Gå til innhold

Komme i arbeid etter lang tid som ufør

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er riktig forum, men siden jeg har vært ufør grunner angst i lang tid tenker jeg det er relevant.

Jeg ble ufør i ung alder og hadde bare ett år IT utdannelse samt 1 år i jobb før jeg ble syk. Var IT relatert og jeg føler jeg fortsatt har mye å bidra med. Har hele livet hjulpet folk med data problemer, men dette har ikke vært betalt arbeid, ønsker nå å få en normal 9-16 jobb, om det så er en praksis plass bryr jeg meg ikke om, jeg er ute etter å få rutiner på plass og snu livet til noe positivt.

Uansett, har rundet 40 år, men føler jeg vil gjøre mitt ytterste for å komme ut i arbeid igjen da angsten på nåværende tidspunkt er bedre.

Lurte derfor på om det er noen opplegg for dette i Oslo som kan hjelpe meg i riktig retning ?. Har hørt at NAV ikke er til hjelp når man først er blitt ufør, men mener hele tiden å ha hørt at regjeringen har som mål å få flere tilbake i arbeid, hvilke instanser er det jeg bør kontakte?

Setter pris på tilbakemelding på om noen med erfaring med å komme tilbake i arbeid har noe gode råd å komme med?

På forhånd takk 👍

Anonymkode: 7e76e...325

Fortsetter under...

• 1 måned senere...

Dersom du står i behandling f.eks. ved DPS kan det godt være det finnes en såkalt IPS-ordning der en jobbspesialist fra NAV hjelper deg med å kartlegge hva som finnes av arbeidsplasser, samt bistå med å skrive søknader. Ev. kan jobbspesialisten også kontakte arbeidsgivere på vegne av deg. Tanken med den ordningen er å gi oppfølging over tid, og da sørge for at man får den tilretteleggingen man måtte trenge for å stå i en jobb. Kanskje det kunne være noe å sjekke med ev. behandler. Det eneste som kreves er at man står i behandling, og ønsker seg jobb. Fontenehus er heller ikke noe dårlig forslag. Mange av husene har tilknyttet en jobb- og studiekonsulent. 

FjellOgDalar skrev (47 minutter siden):

Dersom du står i behandling f.eks. ved DPS kan det godt være det finnes en såkalt IPS-ordning der en jobbspesialist fra NAV hjelper deg med å kartlegge hva som finnes av arbeidsplasser, samt bistå med å skrive søknader. Ev. kan jobbspesialisten også kontakte arbeidsgivere på vegne av deg. Tanken med den ordningen er å gi oppfølging over tid, og da sørge for at man får den tilretteleggingen man måtte trenge for å stå i en jobb. Kanskje det kunne være noe å sjekke med ev. behandler. Det eneste som kreves er at man står i behandling, og ønsker seg jobb. Fontenehus er heller ikke noe dårlig forslag. Mange av husene har tilknyttet en jobb- og studiekonsulent. 

Finnes det IPS ordning utenfor DPS, feks i kommunene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...