Gå til innhold

Hvor ofte sees det på som ok å ha timer hos fastlegen for samtale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor ofte sees det på som ok å ha timer hos fastlegen for samtale? 

Jeg bare tenker, siden de har så mye å gjøre. Er det ok å gå dit hver uke? Eller blir det sett på som for mye?

Anonymkode: 36471...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tenker jeg du må høre med din fastlege om. Du må legge frem hva du har problemer med og hva du har behov for, så er det opp til fastlegen å avgjøre hva de tenker er det beste for deg. 

Fastlege er uansett ikke en psykolog, det er ikke deres jobb.

Anonymkode: 03379...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det tenker jeg du må høre med din fastlege om. Du må legge frem hva du har problemer med og hva du har behov for, så er det opp til fastlegen å avgjøre hva de tenker er det beste for deg. 

Fastlege er uansett ikke en psykolog, det er ikke deres jobb.

Anonymkode: 03379...d39

Ja, jeg får vel gjøre det. Har nettopp avsluttet på poliklinikken, så vet ikke helt hvem andre jeg skulle gå til da?

Anonymkode: 36471...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i en periode hver uke, i tillegg til DPS. Så ble det annenhver uke. Nå er det månedlig. Jeg går til behandling ved DPS i tillegg, men fastlegen er min base. Hun er den eneste som har kjent meg da jeg var frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok

Det kommer helt an på hva behovet er. Dersom du går hver uke og bare prater om været så kaster du i mine øyne bort tiden til fastlegen. Men i perioder kan det av ulike grunner være behov for hyppige timer, jeg er helt sikker på at fastlegen din er kompetent nok til å ta en avgjørelse på hvor ofte det er behov for at du er der. 

Selv har jeg hatt ukentlige samtaler hos fastlege (opp til 40 min) i perioder hvor jeg har vært svært dårlig og gjerne hvor faste behandlere av ulike grunner ikke har vært tilgjengelig. Verdt å merke seg at det i mine tilfeller er fastlegen som har tatt avgjørelsen om at jeg må komme inn til samtale.

Endret av Ikkeanonymnok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg får vel gjøre det. Har nettopp avsluttet på poliklinikken, så vet ikke helt hvem andre jeg skulle gå til da?

Anonymkode: 36471...c2e

Fikk du ikke nok hjelp på poliklinikken syns du? Lærte du ikke teknikker mens du var der? 

Anonymkode: 2dbff...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor ofte sees det på som ok å ha timer hos fastlegen for samtale? 

Jeg bare tenker, siden de har så mye å gjøre. Er det ok å gå dit hver uke? Eller blir det sett på som for mye?

Anonymkode: 36471...c2e

Min forrige fastlege ville at jeg skulle komme en gang i måneden i mine friske perioder. I dårlige perioder tilbød han alt fra 2 ganger i uka til hver 14 dag, alt ettersom hvor dårlig jeg var. Dette fungerte fint for meg. 

Dette kan/bør du ta opp med fastlegen  din. Dere finner sikkert på en løsning som kan fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke falle meg inn å gå til samtaler hos FL, ingen jeg har hatt har virket innstilt på det. Jeg begynte å hulke en gang jeg gikk til en bosnisk lege, han ble så sier og brydd at han forlot kontoret.

 

min forrige psykiater sa jeg burde ha norsk lege uten at jeg nevnte overstående episode.

Anonymkode: afa66...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (4 timer siden):

Det "ses ikke på" i det hele tatt. En går så ofte som fastlegen mener det er nødvendig.

Men dersom en pasient av fastlegen bestiller time (mange fastlege kontorer har online timebestilling via app) flere ganger i uken så kan ikke fastlegen akkurat hindre vedkommende i det. 

Så egentlig burde du endre til "en går så ofte som PASIENTEN mener er nødvendig" 

Anonymkode: 2dbff...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (4 timer siden):

Det "ses ikke på" i det hele tatt. En går så ofte som fastlegen mener det er nødvendig.

Men dersom en pasient av fastlegen bestiller time (mange fastlege kontorer har online timebestilling via app) flere ganger i uken så kan ikke fastlegen akkurat hindre vedkommende i det. 

Så egentlig burde du endre til "en går så ofte som PASIENTEN mener er nødvendig" 

Anonymkode: 2dbff...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men dersom en pasient av fastlegen bestiller time (mange fastlege kontorer har online timebestilling via app) flere ganger i uken så kan ikke fastlegen akkurat hindre vedkommende i det. 

Så egentlig burde du endre til "en går så ofte som PASIENTEN mener er nødvendig" 

Anonymkode: 2dbff...252

Hvilket legekontor/fastlege har så mange ledige timer hver uke at dette går an? 🤔 Klarer jeg ikke tro at finnes i Norge..

Min fastlege har konsekvent en måneds ventetid ca.. Akkurat nå er jeg i en situasjon der hun helst ville hatt meg inn litt oftere, men finnes ikke ledige timer. (Hadde selvsagt presset inn om det var noe akutt, men det er det ikke)

Anonymkode: 6693a...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilket legekontor/fastlege har så mange ledige timer hver uke at dette går an? 🤔 Klarer jeg ikke tro at finnes i Norge..

Min fastlege har konsekvent en måneds ventetid ca.. Akkurat nå er jeg i en situasjon der hun helst ville hatt meg inn litt oftere, men finnes ikke ledige timer. (Hadde selvsagt presset inn om det var noe akutt, men det er det ikke)

Anonymkode: 6693a...760

Jeg ventet aldri så lenge hvis jeg bestilte time for noe annet enn psyken, toppen en uke. Kan det hende at din fastlege har for mange pasienter? 

Og var det noe som hastet mer, så kom jeg inn på dagen eller dagen etter. Alt ettersom 

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilket legekontor/fastlege har så mange ledige timer hver uke at dette går an? 🤔 Klarer jeg ikke tro at finnes i Norge..

Min fastlege har konsekvent en måneds ventetid ca.. Akkurat nå er jeg i en situasjon der hun helst ville hatt meg inn litt oftere, men finnes ikke ledige timer. (Hadde selvsagt presset inn om det var noe akutt, men det er det ikke)

Anonymkode: 6693a...760

Er aldri lang ventetid hos min lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilket legekontor/fastlege har så mange ledige timer hver uke at dette går an? 🤔 Klarer jeg ikke tro at finnes i Norge..

Min fastlege har konsekvent en måneds ventetid ca.. Akkurat nå er jeg i en situasjon der hun helst ville hatt meg inn litt oftere, men finnes ikke ledige timer. (Hadde selvsagt presset inn om det var noe akutt, men det er det ikke)

Anonymkode: 6693a...760

Ikke alle som bor langt uti huttiheita.. 

Anonymkode: 2dbff...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ikke alle som bor langt uti huttiheita.. 

Anonymkode: 2dbff...252

Jeg bor midt i Oslo og min fastlege har som regel 3-4 uker ventetid.

Anonymkode: cb9ca...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvor ofte sees det på som ok å ha timer hos fastlegen for samtale? 

Jeg bare tenker, siden de har så mye å gjøre. Er det ok å gå dit hver uke? Eller blir det sett på som for mye?

Anonymkode: 36471...c2e

En gang i uka må være greit. Men det er sjelden du får time hver uke. Noen har vel flere måneders ventetid, men det varierer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så egentlig burde du endre til "en går så ofte som PASIENTEN mener er nødvendig" 

Hvis en slik situasjon oppstår, vil fastlegen ta det opp i timen og legge en plan for hvor ofte pasienten bør ha time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (4 minutter siden):

Hvis en slik situasjon oppstår, vil fastlegen ta det opp i timen og legge en plan for hvor ofte pasienten bør ha time.

Hva om pasienten driter i fastlegens synspunkt om hvor ofte hen burde komme og pasienten bestiller time og kommer 2 ganger i uken i månedsvis? Fastleger har jo ikke mulighet til å sparke ut pasienter😂

Anonymkode: 2dbff...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fastleger har jo ikke mulighet til å sparke ut pasienter😂

Legekontoret har mulighet til å ringe/SMSe pasienten og si at vedkommende ikke får det timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...