Gå til innhold

Beste strømsparetips.


Fru2020

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
påskelilje skrev (49 minutter siden):

Hvis du har vedovn og utstyr til vedarbeid, er det mange muligheter for å få tak i gratis/billig ved. Men det er kanskje ikke så mange som har utstyr.... En må også tenke langt frem, siden veden skal tørke minst ett år.

Ellers er det jo de "vanlige" rådene som gjelder: Senke innetemperaturen med en grad eller to, slå av/ned varmekablene, dusje i kort tid eller sjeldnere, kutte ned på bruk av badekar, følg med på strøm-appen når du bør sette på vaskemaskin og oppvaskmaskin, lade elbilen på gunstige tidspunkt ( NB - pga den nye nettleiemodellen må en i tillegg passe på at en ikke bruker for mye effekt på en gang, så vi har stilt ned effekten), slå av lys i rom som ikke brukes, tørk tøyet ute hvis det er mulig, evt på tørkestativ inne i stedet for tørketrommel, slå av stekeovnene litt før maten er ferdig.

Vi gjør vel alle disse tingene nå. Jeg var rimelig sløv og ubevisst ift strømforbruk før. Nå passer jeg på hele tiden. Blir litt stress, men det er litt moro også å se hvordan forbruket passer med prisen hver dag (jeg sjekker alltid gårsdagens forbruk om morgenen, og ser om ettermiddagen/kvelden hvordan prisen blir neste dag, for å planlegge lading av bil og vasking av tøy). Vi har egen ved, og det er jeg sjeleglad for nå. Så en kremmer som solgte 40 liters vedsekker for 100 kr per stk i går, på FB 😮 😮 😮 

Da er det billigere å kjøpe den på Monter. Vi kjøpte 10 stk 40 liters sekker til 89 pr stk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Da er det billigere å kjøpe den på Monter. Vi kjøpte 10 stk 40 liters sekker til 89 pr stk. 

Det er jo også svinedyrt i forhold til å kjøpe hele paller, men det er klart det kommer jo an på hvor mye lagringsplass man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (2 timer siden):

Det er jo også svinedyrt i forhold til å kjøpe hele paller, men det er klart det kommer jo an på hvor mye lagringsplass man har.

Ja, helt sikkert. Vi bruker ikke ved hjemme, så dette var for å ha på hytta. Vi har en del fra før av, så tror ikke vi trenger en hel pall. Derfor ble det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (På 4.9.2022 den 17.07):

skru av vannet mens du såper deg inn/lar hårkuren virke

Da fryser man jo ihjel 😮 Kan ikke stå våt på et kaldt bad (varmekabler drar nok mer enn en dusj) uten at det kommer tilførsel av varmt vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du betalte mye for de strømsparetipsene 😅

Beste tipsene mine er å dusje sjeldnere, dropp varmekabler på badet og sett inn en konvektorovn isteden. Skru av varmen i resten av huset og fyr med ved. Min høyeste strømregning mens jeg kun hadde varme på badet og tidvis i kjelleren siden fryste vannrør fort kan bli dyrere enn strøm, var på 1500 kr i fjor vinter. Nå har jeg ikke rukket å ordne noe særlig ved, så denne vinteren kan bli interessant. Jeg så de hadde ved på Rema. 139 kr for 40 L (tror jeg). Det syns jeg hørtes fryktelig dyrt ut. Jeg kan være selvforsynt, men er visst ikke så god på planlegging, så i år har jeg belaget meg på å bruke sparepenger på strøm 🙄 Siste strømregning var på 1000 kr og da har jeg fortsatt bare hatt varme på badet, siden det har vært varmt nok i resten av huset. 

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (10 timer siden):

Da fryser man jo ihjel 😮 Kan ikke stå våt på et kaldt bad (varmekabler drar nok mer enn en dusj) uten at det kommer tilførsel av varmt vann. 

Jeg rekker ikke fryse så mye på den korte tiden på det lille badet. Å shamponere håret bruker jeg under et minutt på ( vasker i to runder + en siste runde med balsam ) og hårkurer holder det ofte å ha i i 5-10 minutter. Nå vasker ikke jeg håret hver dag, så da er det kun en runde med vannstopp hvor jeg såper meg inn, og det tar under 1 minutt.

Men noen har jo hårkurer som skal sitte i ganske lenge, da går jeg heller ut av badet og gjør andre ting mens den virker, også skyller jeg kun ut håret etterpå :) 

Varmekabler har jeg aldri hatt etter at jeg flyttet for meg selv( huset er fra 1936 og det ble aldri lagt inn noe slikt ), men mulig jeg er herdet etter en oppvekst på hytta i Nord Norge hvor jeg måtte vaske meg ute i stiv iskald kuling😅

Endret av hattifnattus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trine skrev (10 timer siden):

Da fryser man jo ihjel 😮 Kan ikke stå våt på et kaldt bad (varmekabler drar nok mer enn en dusj) uten at det kommer tilførsel av varmt vann. 

Enig! Jeg dropper balsam og dusjer kort når strømprisen er høy, hæler ikke å stå i dusjen, naken og våt uten at vannet renner. Stort sett. Med mindre jeg får en hetetokt der og da... Da blir det syden-dusjer = kaldere og kaldere... 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (11 timer siden):

Jeg rekker ikke fryse så mye på den korte tiden på det lille badet. Å shamponere håret bruker jeg under et minutt på ( vasker i to runder + en siste runde med balsam ) og hårkurer holder det ofte å ha i i 5-10 minutter. Nå vasker ikke jeg håret hver dag, så da er det kun en runde med vannstopp hvor jeg såper meg inn, og det tar under 1 minutt.

Men noen har jo hårkurer som skal sitte i ganske lenge, da går jeg heller ut av badet og gjør andre ting mens den virker, også skyller jeg kun ut håret etterpå :) 

Varmekabler har jeg aldri hatt etter at jeg flyttet for meg selv( huset er fra 1936 og det ble aldri lagt inn noe slikt ), men mulig jeg er herdet etter en oppvekst på hytta i Nord Norge hvor jeg måtte vaske meg ute i stiv iskald kuling😅

Det siste der er nok forklaringen ja 🤣 Jeg har som regel nettopp kommet hjem fra en svett og kald tur når jeg dusjer, så jeg er liksom godt nedkjølt allerede før jeg går i dusjen 🙈 Også har jeg for stort bad, men det er jo ikke bare dumt, for da er det plass til å tørke klær der. Hårkurer driver jeg ikke med. Men såpe skal også virke et par minutter før den skylles ut. Jeg har egentlig aldri tatt tida på hvor lenge jeg dusjer. Men hvis det er kaldt i kjelleren, blir vannet i røret fort nedkjølt og av en eller annen grunn, står varmtvannsberederen i andre enden av huset, så skrur jeg av vannet, kan det fort ta litt tid å få varmt vann igjen. Kanskje jeg burde hatt en en ekstra tank rett under badet 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (11 timer siden):

Enig! Jeg dropper balsam og dusjer kort når strømprisen er høy, hæler ikke å stå i dusjen, naken og våt uten at vannet renner. Stort sett. Med mindre jeg får en hetetokt der og da... Da blir det syden-dusjer = kaldere og kaldere... 😂

Jeg har ikke begynt med hetetokter enda, men nå kunne jeg godt tenkt meg å få sånne tokter mens jeg dusjer, så jeg kan spare penger 🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kom på et annet strømsparetips. Slutt å vaske søpla. Plasten skal være helt ren, sier de som har greie på det. Men i følge dem, blir den ren av å skylles i kaldt vann. Hah, prøv å skylle ut siste rest av smørboksen i kaldt vann. Man kan eventuelt gå over med oppvaskkosten. Jaha, og la den ligge der, full av smør 🤔 Man må jo skylle enten boksen eller kosten i varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (6 minutter siden):

jeg kom på et annet strømsparetips. Slutt å vaske søpla. Plasten skal være helt ren, sier de som har greie på det. Men i følge dem, blir den ren av å skylles i kaldt vann. Hah, prøv å skylle ut siste rest av smørboksen i kaldt vann. Man kan eventuelt gå over med oppvaskkosten. Jaha, og la den ligge der, full av smør 🤔 Man må jo skylle enten boksen eller kosten i varmt vann.

Smørboksen og steikepanna og boksen med italiensk salat kan du tørke av med tørkepapir. Hiv tørkepapiret i bioavfallet hvis det er lov der du bor, eller i restavfallet.  Så kan du hive plastboksen i sekken med plastemballasje 💚

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (54 minutter siden):

Smørboksen og steikepanna og boksen med italiensk salat kan du tørke av med tørkepapir. Hiv tørkepapiret i bioavfallet hvis det er lov der du bor, eller i restavfallet.  Så kan du hive plastboksen i sekken med plastemballasje 💚

Steikepanna tillater jeg meg å vaske i varmt vann 😅 Men det skal ganske mye papir til for å få smørboksen ren. Usikker på om det er mer økonomisk enn å bruke varmtvann, og ihvertfall er det ikke mer miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (7 timer siden):

Steikepanna tillater jeg meg å vaske i varmt vann 😅 Men det skal ganske mye papir til for å få smørboksen ren. Usikker på om det er mer økonomisk enn å bruke varmtvann, og ihvertfall er det ikke mer miljøvennlig.

Det trenger ikke være gullende rent. :) Hos oss er smørboksen omtrent reinslikket når den havner i plastsøpla... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trine skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke begynt med hetetokter enda, men nå kunne jeg godt tenkt meg å få sånne tokter mens jeg dusjer, så jeg kan spare penger 🤣 

I dag skal jeg dusje på jobb! DET er jo genialt! Når vi har ypperlige dusjfasiliteter på den ene plassen jeg jobber så er det jo tull ikke å benytte seg av det tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (30 minutter siden):

Det trenger ikke være gullende rent. :) Hos oss er smørboksen omtrent reinslikket når den havner i plastsøpla... ;) 

Hos oss og. Vi sløser ikke med å kaste smør. Skraper ut alt m kniv, og da er det bare bittelitt igjen som en kan ta bort m tørkepapir eller bare ta rett i plastsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (46 minutter siden):

Hos oss og. Vi sløser ikke med å kaste smør. Skraper ut alt m kniv, og da er det bare bittelitt igjen som en kan ta bort m tørkepapir eller bare ta rett i plastsekken.

Bruker vel et par begere med Brelett i året, tror ikke evt. vask av disse gjør store utslag på strømregningen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (På 4.9.2022 den 0.31):

Jeg så nettopp noen tips i en avis. Blandt annet ikke tøm det varme vannet fra bøtta ut, la det stå til det er kaldt slik at det kan være med å varme opp rommet. Et annet tips var å tine frysevarer i kjøleskapet slik at det kan være med å kjøle kjøleskapet ned.

Har dere andre tips? Store, små tips.

Beste sparetips er å skifte sengetøy 1  gang hver 2 måned, spise annen hver dag, kun ha hermetikk mat, å bruke lommelykt som lys! 

Anonymkode: d1652...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (57 minutter siden):

Hos oss og. Vi sløser ikke med å kaste smør. Skraper ut alt m kniv, og da er det bare bittelitt igjen som en kan ta bort m tørkepapir eller bare ta rett i plastsekken.

Hva i alle dager? Bruke tørkepapir med smør? 

Anonymkode: d1652...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hva i alle dager? Bruke tørkepapir med smør? 

Anonymkode: d1652...6b2

Hun mener at hun tørker bort restene med et tørkepapir som så kastes før smørboksen går i plastavfallet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 10.9.2022 den 7.45):

Det trenger ikke være gullende rent. :) Hos oss er smørboksen omtrent reinslikket når den havner i plastsøpla... ;) 

De sa det skulle være helt rent. 

Lillemus skrev (På 10.9.2022 den 7.46):

I dag skal jeg dusje på jobb! DET er jo genialt! Når vi har ypperlige dusjfasiliteter på den ene plassen jeg jobber så er det jo tull ikke å benytte seg av det tenker jeg!

Håper du tok en skikkelig lang og varm dusj 😁 Men ikke så lang og varm at bedriften går konkurs på grunn av strømregninga 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...