Gå til innhold

Hvor ofte sees det på som ok å ha timer hos fastlegen for samtale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

erik123 skrev (Akkurat nå):

Jeg får aldri mer en 10 minutter, og det er ingen ting. 

Da kan du bytte fastlege. 

Anonymkode: 481ac...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

erik123 skrev (7 minutter siden):

Jeg får aldri mer en 10 minutter, og det er ingen ting. 

Leger kan sette av mer tid. Min fastlege har ofte lange ventetider og jeg aldri fått kommet inn akkurat det tidspunktet jeg har fått time, men når du først er der så tar hun seg virkelig god til hver enkelt pasient.

Om din aldri har tid til mer en 10 min så ville jeg byttet. Selv mange fysiske undersøkelser tar jo mye lengre tid en dette. Selv er jeg nå inne hos legen hver 14 dag grunnet en hudsykdom vi ikke finner ut av, og da bruker hun rundt 30 minutter fra jeg kommer inn til jeg går ut.

Anonymkode: cb9ca...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (1 time siden):

Da må de vel videre i systemet, hvis de er så syk. Ikke mye fastlegen får gjort. Derfor har vi spesialistlegetjenesten. 

Jeg hadde god nytte av fastlegen når jeg var dårlig.  Gikk til han fast en gang i måneden og oftere i dårligere perioder. Dette gjorde at vi kjente hverandre ganske bra og det forhindret nok flere innleggelser.  Følte at han holdt meg litt i øra og det gjorde også til at jeg strebet etter å møte opp til timene. Noe som gjorde at jeg kom over hver kneik.  Jeg likte dette opplegget og vil heller ha det slik enn å gå på dps. Føler dette opplegget gjorde meg mindre sykeliggjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (10 minutter siden):

Og det tror du er enkelt? Ingen har ledige plasser. 

Det stemmer, det er ikke enkelt å bytte fastlege i dag. Selv har jeg stått på venteliste i snart et år for å bytte. Satte meg på venteliste hos en jeg tror kan være bra like før legen min sluttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (2 timer siden):

Jeg hadde god nytte av fastlegen når jeg var dårlig.  Gikk til han fast en gang i måneden og oftere i dårligere perioder. Dette gjorde at vi kjente hverandre ganske bra og det forhindret nok flere innleggelser.  Følte at han holdt meg litt i øra og det gjorde også til at jeg strebet etter å møte opp til timene. Noe som gjorde at jeg kom over hver kneik.  Jeg likte dette opplegget og vil heller ha det slik enn å gå på dps. Føler dette opplegget gjorde meg mindre sykeliggjort

Man skal ikke skamme seg over å være syk, det er helt normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (33 minutter siden):

Man skal ikke skamme seg over å være syk, det er helt normalt. 

Litt av problemet etter min meningen er at nå har plutselig det å være psykisk syk blitt normalt! Det er FOR normalisert. Alle skal og vil jo ha diagnoser nå for tiden, gjerne for å fronter det på tiktok eller instagram for å få følgere og likes. 

Anonymkode: 2dbff...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (På 19.8.2022 den 20.28):

Hvor ofte sees det på som ok å ha timer hos fastlegen for samtale? 

Jeg bare tenker, siden de har så mye å gjøre. Er det ok å gå dit hver uke? Eller blir det sett på som for mye?

Anonymkode: 36471...c2e

En gang hver tredje måned. Om du ikke er direkte syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Litt av problemet etter min meningen er at nå har plutselig det å være psykisk syk blitt normalt! Det er FOR normalisert. Alle skal og vil jo ha diagnoser nå for tiden, gjerne for å fronter det på tiktok eller instagram for å få følgere og likes. 

Anonymkode: 2dbff...252

Så du tror ikke at noen sliter psykisk? Tror du virkelig at de bare gjør seg til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (7 timer siden):

Det er ikke alle fastleger flinke til. Når du har time får du kanskje 10 minutter hos legen. Det er alt for kort tid til å fortelle om store psykiske problemer. Legene har generelt alt for mye å gjøre og det går utover pasientene. 

Jeg får somregel rundt 40 minutt hos legen. Hun setter alltid opp timene når jeg er hos henne så da setter hun opp god tid.

Jeg gikk i perioder to ganger i uken hos henne. Det var for å unngå at jeg skulle legges inn. Hun måtte ha kontroll på hvor jeg var i forhold til suicidalitet. Da hadde jeg også to ukentlige timer hos spesialisthelsetjenesten. Men det var kun i korte perioder om gangen fordi jeg var mest innlagt.

Etterhvert som jeg har blitt friskere har vi redusert timene. Jeg har fått bestemme hvor ofte. Sist var det to måneder. Nå skal jeg inn en gang i måneden en periode pga nedtrapping av medisiner.

Jeg har fått uvurderlig hjelp av fastlegen. Hun har sittet der med hele historien min. Vært trygg på at den delen av meg som jeg mistet i møte med spesialisthelsetjenesten fremdeles var der. Hun har trygget meg i forhold til Nav. Nå har hun også ansvar for medisinene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg får somregel rundt 40 minutt hos legen. Hun setter alltid opp timene når jeg er hos henne så da setter hun opp god tid.

Jeg gikk i perioder to ganger i uken hos henne. Det var for å unngå at jeg skulle legges inn. Hun måtte ha kontroll på hvor jeg var i forhold til suicidalitet. Da hadde jeg også to ukentlige timer hos spesialisthelsetjenesten. Men det var kun i korte perioder om gangen fordi jeg var mest innlagt.

Etterhvert som jeg har blitt friskere har vi redusert timene. Jeg har fått bestemme hvor ofte. Sist var det to måneder. Nå skal jeg inn en gang i måneden en periode pga nedtrapping av medisiner.

Jeg har fått uvurderlig hjelp av fastlegen. Hun har sittet der med hele historien min. Vært trygg på at den delen av meg som jeg mistet i møte med spesialisthelsetjenesten fremdeles var der. Hun har trygget meg i forhold til Nav. Nå har hun også ansvar for medisinene mine.

Det er ikke min erfaring. Jeg hadde selvmordstanker men ble ikke tatt på alvor. Ble bare avfeid. Det var en utrivelig  opplevelse. Og det gjorde meg ikke friskere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått til fastlegen en gang i uken i 2 år nå. Får som regel 40 min hver gang.  Hun pleier å sette opp timene mange uker i forveien for da kan hun sette av god tid. I tillegg går jeg til privat psykolog med avtale og fysioterapeut en gang i uken. De samarbeider ofte om meg. Det har gjort at jeg lenge har klart meg uten innleggelser og jeg fungerer mye bedre i hverdagen enn tidligere. Har til og med klart å få kontakt med en del av det sosiale nettverket jeg hadde for 15 år siden før jeg ble alvorlig syk, og i tillegg jobber jeg noen timer i uken. 

 

 

Anonymkode: fd376...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (16 timer siden):

Det er ikke min erfaring. Jeg hadde selvmordstanker men ble ikke tatt på alvor. Ble bare avfeid. Det var en utrivelig  opplevelse. Og det gjorde meg ikke friskere. 

Trist at du har den erfaringen.

Men det er ikke alle gangene jeg hatt hatt selvmordstanker at jeg har fått sånn tett oppfølging. De har selvfølgelig hatt en helhetlig vurdering og ikke bare basert seg på mine tanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (51 minutter siden):

Trist at du har den erfaringen.

Men det er ikke alle gangene jeg hatt hatt selvmordstanker at jeg har fått sånn tett oppfølging. De har selvfølgelig hatt en helhetlig vurdering og ikke bare basert seg på mine tanker. 

Det er ikke alle leger som vet noe om psykiske problemer, en annen ting min lege innrømmet var at hun ikke hadde peiling på seksuelle problemer. Sånn som 25 år uten sex. Da sliter du veldig mentalt og fysisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (2 minutter siden):

Det er ikke alle leger som vet noe om psykiske problemer, en annen ting min lege innrømmet var at hun ikke hadde peiling på seksuelle problemer. Sånn som 25 år uten sex. Da sliter du veldig mentalt og fysisk. 

Men når problemet er at kona di ikke vil ha sex og du nekter å å finne sex et annet sted så er det jo ingenting en fastlege kan gjøre med det problemet heller. Løsningen her hadde jo vært å si til kona at så lenge hun ikke vil ha sex så må du få det et annet sted.

Anonymkode: cb9ca...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (9 minutter siden):

Det er ikke alle leger som vet noe om psykiske problemer, en annen ting min lege innrømmet var at hun ikke hadde peiling på seksuelle problemer. Sånn som 25 år uten sex. Da sliter du veldig mentalt og fysisk. 

Hva ønsker du egentlig at fastlegen skal hjelpe deg med i forhold til sexlivet ditt? Kanskje en sexolog hadde vært mer riktig for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men når problemet er at kona di ikke vil ha sex og du nekter å å finne sex et annet sted så er det jo ingenting en fastlege kan gjøre med det problemet heller. Løsningen her hadde jo vært å si til kona at så lenge hun ikke vil ha sex så må du få det et annet sted.

Anonymkode: cb9ca...80e

Jo fastlegen kan komme med forslag til løsninger   Hun kan gjøre mye. Og min kone har sagt ja til at jeg kan ha sex andre steder. Men der har det ikke skjedd noen ting. Så situasjonen er like fastlåst. Fastleger vet ingen ting om slike problemer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (27 minutter siden):

Jo fastlegen kan komme med forslag til løsninger   Hun kan gjøre mye. Og min kone har sagt ja til at jeg kan ha sex andre steder. Men der har det ikke skjedd noen ting. Så situasjonen er like fastlåst. Fastleger vet ingen ting om slike problemer. 

 

Her tror jeg det er viktig å ha rett forventning til fastlegen sin. 

Hvis jeg tolker deg riktig, så har du fått mange plager som følge av at du og kona ikke har sex? 

Den medisinske tilnærmingen til dette spørsmålet er: «Hvordan kan Erik fungere bedre til tross for at han ikke har sex med kona?» og her kan ulike ting hjelpe. 

«Hvordan kan Erik og kona ha sex» evt. «Hvordan kan Erik ha sex med andre enn kona» kan være relevante spørsmål men ikke noe en fastlege eller psykolog kan hjelpe med. Dette blir på en måte spørsmål du og kona di må jobbe med, eventuelt med råd fra en parterapeut. Det er ikke medisinske problemstillinger.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...