Gå til innhold

Rasjonering av strøm, og fryseren full av mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mat i fryser holder ikke for evig heller, så det er ingen vits i å hamstre alt for mye. Har ofte plukket ut frostskadet mat og mat som har harsknet/vært fryst for lenge til at det var spiselig. 

Anonymkode: 56239...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Savannah skrev (2 timer siden):

Det er ikke snakk om å hive mat, og ingen spiser mat fra fryseren som ikke har blitt lagt der først.  Det er ikke billig eller sparsommelig å ha mengder av mat liggende i fryseren uansett økonomi.

Selvfølgelig kan det være billig å ha en del mat liggende i fryseren om man handler på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (4 minutter siden):

Hva vet du om hva jeg har råd til ?  Jeg forstår ikke hva du mener med å handle mat maks 2 ganger i uka, jeg handler da ikke mat så ofte.  Jeg kaster nesten aldri mat og har aldri sett på datoer.  Hvis du tror at søppeltømmere lurer hvis ikke alle kaster mengder av mat så tror jeg du skal gjøre noe med den fantasien din.

Måten du svarte på jeg reagerte på , jeg kjenner ikke din økonomi eller din måte oppbevare mat osv...   men mange timer utkobbelet strøm ødelegger maten i fryser og kjøleskap  og fryser og kjøleskap er ikke laget for strømkutt av og på mange ganger og mange har ikke råd til nye hvitvarer heller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig kan det være billig å ha en del mat liggende i fryseren om man handler på tilbud.

Jeg skrev mengder av mat og nei det er ikke billig å ha mat liggende i en full fryser i åresvis.  Tilbud kommer ikke bare en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig kan det være billig å ha en del mat liggende i fryseren om man handler på tilbud.

Absolutt. Jeg handler endel kyllingfilet, kjøttdeig o.l på tilbud og fryser ned. Kjøper aldri mer en at det blir spist opp løpet av noen måneder, og jeg ser på listene jeg har skrevet at jeg har spart ganske mye penger ved å handle inn på tilbud.

Anonymkode: 56239...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pils skrev (1 minutt siden):

Måten du svarte på jeg reagerte på , jeg kjenner ikke din økonomi eller din måte oppbevare mat osv...   men mange timer utkobbelet strøm ødelegger maten i fryser og kjøleskap  og fryser og kjøleskap er ikke laget for strømkutt av og på mange ganger og mange har ikke råd til nye hvitvarer heller... 

Jeg reagerer også på måten du skriver til meg.  Nei du kjenner ikke til min økonomi og vet ingenting om jeg kjøper plutselig det jeg har lyst på og om jeg har kunnet gjøre det igjennom livet.

Det skal veldig mange timer strømkutt til for å ødelegge mat i en fryseboks.  Diskusjonen her handler ikke om hvem har råd til hva.  Situasjonen er ikke slik og blir ikke slik at strømkutt i hytt og pine ødelegger hvitevarer.  Strømmen blir ikke koblet ut helt plutselig midt på dagen eller når som helst.  Det er snakk om rasjonering av strøm.

Å hamstre mat for å la den ligge i fryseren i lang tid er en uting.  Jeg kjøper selvfølgelig av og til mat som jeg fryser ned, men ikke noen mengder.  Å bruke strømmen på å kjøre store frysebokser for små husholdninger burde være forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Absolutt. Jeg handler endel kyllingfilet, kjøttdeig o.l på tilbud og fryser ned. Kjøper aldri mer en at det blir spist opp løpet av noen måneder, og jeg ser på listene jeg har skrevet at jeg har spart ganske mye penger ved å handle inn på tilbud.

Anonymkode: 56239...574

Takk , sånn funker det leve av trygd får få ting til gå lettest mulig rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pils skrev (27 minutter siden):

Takk , sånn funker det leve av trygd får få ting til gå lettest mulig rundt...

Jeg har levd av trygd og vet hva det er å ha lite.  Jeg har bedre råd nå, men jeg har vært vant til å være økonomisk når det gjelder mat og har ikke tenkt å forandre det.  Det å kjøpe på tilbud for de neste ukene er ikke hamstring.

Det å kaste mat er også en uting som de fleste begynner å forstå.  Det å sløse med strøm er en uting som vi er nødt til å gjøre noe med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (På 20.8.2022 den 19.17):

Jeg må jo si at jeg synes det er vanvittig å ha fulle frysebokser med mat som ligger der i åresvis. 

Fryseren kan være full uten at maten blir liggende i årevis.

Savannah skrev (På 20.8.2022 den 19.17):

Det er ikke ventet hungersnød i nærmeste fremtid og å bruke strøm på å fryse ned mengder av mat er noe mange kan begynne å avvikle.

Mange har dårlig råd og kjøper inn på tilbud for å fryse ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (43 minutter siden):

Jeg har levd av trygd og vet hva det er å ha lite.  Jeg har bedre råd nå, men jeg har vært vant til å være økonomisk når det gjelder mat og har ikke tenkt å forandre det.  Det å kjøpe på tilbud for de neste ukene er ikke hamstring.

Det å kaste mat er også en uting som de fleste begynner å forstå.  Det å sløse med strøm er en uting som vi er nødt til å gjøre noe med nå.

En vanlig fryser bruker veldig lite strøm. Det er ikke der potensialet ligger for å spare strøm.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (4 timer siden):

Jeg skrev at det kan bety.  Jeg har ikke misforstått noe.  Du kan gjerne vaske tøy og lage middag, og så sitte i mørket for min del.

Det blir ikke utkobling av strøm i 8 timer med det første, kanskje om 50 år.

Ikke utenktelig det blir utkoblinger i sone NO1, NO2 og NO3 til våren hvis høsten blir tørr, vinteren kald og eksporten av strøm fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (1 minutt siden):

En vanlig fryser bruker veldig lite strøm. Det er ikke der potensialet er for å spare strøm.

Det brukes strøm når mat fryses ned.  Et fryseskap bruker mer strøm enn fryseboks.

slabbedask skrev (3 minutter siden):

Fryseren kan være full uten at maten blir liggende i årevis.

Mange har dårlig råd og kjøper inn på tilbud for å fryse ned.

Mange kjøper inn på tilbud, uansett råd.  Jeg har ikke sagt noe om at det ikke er greit å fryse ned mat, men at hamstring av mat er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 minutt siden):

Det brukes strøm når mat fryses ned.  Et fryseskap bruker mer strøm enn fryseboks.

Det har minimalt å si for totalforbruket av strøm.

Sitat

Mange kjøper inn på tilbud, uansett råd.  Jeg har ikke sagt noe om at det ikke er greit å fryse ned mat, men at hamstring av mat er en uting.

Du drar inn hamstring hele tiden, folk flest driver ikke med det.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slabbedask skrev (1 minutt siden):

Ikke utenktelig det blir utkoblinger i sone NO1, NO2 og NO3 til våren hvis høsten blir tørr, vinteren kald og eksporten av strøm fortsetter.

Hvor har du disse dommedagsprofetiene fra?  Kom med link og/eller ordentlige argumenter.  Det blir ikke åtte timers utkoblinger selv om det blir noe rasjonering.  Hvis det blir 30 kuldegrader på østlandet er det direkte farlig å ta strømmen av hele natta uten forberedelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (1 minutt siden):

Du drar inn hamstring hele tiden, folk flest driver ikke med det.

Det er det jeg snakker om og det er mange nok som driver med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (2 minutter siden):

Det har minimalt å si for totalforbruket av strøm.

Man kunne trodd du var energiminister så belærende som du prøver å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (4 timer siden):

Man kunne trodd du var energiminister så belærende som du prøver å være.

En fryseboks bruker ca. 1 kwh pr. døgn, et fryseskap bittelitt mindre (tok bare en kjapp sjekk på to tilfeldig valgte produkter på Elkjøp, begge i energiklasse F). Det er, som Slabbedask sier, definitivt ikke fryseren som er den store strømslukeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Savannah skrev (6 timer siden):

Jeg reagerer også på måten du skriver til meg.  Nei du kjenner ikke til min økonomi og vet ingenting om jeg kjøper plutselig det jeg har lyst på og om jeg har kunnet gjøre det igjennom livet.

Det skal veldig mange timer strømkutt til for å ødelegge mat i en fryseboks.  Diskusjonen her handler ikke om hvem har råd til hva.  Situasjonen er ikke slik og blir ikke slik at strømkutt i hytt og pine ødelegger hvitevarer.  Strømmen blir ikke koblet ut helt plutselig midt på dagen eller når som helst.  Det er snakk om rasjonering av strøm.

Å hamstre mat for å la den ligge i fryseren i lang tid er en uting.  Jeg kjøper selvfølgelig av og til mat som jeg fryser ned, men ikke noen mengder.  Å bruke strømmen på å kjøre store frysebokser for små husholdninger burde være forbudt.

Hvorfor er det en uting ? 

Jeg har en student som i 3 år har hatt sommerjobb hvor han får kjøpt billig kjøtt  kylling, bacon osv. Han kjøper det mens han har sommerjobb der,  fryser det ned og har middager i lang tid. Det er gull verdt for han som er student med stram økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (7 timer siden):

 

Å hamstre mat for å la den ligge i fryseren i lang tid er en uting.  Jeg kjøper selvfølgelig av og til mat som jeg fryser ned, men ikke noen mengder.  Å bruke strømmen på å kjøre store frysebokser for små husholdninger burde være forbudt.

Hvordan tenker du jeg skal overleve da? Er student og lever på 8700 per måned. Jeg hamstrer når det er tilbud og  i 40% kurven på butikken. Enten fryser det slik det er eller lager det og fryser ned. I hele sommer har jeg spist på mat jeg kjøpte for mange måneder siden. Uting? Hva faen snakker du om?

Anonymkode: b955b...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det en uting ? 

Jeg har en student som i 3 år har hatt sommerjobb hvor han får kjøpt billig kjøtt  kylling, bacon osv. Han kjøper det mens han har sommerjobb der,  fryser det ned og har middager i lang tid. Det er gull verdt for han som er student med stram økonomi. 

Jeg snakker om hamstring over lengre tid enn det du beskriver.  Jeg snakker om å ha fulle fryseboks av mat for enslige eller par.  Etter at jeg ble alene har jeg kombiskap og frysedelen er nok for meg, og jeg kjøper på tilbud når det er noe jeg bruker.  Jeg kjøper ikke noe på tilbud som jeg egentlig ikke bruker, kun fordi det er så billig.

Jeg ville ikke sagt at studenten din hamstrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...