Gå til innhold

Beste strømsparetips.


Fru2020

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (På 10.9.2022 den 8.16):

Hos oss og. Vi sløser ikke med å kaste smør. Skraper ut alt m kniv, og da er det bare bittelitt igjen som en kan ta bort m tørkepapir eller bare ta rett i plastsekken.

Hvordan klarer du skrape ut alt smøret med kniv? jeg skraper ut så godt jeg kan, men kniven får jo ikke skrapet bunnen så veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine skrev (6 timer siden):

De sa det skulle være helt rent. 

Håper du tok en skikkelig lang og varm dusj 😁 Men ikke så lang og varm at bedriften går konkurs på grunn av strømregninga 🤣

Her sies det at det kan være litt smuss på plastavfallet, kanskje det varierer, det ryktes også at det bare brennes rett og slett.

Lang og varm dusj ja! :) Det er et kjempesvært varmeanlegg som gir varme i radiatorene til over 1000 boenheter så de dusjene jeg tar på jobben blir bare en dråpe i havet, dessuten har huseier mer enn nok penger til å betale for å si det sånn, vedkommende er milliardær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (6 timer siden):

Hvordan klarer du skrape ut alt smøret med kniv? jeg skraper ut så godt jeg kan, men kniven får jo ikke skrapet bunnen så veldig godt. 

En bred smørkniv i tre får med seg det aller meste. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Her sies det at det kan være litt smuss på plastavfallet, kanskje det varierer, det ryktes også at det bare brennes rett og slett.

Jeg har nettopp vært på søppelsorterings-kurs (pålagt på jobben 🙂). Der ble det sagt at plast må være helt rein. Men f.eks. et rømmebeger med litt innhold i bunnen skal kastes i matavfallet, og ikke i plastavfallet. Matavfallet tåler altså en liten mengde med plast. Jeg syns det var rart, så spurte to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær skrev (28 minutter siden):

Jeg har nettopp vært på søppelsorterings-kurs (pålagt på jobben 🙂). Der ble det sagt at plast må være helt rein. Men f.eks. et rømmebeger med litt innhold i bunnen skal kastes i matavfallet, og ikke i plastavfallet. Matavfallet tåler altså en liten mengde med plast. Jeg syns det var rart, så spurte to ganger.

Det har blitt helt håpløst å sortere søppel, man må jo snart ha teknisk utdannelse for å sortere søppel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (På 4.9.2022 den 0.31):

Jeg så nettopp noen tips i en avis. Blandt annet ikke tøm det varme vannet fra bøtta ut, la det stå til det er kaldt slik at det kan være med å varme opp rommet. Et annet tips var å tine frysevarer i kjøleskapet slik at det kan være med å kjøle kjøleskapet ned.

Har dere andre tips? Store, små tips.

Jeg bor i Midt-Norge og har ikke blitt berørt av «kabel-prisene», men debatten har likevel påvirker meg som (for)bruker av strøm, og det har jeg hatt godt av. Jeg har brukt a l t f o r mye strøm, og har redusert antall kwt med enkle grep. Mine hovedtips er:

* Det er mange myter om hva som forbruker mye/lite, sett deg inn i hva som er dine akilleshæler. Mine er varmtvannforbruk og oppvarming. Denne siden  kan hjelpe deg på vei. 

* Reduser lengde og evt temperatur på dusj. Vurder om kveldsdusj funker like godt for deg som morgendusj. Om ikke - forsett med morgendusj men uten å bruke kokhett vann over lang tid. Skru ned vannmengde når du såper deg inn.

* Slå av lys i rom du ikke oppholder deg i. Her er nordmenn verstinger, på grensa til harry. Bytt til LED-pærer.

*Skyll tallerkener i kald vann og bruk oppvaskmaskin i så stor grad som mulig. Det er billigere å kjøre flere maskiner enn å vaske for hånd. 

* Vask fulle maskiner med tøy.

* Reduser (selg gjerne) tørketrommel, alt kan lufttørke. Jeg har ikke brukt tørketrommel de siste fire årene, klærne blir mindre slitt også. 

*Kjøp deg tidsbryter til alle panelovner. Kjøp Wifi-ovn om du skal kjøpe ny ovn. Reduser temperatur mens du sover og når du ikke er hjemme. Slå av ovner under vindu mens du lufter, og slå dem på først etter du har lukket vinduet. 

* Innfør ulike temperatursoner der du bor, og lukk dører. Står døra til badet med kabler på, trekker det ekstra strøm. Det samme gjelder rom med panelovner. 

* Selg terrassevarmeren.

* Senk temperatur på varmekabler.

* Bruk batteridreven «kose»-belysning utendørs.

* Monter tidsbryter på utelamper. 

Noen mindre effektive men likevel nyttige tips: 

* Sett opp døren på ovnen etter at du har lagd mat i stekeovnen og utnytt varmen derfra. Det med å la bøtta med varmtvann bli stående tror jeg lite på 😛 

* Trekk ut kontakter fra el-kilder som ikke er i bruk (lamper, ladere, mindre kjøkkenutstyr etc). Jeg gjør det ikke på store ting som TV etc eller ting som må restartes. 

* Spis opp det du har og rydd i kjøleskap og frysere jevnlig. Fulle skap trekker mer strøm enn medium fulle skap. 

Legger til et par mer krevende tips også:

* Vurder å monter varmepumpe eller vedovn.

* Gå over alle tetningslister i vinduer og dører. Erstatt de som er slitt/punktert.

* Etterisoler tak og yttervegger. 
—-

Siden jeg bor i Midt-Norge vet jeg at jeg ikke er den som skal si dette, men nordmenn har vært verdens værste strømsløsere i mange tiår, og har hatt godt av å endre forbruksvanene sine. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (2 timer siden):

Jeg bor i Midt-Norge og har ikke blitt berørt av «kabel-prisene», men debatten har likevel påvirker meg som (for)bruker av strøm, og det har jeg hatt godt av. Jeg har brukt a l t f o r mye strøm, og har redusert antall kwt med enkle grep. Mine hovedtips er:

* Det er mange myter om hva som forbruker mye/lite, sett deg inn i hva som er dine akilleshæler. Mine er varmtvannforbruk og oppvarming. Denne siden  kan hjelpe deg på vei. 

* Reduser lengde og evt temperatur på dusj. Vurder om kveldsdusj funker like godt for deg som morgendusj. Om ikke - forsett med morgendusj men uten å bruke kokhett vann over lang tid. Skru ned vannmengde når du såper deg inn.

* Slå av lys i rom du ikke oppholder deg i. Her er nordmenn verstinger, på grensa til harry. Bytt til LED-pærer.

*Skyll tallerkener i kald vann og bruk oppvaskmaskin i så stor grad som mulig. Det er billigere å kjøre flere maskiner enn å vaske for hånd. 

* Vask fulle maskiner med tøy.

* Reduser (selg gjerne) tørketrommel, alt kan lufttørke. Jeg har ikke brukt tørketrommel de siste fire årene, klærne blir mindre slitt også. 

*Kjøp deg tidsbryter til alle panelovner. Kjøp Wifi-ovn om du skal kjøpe ny ovn. Reduser temperatur mens du sover og når du ikke er hjemme. Slå av ovner under vindu mens du lufter, og slå dem på først etter du har lukket vinduet. 

* Innfør ulike temperatursoner der du bor, og lukk dører. Står døra til badet med kabler på, trekker det ekstra strøm. Det samme gjelder rom med panelovner. 

* Selg terrassevarmeren.

* Senk temperatur på varmekabler.

* Bruk batteridreven «kose»-belysning utendørs.

* Monter tidsbryter på utelamper. 

Noen mindre effektive men likevel nyttige tips: 

* Sett opp døren på ovnen etter at du har lagd mat i stekeovnen og utnytt varmen derfra. Det med å la bøtta med varmtvann bli stående tror jeg lite på 😛 

* Trekk ut kontakter fra el-kilder som ikke er i bruk (lamper, ladere, mindre kjøkkenutstyr etc). Jeg gjør det ikke på store ting som TV etc eller ting som må restartes. 

* Spis opp det du har og rydd i kjøleskap og frysere jevnlig. Fulle skap trekker mer strøm enn medium fulle skap. 

Legger til et par mer krevende tips også:

* Vurder å monter varmepumpe eller vedovn.

* Gå over alle tetningslister i vinduer og dører. Erstatt de som er slitt/punktert.

* Etterisoler tak og yttervegger. 
—-

Siden jeg bor i Midt-Norge vet jeg at jeg ikke er den som skal si dette, men nordmenn har vært verdens værste strømsløsere i mange tiår, og har hatt godt av å endre forbruksvanene sine. 

Takk for mange gode tips.

Jeg er enig i at vi nordmenn har godt av å endre vanene våre, men det får være måte på pris. Jeg bekymrer meg aller mest for de som er fattige og for alle bedriftene rundt oss. Daglig kommer det meldinger om store og små bedrifter som må stenge av. Og idrettslag som må stenge ned anleggene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (55 minutter siden):

Takk for mange gode tips.

Jeg er enig i at vi nordmenn har godt av å endre vanene våre, men det får være måte på pris. Jeg bekymrer meg aller mest for de som er fattige og for alle bedriftene rundt oss. Daglig kommer det meldinger om store og små bedrifter som må stenge av. Og idrettslag som må stenge ned anleggene sine. 

Når det koster millioner hver måned å holde ishaller i gang så er det klart at det ikke går. Likeså med gartnerier og andre strømkrevende bedrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (2 timer siden):

Takk for mange gode tips.

Jeg er enig i at vi nordmenn har godt av å endre vanene våre, men det får være måte på pris. Jeg bekymrer meg aller mest for de som er fattige og for alle bedriftene rundt oss. Daglig kommer det meldinger om store og små bedrifter som må stenge av. Og idrettslag som må stenge ned anleggene sine. 

Ja det er voldsomt, men poenget mitt er at vi med fordel kan ha flere tanker i hodet samtidig her. Privatpersoner i Norge har nok ikke hatt et særlig reflektert forhold til eget stømforbruk, ettersom vi alltid har hatt nok strøm til en rimelig pris. I tillegg  bor vi i store enheter (sammenlignet med resten av verden), og flere har gjerne en hytte eller to også - som også har økt voldsomt i areal.

Jeg har lenge kommentert varmekabler i oppkjørsel eller helårs oppvarming av hyttepalass i mange år, og jeg har også lenge snakket om den helt motsatte virkeligheten i og også utenfor Europa. Det er over ti år siden jeg var i Hellas og fikk høre om priser pr kwt som var 10-gangen vår pris, og drivstoffpriser som var på vårt nivå eller høyere. Samtidig var disse landene rammet av finanskrisen på en helt annen måte enn oss, og lønnsnivået (for de som var heldige og hadde jobb) har aldri vært så høyt som her. I et slikt perspektiv syns jeg det er en god ting å - parallelt med å respektere at det er trasig nå for så mange og skummelt for norsk produksjon - reflektere over nivå på forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (20 timer siden):

Når det koster millioner hver måned å holde ishaller i gang så er det klart at det ikke går. Likeså med gartnerier og andre strømkrevende bedrifter.

Har vi ishaller i Norge det koster millioner i strøm pr mnd å holde i drift? Hvor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 16.9.2022 den 10.05):

Det har blitt helt håpløst å sortere søppel, man må jo snart ha teknisk utdannelse for å sortere søppel!

Nå overdriver du. Som med det meste handler det om å sette seg inn i rutiner og følge dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær skrev (På 16.9.2022 den 9.36):

Jeg har nettopp vært på søppelsorterings-kurs (pålagt på jobben 🙂). Der ble det sagt at plast må være helt rein. Men f.eks. et rømmebeger med litt innhold i bunnen skal kastes i matavfallet, og ikke i plastavfallet. Matavfallet tåler altså en liten mengde med plast. Jeg syns det var rart, så spurte to ganger.

Dette høres jo spinnvilt ut! At skitten plast skal i restsøpla tror jeg på, men rømmebeger i matavfall??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (På 16.9.2022 den 10.06):

Noen mindre effektive men likevel nyttige tips: 

* Sett opp døren på ovnen etter at du har lagd mat i stekeovnen og utnytt varmen derfra. Det med å la bøtta med varmtvann bli stående tror jeg lite på 😛 

Enig i at dette med vaskebøtta monner lite. Men dette med stekeovn: Hvor tror du varmen derfra blir av om du ikke åpner opp døra etterpå? Den forsvinner jo ikke ut av huset i et mystisk rør, men siver saktere ut i rommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (8 minutter siden):

Enig i at dette med vaskebøtta monner lite. Men dette med stekeovn: Hvor tror du varmen derfra blir av om du ikke åpner opp døra etterpå? Den forsvinner jo ikke ut av huset i et mystisk rør, men siver saktere ut i rommet. 

Jeg gjør dette på hytta, hjemme har jeg pyrolyse så der skal restvarme bidra til rens. På hytta merker jeg forskjell, sikkert fordi det er et lite rom men tror nok dette var punktet med svakest empirisk hold på lista mi 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (22 minutter siden):

Jeg gjør dette på hytta, hjemme har jeg pyrolyse så der skal restvarme bidra til rens. På hytta merker jeg forskjell, sikkert fordi det er et lite rom men tror nok dette var punktet med svakest empirisk hold på lista mi 😊

Hehe! Ja, man merker jo umiddelbart at/om ovnsdøra står åpen. Men så tar det fortere slutt også… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (2 timer siden):

Har vi ishaller i Norge det koster millioner i strøm pr mnd å holde i drift? Hvor? 

Skal innrømme at jeg hørte på med et halvt øre, men Våleregna if hadde i alle fall strømutgifter på 3 mill i mnd nå hørte jeg forleden dag og da antar jeg det må være ishaller med i bildet.

Kayia skrev (2 timer siden):

Nå overdriver du. Som med det meste handler det om å sette seg inn i rutiner og følge dem. 

Nei, det blir vanskeligere og vanskeligere - den ene dagen skal isopor i plastavfallet, den neste er det restavfall. Og her hos oss kan plastavfallet vært litt smussete, andre steder må det tydeligvis være gullende rent. Og hva med blandede produkter? Skal de i restavfall eller er det såpass mye mer metall enn tekstil at det skal i metallavfallet? Det er mye å holde styr på i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (På 16.9.2022 den 15.30):

Ja det er voldsomt, men poenget mitt er at vi med fordel kan ha flere tanker i hodet samtidig her. Privatpersoner i Norge har nok ikke hatt et særlig reflektert forhold til eget stømforbruk, ettersom vi alltid har hatt nok strøm til en rimelig pris. I tillegg  bor vi i store enheter (sammenlignet med resten av verden), og flere har gjerne en hytte eller to også - som også har økt voldsomt i areal.

Jeg har lenge kommentert varmekabler i oppkjørsel eller helårs oppvarming av hyttepalass i mange år, og jeg har også lenge snakket om den helt motsatte virkeligheten i og også utenfor Europa. Det er over ti år siden jeg var i Hellas og fikk høre om priser pr kwt som var 10-gangen vår pris, og drivstoffpriser som var på vårt nivå eller høyere. Samtidig var disse landene rammet av finanskrisen på en helt annen måte enn oss, og lønnsnivået (for de som var heldige og hadde jobb) har aldri vært så høyt som her. I et slikt perspektiv syns jeg det er en god ting å - parallelt med å respektere at det er trasig nå for så mange og skummelt for norsk produksjon - reflektere over nivå på forbruk.

Jeg er helt enig i at vi trenger en realitetsorientering. Vi har alltid sløst med strøm. Varmekabler i oppkjørselen er så vilt at jeg ikke trodde på det første gang.

Men vi må få i stand et system hvor bedrifter i sør ikke blir utkonkurrert av bedrifter i nord pga strømmen. Vi må også satse på bonden for det er viktig å være så selvforsynt som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 16.9.2022 den 6.42):

Her sies det at det kan være litt smuss på plastavfallet, kanskje det varierer, det ryktes også at det bare brennes rett og slett.

Lang og varm dusj ja! :) Det er et kjempesvært varmeanlegg som gir varme i radiatorene til over 1000 boenheter så de dusjene jeg tar på jobben blir bare en dråpe i havet, dessuten har huseier mer enn nok penger til å betale for å si det sånn, vedkommende er milliardær...

Jeg tror det varierer litt. Hos foreldrene mine går plasten i restavfallet. De har visst sorteringsanlegg. Men plasten skal fortsatt være ren da. Nå leste jeg at det kan være et tynt fettlag på plasten. Jeg har hørt at det bare er 10% av plasten som blir resirkulert, så det kan nok stemme at det bare brennes uansett. Ihvertfall mesteparten av det. 

Haha, ja, nei, da kan du nok dusje lenge, med god samvittighet 🙂 

Lillemus skrev (På 16.9.2022 den 6.43):

En bred smørkniv i tre får med seg det aller meste. :) 

Hm, kanskje jeg får spikke meg en smørkniv 🤔🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær skrev (På 16.9.2022 den 9.36):

Jeg har nettopp vært på søppelsorterings-kurs (pålagt på jobben 🙂). Der ble det sagt at plast må være helt rein. Men f.eks. et rømmebeger med litt innhold i bunnen skal kastes i matavfallet, og ikke i plastavfallet. Matavfallet tåler altså en liten mengde med plast. Jeg syns det var rart, så spurte to ganger.

Her står det på posene til matavfall at embalasjen ikke skal i matavfallet. Snart blir vel kildesortering et eget fag på skolen 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...