krisescenario for langvarig straumrasjonering er dyster lesnad.

DSB analyserer eit scenario der dei 600.000 innbyggjarar i prisområdet NO3 (Trøndelag, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Oppland og Hedmark) må rasjonere.

«To sesongar med lite nedbør har medført at fyllingsgraden i vassmagasina i utgangspunktet er låg. [ ...] Importutsiktene frå utlandet er svært avgrensa på grunn av stans i svensk kjernekraftproduksjon og kabelrot. Tidleg og kald vinter fører til stort forbruk frå før jul», legg DSB til grunn.

Så startar rasjoneringa 1. mars med at kraftkrevjande industri blir kopla ut.

To veker seinare blir det roterande utkopling for resten av befolkninga, fram til det blir avslutta 15. mai.

Då vil innbyggjarane i tur og orden få tilgang til straum berre to gongar fire timar dagleg. Det kallast «sonevis roterande straumutkopling» og er noko som «ikkje har skjedd i moderne tid i Noreg».

 

Anonymkode: 41f27...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Staten sitt krisescenario for rasjonering av straum: Ventar opp mot 100 dødsfall.

https://www.nrk.no/vestland/straumkrisa_-100-personar-kan-doy-i-dsb-og-statens-krisescenario-_-no-ma-analysen-oppdaterast-1.16073374
 

Tilgang på straum åtte timar for dagen – og dødsfall av ulukker og dårleg mobildekning. Noreg sitt verste fall-scenario blir oppdatert.

Fleire ser bokstaveleg tala mørkt på kraftsituasjonen i Noreg neste vår.

Lite vatn i magasina, lite snø i delar av fjellet og sjansen for ein kald og tørr vinter gjer at Statnett har rekna at det er opp mot 20 prosent sjanse for at det blir straumrasjonering våren 2023.

Og ille kan det bli. Dagens krisescenario for langvarig straumrasjonering er dyster lesnad.

DSB analyserer eit scenario der dei 600.000 innbyggjarar i prisområdet NO3 (Trøndelag, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Oppland og Hedmark) må rasjonere.

«To sesongar med lite nedbør har medført at fyllingsgraden i vassmagasina i utgangspunktet er låg. [ ...] Importutsiktene frå utlandet er svært avgrensa på grunn av stans i svensk kjernekraftproduksjon og kabelrot. Tidleg og kald vinter fører til stort forbruk frå før jul», legg DSB til grunn.

Så startar rasjoneringa 1. mars med at kraftkrevjande industri blir kopla ut.

To veker seinare blir det roterande utkopling for resten av befolkninga, fram til det blir avslutta 15. mai.

Då vil innbyggjarane i tur og orden få tilgang til straum berre to gongar fire timar dagleg. Det kallast «sonevis roterande straumutkopling» og er noko som «ikkje har skjedd i moderne tid i Noreg».

 

Anonymkode: 41f27...e33

Det at Staten har kriseplaner er ikke alarmerende i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

DSB analyserer eit scenario der dei 600.000 innbyggjarar i prisområdet NO3 (Trøndelag, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Oppland og Hedmark) må rasjonere.

«To sesongar med lite nedbør har medført at fyllingsgraden i vassmagasina i utgangspunktet er låg. [ ...] Importutsiktene frå utlandet er svært avgrensa på grunn av stans i svensk kjernekraftproduksjon og kabelrot. Tidleg og kald vinter fører til stort forbruk frå før jul», legg DSB til grunn.

Hvis noen som helst mener det må rasjoneres pga lite nedbør her hvor jeg bor i Trøndelag trenger de en aldri så liten realitetsorientering. Her har det regnet 69 av de siste 80 dagene og da snakker vi ikke bare om noen dråper heller... I tillegg er kysten smekkfull av vindmøller som surrer og går og gir strøm (nei, jeg liker dem ikke, men...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Hvis noen som helst mener det må rasjoneres pga lite nedbør her hvor jeg bor i Trøndelag trenger de en aldri så liten realitetsorientering. Her har det regnet 69 av de siste 80 dagene og da snakker vi ikke bare om noen dråper heller... I tillegg er kysten smekkfull av vindmøller som surrer og går og gir strøm (nei, jeg liker dem ikke, men...).

Det spørs om det regner like mye der vannmagasinene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

Det spørs om det regner like mye der vannmagasinene er.

Så langt unna er ikke vannmagasinene - det har vært regn i hele sommer over hele denne delen av Trøndelag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan tenker du jeg skal overleve da? Er student og lever på 8700 per måned. Jeg hamstrer når det er tilbud og  i 40% kurven på butikken. Enten fryser det slik det er eller lager det og fryser ned. I hele sommer har jeg spist på mat jeg kjøpte for mange måneder siden. Uting? Hva faen snakker du om?

Anonymkode: b955b...fdf

Du skriver at du lever på 8700 pr mnd. Mener du da at du har 8700 eksl faste utgifter? 

Anonymkode: 4cb0b...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...