Gå til innhold

Beste strømsparetips.


Fru2020

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Må jo flire litt av hele greia. Så rar verden har blitt. Har lastet ned en app og blitt litt kokko av det 🤣 Følger med hele tiden. Så at det var dyrt å lage middag nå gitt, men at det bare skulle bli enda dyrere om jeg ventet litt. Fikk fart på meg og har vel aldri vært så kjapp med middagslaginga før ;)

Ps. Er på hytta. Ingen strømstøtte her. 

Har vært på tur og skulle hatt en dusj, men tror det får bli en kattevask. 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo dere, det er jo ikke SÅ vanskelig å sortere søpla. Hensikten med sortering er jo å utnytte mest mulig av råvarene (dvs plast, metall, glass etc) best mulig, til nye produkter. Og da funker det best om det er renest mulig.

Noen kommuner har sorteringsanlegg der søpla blir sortert maskinelt, men det er helt sikkert regler for det også. Den letteste måten å finne informasjon på, er å se på www.sortere.no  Der kan du skrive inn kommunen du tilhører, og så ser du hvordan du skal sortere ulike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (På 4.9.2022 den 0.31):

Jeg så nettopp noen tips i en avis. Blandt annet ikke tøm det varme vannet fra bøtta ut, la det stå til det er kaldt slik at det kan være med å varme opp rommet. Et annet tips var å tine frysevarer i kjøleskapet slik at det kan være med å kjøle kjøleskapet ned.

Har dere andre tips? Store, små tips.

Spis rawfood, slutte å dusje og tilbring dagene på biblioteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. søppelsortering og rømmebokser i matsøpla: 

Måtte bare sjekke nettsiden til renovasjon her jeg bor, og der står følgende _fullstendig logiske_ informasjon: 

«Dette skal IKKE kastes i matavfallet:

….

  • Matavfall i emballasje»
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 17.9.2022 den 13.29):

Skal innrømme at jeg hørte på med et halvt øre, men Våleregna if hadde i alle fall strømutgifter på 3 mill i mnd nå hørte jeg forleden dag og da antar jeg det må være ishaller med i bildet.

Nei, det blir vanskeligere og vanskeligere - den ene dagen skal isopor i plastavfallet, den neste er det restavfall. Og her hos oss kan plastavfallet vært litt smussete, andre steder må det tydeligvis være gullende rent. Og hva med blandede produkter? Skal de i restavfall eller er det såpass mye mer metall enn tekstil at det skal i metallavfallet? Det er mye å holde styr på i alle fall.

Fint å bare venne seg til at man ikke sprer videre det man har hørt med et halvt øre i grunnen, spesielt på nett... :P Vålerenga er en av landets største fotballklubber, og har vurdert at det vil kunne bli rimeligere å dra på treningsleir i utlandet i perioden etter siste seriekamp i november og fram til 1. mars dersom strømprisene sørpå øker ytterligere. Med dagens estimat anslår de at stømutgiftene kunne blitt flere millioner pga underoppvarming av banen og også selvfølgelig drift (mange som skal dusje lenge mange ganger pr dag feks), og de pengene skal nå anvendes på annet vis. Ishall er ikke engang nevnt. Her kan du oppdatere deg i saken til neste gang.

Norske gartneri ser jeg gjerne at det gis statlig strømstøtte til. I et klimaperspektiv er det mye bedre å dyrke lokalt enn å fly tilsvarende frukt og grønt rundt halve klode for å legge i en norsk disk, selv om det er energikrevende for oss som mangler naturlig varme to tredjedeler av året). Jeg er dessuten opptatt av at vi skal bygge kompetanse innenfor mat og i større grad enn i dag være selvforsynt, så slik jeg ser det er dette fornuftig bruk av ren og fornybar energi - som vi tross alt har mye av, det er derfor vi er i stand til å eksportere den. Steng imidlertid hver eneste bitcoinfabrikk på norsk jord for min del, og for egen del - sørg for at grunneiere langs kysten har solgt sin siste flekk med jord til tyske vindmølleprodusenter - DER kan vi knipe inn.

Greier ikke helt å slippe dette med at det er så vrient å sortere også. Du leser mye, både bøker og på nett, så det kan ikke være så vanskelig å logge seg inn på kommunens hjemmeside og lese seg opp om man er i tvil. Sorry, i 2022 syns jeg det er for slapt å ha en sånn holdning Lillemus, i allefall fra deg som jeg anser å være både belest og fornuftig. Vær heller en rollemodell, sett deg inn i rutinene og spre dem. Du kan ikke låne ut Maja Lundes bøker i det ene sekundet og sutre over at det er vanskelig å sortere i det andre. Legger ved en lenke til TRVs enkle sider til inspirasjon :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (10 minutter siden):

Du kan ikke låne ut Maja Lundes bøker i det ene sekundet og sutre over at det er vanskelig å sortere i det andre. Legger ved en lenke til TRVs enkle sider til inspirasjon :) 

Jeg bor ikke i Trondheim. ;)  Vi kildesorterer det vi klarer i heimen hos oss altså, men det er ikke alt det er like innlysende hvor det skal kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Jeg bor ikke i Trondheim. ;)  Vi kildesorterer det vi klarer i heimen hos oss altså, men det er ikke alt det er like innlysende hvor det skal kastes.

Jeg vet at du har flyttet og til hvilken kommune, men ville ikke legge ut lenke til den, så derfor TRV til inspirasjon :) Fint at du sorterer i heimen og sannsynligvis på jobb ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær skrev (På 16.9.2022 den 9.36):

Jeg har nettopp vært på søppelsorterings-kurs (pålagt på jobben 🙂). Der ble det sagt at plast må være helt rein. Men f.eks. et rømmebeger med litt innhold i bunnen skal kastes i matavfallet, og ikke i plastavfallet. Matavfallet tåler altså en liten mengde med plast. Jeg syns det var rart, så spurte to ganger.

Men var det i forbindelse med jobben eller hjemme?

Jobber i dagligvare og egentlig skal alt skilles, f.eks kaster vi poteter med olje i metallfolie skal vi egentlig kaste metallet for seg, og fisken for seg. Men allikevel har vår butikk, og de fleste i område en avtale hvor vi skal kaste matavfall med emballasje fordi de skiller det på gjenvinninga. Men jeg kan ikke gjøre det hjemme f.eks. Men det går det også greit om plasten er litt skitten, den skylles i vårt område før den går til gjenvinning.

Anonymkode: 62e15...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at de fleste her Inne som er godt oppi åra er perfekte på de fleste områder. Det må jo være vi andre kan se opp til, med ønske om og bli bedre. Selv vet jeg ikke engang hvordan jeg kan kildesortere da jeg ikke vet hva avfall som skal i hva så jeg kaster bare alt i en pose. Plast matavfall batterier og mer. Jeg vil gjerne vite hvordan jeg kan sortere men jeg vet ikke hva eller hvordan. 

Anonymkode: d1652...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Jeg vet at du har flyttet og til hvilken kommune, men ville ikke legge ut lenke til den, så derfor TRV til inspirasjon :) Fint at du sorterer i heimen og sannsynligvis på jobb ;)

 

Søppelsorteringen på jobben er en vits og det er ikke vår feil, men huseier som ikke gidder legge til rette skikkelig. Huseier er stor og mektig og det mangler ikke penger for å si det på den måten. På den annen side er det ganske håpløst uansett for folk legger jo helt i hytt og pine selv om dunkene inne hos oss er merket med "Restavfall", "Plast" og "Papp og papir". Bananskall i plastavfallet og plast i papiravfallet og matrester i plastdunken er dagligdags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg opplever at de fleste her Inne som er godt oppi åra er perfekte på de fleste områder. Det må jo være vi andre kan se opp til, med ønske om og bli bedre. Selv vet jeg ikke engang hvordan jeg kan kildesortere da jeg ikke vet hva avfall som skal i hva så jeg kaster bare alt i en pose. Plast matavfall batterier og mer. Jeg vil gjerne vite hvordan jeg kan sortere men jeg vet ikke hva eller hvordan. 

Anonymkode: d1652...6b2

Får du ikke info fra kommunen? Vi får skriv fra kommunen 1-2 ganger i året med rutiner og alt mulig. Sjekk med renholdsverket i kommunen din sine nettsider. :) Du har vel ulike dunker utenfor huset ditt hvor det står hva som skal oppi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (19 minutter siden):

Søppelsorteringen på jobben er en vits og det er ikke vår feil, men huseier som ikke gidder legge til rette skikkelig. Huseier er stor og mektig og det mangler ikke penger for å si det på den måten. På den annen side er det ganske håpløst uansett for folk legger jo helt i hytt og pine selv om dunkene inne hos oss er merket med "Restavfall", "Plast" og "Papp og papir". Bananskall i plastavfallet og plast i papiravfallet og matrester i plastdunken er dagligdags.

Ja, det er utfordrende å ha sortering i offentlige rom. Funker dessverre dårlig. Men leietakere (firmaer) bør stille krav til huseier om å legge opp til sortering. Det er trolig penger å tjene for huseier dersom restavfallet blir redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg opplever at de fleste her Inne som er godt oppi åra er perfekte på de fleste områder. Det må jo være vi andre kan se opp til, med ønske om og bli bedre. Selv vet jeg ikke engang hvordan jeg kan kildesortere da jeg ikke vet hva avfall som skal i hva så jeg kaster bare alt i en pose. Plast matavfall batterier og mer. Jeg vil gjerne vite hvordan jeg kan sortere men jeg vet ikke hva eller hvordan. 

Anonymkode: d1652...6b2

Batterier skal leveres et sted som du må finne i nærheten av deg.  De skal i hvert fall ikke i vanlig søppel da de er kjempe farlige for miljøet.  Så går du videre med å se på dunkene utenfor om de er for spesifikt avfall, f.eks. en for plast, en for papp etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg opplever at de fleste her Inne som er godt oppi åra er perfekte på de fleste områder. Det må jo være vi andre kan se opp til, med ønske om og bli bedre. Selv vet jeg ikke engang hvordan jeg kan kildesortere da jeg ikke vet hva avfall som skal i hva så jeg kaster bare alt i en pose. Plast matavfall batterier og mer. Jeg vil gjerne vite hvordan jeg kan sortere men jeg vet ikke hva eller hvordan. 

Anonymkode: d1652...6b2

Hvis du går inn på din kommunes nettside og søker på "renovasjon", så vil det stå hvem som har ansvar for avfallet der du bor, og trolig link til nettside. Der vil du få informasjon,  eller du kan ringe kundesenteret og spørre. En annen måte å finne informasjon på er å gå inn på www.sortere.no Skriv inn kommunen din der, og du får opp kildesirteringsssystemet der du bor 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 minutt siden):

Batterier skal leveres et sted som du må finne i nærheten av deg.  De skal i hvert fall ikke i vanlig søppel da de er kjempe farlige for miljøet.  Så går du videre med å se på dunkene utenfor om de er for spesifikt avfall, f.eks. en for plast, en for papp etc.

Det letteste stedet å levere batterier,  er dagligvarebutikk. De skal ha mottak for dette. Ellers må en samle opp og levere dem i henhold til det systemet renovasjonsselskapet har i den enkelte kommune. Batterier skal ikke i restavfallet, nei. Stor fare for brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (4 minutter siden):

Det letteste stedet å levere batterier,  er dagligvarebutikk. De skal ha mottak for dette. Ellers må en samle opp og levere dem i henhold til det systemet renovasjonsselskapet har i den enkelte kommune. Batterier skal ikke i restavfallet, nei. Stor fare for brann.

Du har sikkert rett i at dagligvarebutikker har mottak for batterier.  Da jeg flyttet hit for fire år siden var jeg i Clas Ohlson og spurte hvor jeg kunne levere dem og de sa at de kunne ta imot dem.  Siden har jeg gått dit.  Husker at for over ti år siden bodde jeg et sted hvor jeg leverte brukte batterier på bensinstasjonen, men bodde et sted i mellomtiden hvor jeg jamen tror at jeg leverte dem i en dagligvarebutikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (32 minutter siden):

Søppelsorteringen på jobben er en vits og det er ikke vår feil, men huseier som ikke gidder legge til rette skikkelig. Huseier er stor og mektig og det mangler ikke penger for å si det på den måten. På den annen side er det ganske håpløst uansett for folk legger jo helt i hytt og pine selv om dunkene inne hos oss er merket med "Restavfall", "Plast" og "Papp og papir". Bananskall i plastavfallet og plast i papiravfallet og matrester i plastdunken er dagligdags.

Dette med svakhet i system for bransje er et problem her i byen også, men nå arbeides det med å finne bedre system. Mye av problemet er anbudspolitikken, som har ført til at man er prisgitt det utstyr og rutiner de ulike avfallsselskapene bruker. Anbud er vunnet utelukkende på pris, ikke på beste løsning. I en by med trange veiter er det ikke lett å tømme feks bakgårder til restauranter eller oppganger i boligblokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (30 minutter siden):

Batterier skal leveres et sted som du må finne i nærheten av deg.  De skal i hvert fall ikke i vanlig søppel da de er kjempe farlige for miljøet.  Så går du videre med å se på dunkene utenfor om de er for spesifikt avfall, f.eks. en for plast, en for papp etc.

Kan du ikke bare lage et kjapp eksempel på hva som skal i hvilken dunk / pose? Jeg synes egentlig dette er super kjedelig å snork å lese om for og studere sidene for avfall. Det må da gå an og lære det enkelt på en eller annen måte? 

Anonymkode: d1652...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (26 minutter siden):

Du har sikkert rett i at dagligvarebutikker har mottak for batterier.  Da jeg flyttet hit for fire år siden var jeg i Clas Ohlson og spurte hvor jeg kunne levere dem og de sa at de kunne ta imot dem.  Siden har jeg gått dit.  Husker at for over ti år siden bodde jeg et sted hvor jeg leverte brukte batterier på bensinstasjonen, men bodde et sted i mellomtiden hvor jeg jamen tror at jeg leverte dem i en dagligvarebutikk:)

Alle som selger elektronikk (inkl) batterier, er pliktige til å ta i mot slike produkter (selv om de ikke er kjøpt der). Så du har rett i det at en kan levere på både bensinstasjoner og Clas Ohlsson m.fl. også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...