Gå til innhold

Er Asperger syndrom vanligere i familier med schizofreni diagnostiserte?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kupton skrev (59 minutter siden):

Ja, det er en slik sammenheng. I begge tilfeller har noe gått galt i hjernens utvikling.

Men er alle psykiske lidelser genetisk knyttet sammen da? Min psykiater sa at bipolaritet sees i familier hvor det også er schizofreni og adhd. Er autismespekterlidelser også med i denne sammenhengen? 

Anonymkode: 90781...857

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men er alle psykiske lidelser genetisk knyttet sammen da? Min psykiater sa at bipolaritet sees i familier hvor det også er schizofreni og adhd. Er autismespekterlidelser også med i denne sammenhengen? 

Ja, det er slik. I en familie der det ene finnes, er det en overhyppighet av de andre sykdommene. Sist ut er kunnskapen om økende risiko for demens hos personer som har barn med ADHD.

Jeg syntes og det høres rart ut da Asperger ikke fremkommer særlig beslektet med disse andre nevnte lidelsene i symptom. I min familie er det flere med adhd, bipolar og schizofreni. Ser at dette kan henge sammen. Men Asperger er det siste familiemedlemmene mine lider av. 

Annonse

Arcticpartner skrev (10 timer siden):

Dette hørtes svært rart ut da asperger er et syndrom og ikke en psykisk lidelse.

Du kan godt kalle schizofreni for et syndrom også. At det ene kalles syndrom og det andre en sykdom, er intet argument mot en sammenheng i forekomst.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syntes og det høres rart ut da Asperger ikke fremkommer særlig beslektet med disse andre nevnte lidelsene i symptom. I min familie er det flere med adhd, bipolar og schizofreni. Ser at dette kan henge sammen. Men Asperger er det siste familiemedlemmene mine lider av. 

Overhyppigheten skulle nok vært enorm om en skulle kunne bruke en enkelt familie som bevis på sammenheng.

Det er også en feilkilde i det at det har vært betydelig underdiagnostisering av autisme spektrumlidelser.

Her er en om ASD og bipolar lidelse: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0165032708000980

Om ASD og ADHD: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1586/14737175.2013.840417

ASD og schizofreni: https://www.researchgate.net/profile/Stefano-Barlati/publication/301287742_Autism_Spectrum_Disorder_and_Schizophrenia_Do_They_Overlap/links/570f958f08ae1c8b7c54e4c1/Autism-Spectrum-Disorder-and-Schizophrenia-Do-They-Overlap.pdf

Fra denne artikkelen: Genetic Risk Factors Genetic studies have shown numerous direct and indirect links between ASD and schizophrenia (Wang, Jeffries & Wang, 2015). ASD and schizophrenia rates of heritability are both estimated to be high, around 50-80% (Cardno & Gottesman, 2000). Furthermore, recent genetic data, have shown common genetic risk loci associated with both conditions, including a set of copy number variations (CNVs) and specific genes as CNTNAP2 and NRXN1 (Craddock & Owen, 2010). Moreover, epigenetic effects have been reported to contribute to abnormalities of brain cytoarchitecture that have been related to both schizophrenia and ASD (de Lacy & King, 2013).

Arcticpartner skrev (14 timer siden):

Hvor er det gjort studie av dette? Dette hørtes svært rart ut da asperger er et syndrom og ikke en psykisk lidelse.

Autisme er en psykisk lidelse jo. Denne diskusjonen har vi hatt mange ganger. 

Anonymkode: 9a2ab...4e8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...