Gå til innhold

Menn topper statistikken over antall selvmord - Hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får en 1/2 time samtale med psykolog en gang i mnd. Noe som dessverre ikke er nok i min nåværende situasjon. Formkurven går rask nedover 🙁

Anonymkode: 83286...97c

Har du gitt uttrykk for at du syns det er for lite? Be om innleggelse?

Anonymkode: a5d66...4c6

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bytte fastlege? 

Det er vel det som er problemet. Spørsmålet blir om jeg har gjort nok. Jeg var på randen, men skulle gjort mer. Ikke om bl.a. fastlegene må ta seg sammen og begynne å ta menns problemer på alvor.

Anonymkode: f43e3...899

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har full forståelse for at det er det du tenker, men har du prøvd alle muligheter til å få hjelp? Kan du snakke med en god venn?

Bup, dps, privat, hjelpetelefon. Har prøvd det meste. Har ikke venner.

Anonymkode: 8be53...cfb

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel det som er problemet. Spørsmålet blir om jeg har gjort nok. Jeg var på randen, men skulle gjort mer. Ikke om bl.a. fastlegene må ta seg sammen og begynne å ta menns problemer på alvor.

Fastlegen burde absolutt ha tatt deg på alvor første gang du tok det opp. Av og til må man dessverre ta opp ting flere ganger for å bli hørt.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du gitt uttrykk for at du syns det er for lite? Be om innleggelse?

Ja, har sagt jeg trenger mer. Hun har sprengt kapasitet. Fikk beskjed om at hun sitter fram til midnatt og snakker pasienter fra selvmord. Innleggelse i Oslo er ikke mulig tror jeg. Nesten alle døgnplassene ble fjernet av AP i sin tid. Tror de eneste som får plass er de som er til fare for andre samt de som er akutt suicidale med plan etc. 

Anonymkode: 83286...97c

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fastlegen burde absolutt ha tatt deg på alvor første gang du tok det opp. Av og til må man dessverre ta opp ting flere ganger for å bli hørt.

Et familiemedlem fikk overtalt meg til å «krype tilbake» til fastlegen. Så ble jeg henvist til DPS, men jeg måtte vente i et halvt år før jeg kom inn. Imens hadde jeg NAV «på nakken» og ting så temmelig beksvart ut. Man blir jo ikke akkurat bedre psykisk av det.

Annonse

Grendel skrev (1 time siden):

Kjønnsroller eller medfødte forskjeller

Vanskelig å si.

Det er vanskelig å si, ja. Begge deler? Fysisk er det jo som kjent stor forskjell på kvinner og menn, men på det mentale plan tror jeg vi i utgangspunktet er rimelig like. Dessverre endres noe radikalt underveis i livet, oppvekst og miljø faktorer spiller en stor rolle, men det er ikke bare det heller. Kanskje må det en radikal oppvask til for å endre folks fastgrodde holdninger?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et familiemedlem fikk overtalt meg til å «krype tilbake» til fastlegen. Så ble jeg henvist til DPS, men jeg måtte vente i et halvt år før jeg kom inn. Imens hadde jeg NAV «på nakken» og ting så temmelig beksvart ut. Man blir jo ikke akkurat bedre psykisk av det.

Bra du hadde noen som kunne pushe deg litt. Dessverre er psykiatri-tilbudet for lavt over hele landet, noe som går utover mange, dessverre. 

Til dere som mener at kvinner får mer hjelp, eller at man bør vurdere kjønnsnøytrale henvisninger:

https://www.legeforeningen.no/om-oss/Styrende-dokumenter/fond-og-legater/allmennmedisinsk-forskningsfond/forskningsnytt/lettere-for-menn-a-fa-hjelp-i-psykisk-helsevern/

Problemet er nok heller at for få menn søker hjelp. 

Anonymkode: 7bce8...289

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Til dere som mener at kvinner får mer hjelp, eller at man bør vurdere kjønnsnøytrale henvisninger:

https://www.legeforeningen.no/om-oss/Styrende-dokumenter/fond-og-legater/allmennmedisinsk-forskningsfond/forskningsnytt/lettere-for-menn-a-fa-hjelp-i-psykisk-helsevern/

Problemet er vel at når det blir snakk om menns problemer, så kommer det noe halvhjertet prat fra politikere og de som kunne gjort noe hjulpet om at de definitivt skal vurdere å muligens gjøre noe en dag, hvis de har tid og det ikke koster penger eller noe viktigere kommer i veien etc. Hvis man i det hele tatt tar opp at menn oftere tar selvmord, blir av en eller annen grunn alltid svaret at kvinner oftere prøver å ta livet sitt. Og at menn må gjøre mer.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er nok heller at kvinner søker hjelp for ofte.

Anonymkode: 9a5d7...ed9

Everybody skrev (På 6.9.2022 den 15.45):

Ingen av de psykisk syke mennene jeg kjenner har kjæreste, mens alle kvinnene har eller har hatt flere forhold. Og da gjerne med menn som er fysisk og psykisk friske.🤔🤔

Jeg snakket litt med behandler om dette, og da sa hun at siden menn er de som skal ta kontakt så er det enklere for kvinner å få partner. Og siden de fleste psykisk syke menn kanskje har problemer sosialt så blir dette vanskelig.🤔

• 3 måneder senere...

Annonse

Er man mann og sliter sosialt og ikke klarer deg i samfunnet blir man bare mobbet, ingen bryr seg helt til man blir psykotisk eller kraftig suicidal, da er det rett inn på psykiatrisk. Ingen liker "svake" menn, eller hva?

Endret av Everybody
Everybody skrev (31 minutter siden):

Er man mann og sliter sosialt og ikke klarer deg i samfunnet blir man bare mobbet, ingen bryr seg helt til man blir psykotisk eller kraftig suicidal, da er det rett inn på psykiatrisk. Ingen liker "svake" menn, eller hva?

Mobbet? 
Det er ofte sånn at det er menn må ta kontakt med kvinner for å få en kjæreste, dessverre. Men hva har du å tape i å laste ned Tinder e.l? Gå på byen, og start en samtale med noen. Jeg gjør det selv om jeg er kvinne. Livet går videre om jeg blir avvist av fremmede mennesker jeg aldri kommer til å treffe igjen. Jeg tror det er uheldig å marinere seg i denne sorgen. Også menn kan få kjæreste selv om de er syke, de må bare by på seg selv, og i tillegg opprettholde en god hygiene. Selv har jeg en svakhet for menn som er litt «rare» eller litt dårlige sosialt. Du har garantert gode egenskaper du også, og du har helt sikkert noe å by på du også bare du tør. 

Everybody skrev (45 minutter siden):

Når man er uføretrygdet og har en psykoselidelse føler jeg det må være noen av samme sort. Men hvor finner man disse damene, og hvordan? De som er ufør og har en psykoselidelse?

Mental helse? På avdeling når man er innlagt? Har hørt om forhold som har oppstått fer.

Anonymkode: b9fc4...196

Everybody skrev (10 minutter siden):

Ingen liker en "svak" og deprimert mann uten selvtillit og ryggrad? Vær klart for et helvete og vær klar for å ikke bli møtt med respekt og forståelse.

Jeg må innrømme at jeg får allergi, kløende øyne og vondt i magen av akkurat denne uttalelsen, ikke at den spesifikt er fra deg men den synes å gå igjen her inne. Hvis du ikke er rik, vellykket, veltrent og utadvendt som mann kan du nesten bare gå til galgen med en gang? 

Verden er ikke slik. Problemet er derimot at man tror dette selv, og derfor ikke engang gidder å prøve. Eller at man har en merkelig forestilling om at kvinner nærmest skylder deg f***e (ja, jeg har sett det ordlegges sånn) fordi du er så snill og god og ordentlig. I begge situasjoner tar du en offerrolle, og DET er det minst sjarmerende som finnes. 

Jeg selv er både feit og psykisk ikke frisk. Jeg har aldri hatt problemer med å komme i kontakt med noen likevel. 

Everybody skrev (16 minutter siden):

Ingen liker en "svak" og deprimert mann uten selvtillit og ryggrad? Vær klart for et helvete og vær klar for å ikke bli møtt med respekt og forståelse.

Riktig. Kvinner liker Chads. Selv om de er drittsekker og roter med økonomien.

Anonymkode: 9a5d7...ed9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...