Gå til innhold

3 liter vin i uka. Har man et problem da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Savannah skrev (1 time siden):

Det er mange som tar et glass vin om dagen uten at det er et problem.  Hvis jeg drakk 3 liter vin på en kveld så ville jeg definitivt ha et problem.  De fleste ville blitt syke 1 - 2 dager etterpå, og i mitt tilfelle ville jeg ikke klart å få ned hele 3 l.

Nå drikker ikke jeg daglig, men jeg forstår ikke hvorfor det skal være farlig i moderate mengder.  Den britiske dronningen hadde noen drinker hver dag og hun var oppegående til hun 96 år.

Nordiske fyllekuler er ikke normen.  Jeg har aldri opplevd makan til fyll som i Finland.

Ok. Jeg lurer på en ting om du kan svare meg på det. Siden jeg drikker over mange dager og er den vekt jeg er vil jeg ha mindre promille dagen etter når jeg er blitt tolerans? Altså vil jeg bli fortere edru og ha mindre promille i kroppen? Eller vil jeg ha samme promille i kroppen sammenlignet med en person som ikke har samme toleranSe? 

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grendel skrev (10 timer siden):

Der vil jeg protestere på. Jeg har lest at det er mer skadelig for kroppen å drikke mye om gangen enn å spre det utover.

 

Jeg har faktisk hørt omvendt fra helsepersonell. Hvis man drikker mye om gangen, men lar det gå minst noen dager mellom, så får leveren i det minste en pause. Hvis man drikker jevnlig/daglig, så får leveren aldri en pause og kan raskere bli skadet. 

Men det er hva jeg har hørt, jeg vet egentlig ikke hvilken av dem som stemmer. Uansett så tenker jeg at 3 liter i uka over tid vil være skadelig uansett hvordan man fordeler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (16 minutter siden):

Jeg har faktisk hørt omvendt fra helsepersonell. Hvis man drikker mye om gangen, men lar det gå minst noen dager mellom, så får leveren i det minste en pause. Hvis man drikker jevnlig/daglig, så får leveren aldri en pause og kan raskere bli skadet. 

Men det er hva jeg har hørt, jeg vet egentlig ikke hvilken av dem som stemmer. Uansett så tenker jeg at 3 liter i uka over tid vil være skadelig uansett hvordan man fordeler det.

Tenk om jeg er blitt alvorlig skadet i indre organer og ikke vet det selv? Jeg har merket at jeg har noe uforklarlige smerter i flanken men det har jeg bare oversett. Oi oi oi! Jeg har super angst nå! 

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenk om jeg er blitt alvorlig skadet i indre organer og ikke vet det selv? Jeg har merket at jeg har noe uforklarlige smerter i flanken men det har jeg bare oversett. Oi oi oi! Jeg har super angst nå! 

Anonymkode: 3d33d...eea

Det kan bare fastlegen svare på. Kan være lurt å dra dit og få tatt blodprøver for å sjekke leververdier og annet. Enten for å berolige deg selv eller finne ut tidlig hvis det er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (5 minutter siden):

Det kan bare fastlegen svare på. Kan være lurt å dra dit og få tatt blodprøver for å sjekke leververdier og annet. Enten for å berolige deg selv eller finne ut tidlig hvis det er noe.

Hva gjør fastlegen hvis de finner noe? Er ikke noe glad i gå til legen..  

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør fastlegen hvis de finner noe? Er ikke noe glad i gå til legen..  

Anonymkode: 3d33d...eea

Ingen som er spesielt glade i å gå til legen, men noen ganger er det lurt.

Jeg vet ikke hva legen gjør hvis de finner noe da jeg ikke har vært borti det. Generelt sett pleier de henvise til poliklinisk avdeling på sykehuset for videre utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Ingen som er spesielt glade i å gå til legen, men noen ganger er det lurt.

Jeg vet ikke hva legen gjør hvis de finner noe da jeg ikke har vært borti det. Generelt sett pleier de henvise til poliklinisk avdeling på sykehuset for videre utredning.

Poliklinisk avdeling?? Hva skal de gjøre der da? Dette blir bare skumlere og skumlere. 

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Poliklinisk avdeling?? Hva skal de gjøre der da? Dette blir bare skumlere og skumlere. 

Anonymkode: 3d33d...eea

Jeg vet ikke, jeg er ikke lege. Jeg tror ikke det er konstruktivt at du sitter og grubler og stresser deg opp på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke, jeg er ikke lege. Jeg tror ikke det er konstruktivt at du sitter og grubler og stresser deg opp på denne måten.

Men kan du ikke si hva du tror de gjør på en sånn avdeling? 

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men kan du ikke si hva du tror de gjør på en sånn avdeling? 

Anonymkode: 3d33d...eea

Nei, for det vet jeg ikke. Og hadde jeg visst det og sagt det, så hadde du bare blitt enda mer skremt. Jo mer svar du får, jo flere spørsmål stiller du og jo reddere blir du. Det blir en negativ spiral som er fullstendig meningsløs og lite konstruktiv.

La meg si det slik:

Hvis du har noe som trenger å behandles (noe som slett ikke er sikkert), så vil det du må gjennom for å bli behandlet være mye, mye bedre enn å stikke hodet i sanden og sitte hjemme og kjenne etter at du blir gradvis verre og gradvis mer redd for både helse og helsevesenet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

???

Anonymkode: 3d33d...eea

Hvis du ikke klarer å la være og drikke vin de neste 2 ukene har du et problem.

Anonymkode: a7fa7...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Savannah skrev (3 timer siden):

Det er mange som tar et glass vin om dagen uten at det er et problem.  Hvis jeg drakk 3 liter vin på en kveld så ville jeg definitivt ha et problem.  De fleste ville blitt syke 1 - 2 dager etterpå, og i mitt tilfelle ville jeg ikke klart å få ned hele 3 l.

Nå drikker ikke jeg daglig, men jeg forstår ikke hvorfor det skal være farlig i moderate mengder.  Den britiske dronningen hadde noen drinker hver dag og hun var oppegående til hun 96 år.

Nordiske fyllekuler er ikke normen.  Jeg har aldri opplevd makan til fyll som i Finland.

Hun hadde gode gener. Hennes mor ble 101 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (1 time siden):

Jeg har faktisk hørt omvendt fra helsepersonell. Hvis man drikker mye om gangen, men lar det gå minst noen dager mellom, så får leveren i det minste en pause. Hvis man drikker jevnlig/daglig, så får leveren aldri en pause og kan raskere bli skadet. 

Men det er hva jeg har hørt, jeg vet egentlig ikke hvilken av dem som stemmer. Uansett så tenker jeg at 3 liter i uka over tid vil være skadelig uansett hvordan man fordeler det.

Dette er hva jeg fant når jeg googlet:

https://www.drinkaware.co.uk/facts/alcoholic-drinks-and-units/low-risk-drinking-guidelines

 

Fact

It’s safest for both men and women to drink no more than 14 units a week, spread over three or more days with several drink-free days, and no bingeing

"Bingeing" er altså er å drikke mye på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

Nei, for det vet jeg ikke. Og hadde jeg visst det og sagt det, så hadde du bare blitt enda mer skremt. Jo mer svar du får, jo flere spørsmål stiller du og jo reddere blir du. Det blir en negativ spiral som er fullstendig meningsløs og lite konstruktiv.

La meg si det slik:

Hvis du har noe som trenger å behandles (noe som slett ikke er sikkert), så vil det du må gjennom for å bli behandlet være mye, mye bedre enn å stikke hodet i sanden og sitte hjemme og kjenne etter at du blir gradvis verre og gradvis mer redd for både helse og helsevesenet.

 

Så det du sier det er at jeg kan ikke spørre flere spørsmål fordi da blir jeg reddere og det vil du ikke at jeg skal bli? Om du hadde visst hva som var der da ville du ikke skrevet det til meg? Da føler jeg at du umyndiggjør bare så du vet det. Kunnskap er makt og det gir en trygghet og vite. 

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (2 timer siden):

Nei, for det vet jeg ikke. Og hadde jeg visst det og sagt det, så hadde du bare blitt enda mer skremt. Jo mer svar du får, jo flere spørsmål stiller du og jo reddere blir du. Det blir en negativ spiral som er fullstendig meningsløs og lite konstruktiv.

La meg si det slik:

Hvis du har noe som trenger å behandles (noe som slett ikke er sikkert), så vil det du må gjennom for å bli behandlet være mye, mye bedre enn å stikke hodet i sanden og sitte hjemme og kjenne etter at du blir gradvis verre og gradvis mer redd for både helse og helsevesenet.

 

Og med det svaret skuffet du meget. Har alltid likt svarene dine men dette var skikkelig skuffende av deg og være..! 

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og med det svaret skuffet du meget. Har alltid likt svarene dine men dette var skikkelig skuffende av deg og være..! 

Anonymkode: 3d33d...eea

Det skal jeg klare å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (8 minutter siden):

Det skal jeg klare å leve med.

Fint da trenger du ikke å svare mer for jeg vil ikke snakke mer med deg! 

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Poliklinisk avdeling?? Hva skal de gjøre der da? Dette blir bare skumlere og skumlere. 

Anonymkode: 3d33d...eea

Alt du vil få av tilbud er frivillig, så det er ikke noe som noen kan tvinge deg til om du ikke vil. Mest sannsynlig så vil du få tilbud om hjelp til å slutte å drikke, men om du ikke ønsker det så kommer de ikke til å tvinge deg. 

 

 

Anonymkode: 60915...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...