Gå til innhold

3 liter vin i uka. Har man et problem da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Koster ca 780 kr i mnd++. 

Hvis du bruker mindre enn 800 kr på alkohol i måneden og handler i Norge, drikker du ikke 3 liter vin i uka. I så fall vil jeg gjerne vite hva slags vin du drikker.

Det betyr ikke nødvendigvis at du skal fortsette som før, selv om det heller ikke betyr at du garantert får kreft. Det finnes mange andre alkoholrelaterte helseplager enn kreft. Men det er også mange eksempler på at man kan ha et ganske jevnt forbruk i lang tid uten å få dem. Statistikk gjelder gjennomsnitt og store grupper, det vil alltid være unntak.

Det er totalsituasjonen som avgjør om du har et problem eller ikke: Øker forbruket / behovet gradvis for å oppnå effekten, hva skjer hvis du må klare deg uten, hvor stor plass tar vinen i hverdagen din osv. 

AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 16.45):

Også må jeg skifte fra butikk til butikk for å ikke bli stemplet. 

Anonymkode: 3d33d...eea

Du trenger ikke skifte polutsalg selv om du selv synes du handler ofte. De ansatte vet ingenting om størrelsen på husstanden din, de lever at at folk har et visst forbruk, handler inn til selskap o.l. og dømmer ikke kunder bare fordi de er kunder. Du må handle brennevin hver eneste morgen for å få alkoholikerstempel av polpersonalet. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mange storrøykere holder dampen til de runder 80-90-100. Da er det kanskje ikke så farlig å røyke likevel? 

Anonymkode: de781...822

Det er ingen som fremhever at det er sunt å røyke, uansett hvor mye det er.  Derfor forstår jeg ikke hva du vil frem med.  Vin i moderate mengder er ikke farlig, og et glass vin om dagen er langt fra å være farlig.  Å drikke 3 liter vin en kveld vil jeg tro er mye farligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ok. Jeg lurer på en ting om du kan svare meg på det. Siden jeg drikker over mange dager og er den vekt jeg er vil jeg ha mindre promille dagen etter når jeg er blitt tolerans? Altså vil jeg bli fortere edru og ha mindre promille i kroppen? Eller vil jeg ha samme promille i kroppen sammenlignet med en person som ikke har samme toleranSe? 

Anonymkode: 3d33d...eea

Beklager, men jeg kan ikke svare deg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 time siden):

Hvis du bruker mindre enn 800 kr på alkohol i måneden og handler i Norge, drikker du ikke 3 liter vin i uka. I så fall vil jeg gjerne vite hva slags vin du drikker.

Det betyr ikke nødvendigvis at du skal fortsette som før, selv om det heller ikke betyr at du garantert får kreft. Det finnes mange andre alkoholrelaterte helseplager enn kreft. Men det er også mange eksempler på at man kan ha et ganske jevnt forbruk i lang tid uten å få dem. Statistikk gjelder gjennomsnitt og store grupper, det vil alltid være unntak.

Det er totalsituasjonen som avgjør om du har et problem eller ikke: Øker forbruket / behovet gradvis for å oppnå effekten, hva skjer hvis du må klare deg uten, hvor stor plass tar vinen i hverdagen din osv. 

Du trenger ikke skifte polutsalg selv om du selv synes du handler ofte. De ansatte vet ingenting om størrelsen på husstanden din, de lever at at folk har et visst forbruk, handler inn til selskap o.l. og dømmer ikke kunder bare fordi de er kunder. Du må handle brennevin hver eneste morgen for å få alkoholikerstempel av polpersonalet. 

Jo men jeg gjør det og da er summen 780-, ca. Det er fullt mulig hvorfor skulle ikke det vært mulig mener du? Det er ulik pris på ulik vin samt om du kjøper flasker eller kartonger, som har mye og si for pris. Om jeg handler hver uke vil de jo kjenne meg igjen fra gang til gang å begynne og lure på meg? 

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jo men jeg gjør det og da er summen 780-, ca. Det er fullt mulig hvorfor skulle ikke det vært mulig mener du? Det er ulik pris på ulik vin samt om du kjøper flasker eller kartonger, som har mye og si for pris. Om jeg handler hver uke vil de jo kjenne meg igjen fra gang til gang å begynne og lure på meg? 

Anonymkode: 3d33d...eea

3 liter vin i uka koster ca. 400 kr.  Dvs. at du kan drikke  for ca. 780 kr (billige alternativer) i to uker.  Du får ikke 12 liter vin for 780.- kr. hvis du kjøper på polet i Norge.  No way.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah skrev (4 minutter siden):

3 liter vin i uka koster ca. 400 kr.  Dvs. at du kan drikke  for ca. 780 kr (billige alternativer) i to uker.  Du får ikke 12 liter vin for 780.- kr. hvis du kjøper på polet i Norge.  No way.

Vet du hva alt koster siden du og @laban vet dette? Jeg vet jo godt hva jeg bruker selv og hva ting koster. Det varierer i pris og de billigste koster rundt 250kr, men de er ikke tre liter. 

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du hva alt koster siden du og @laban vet dette? Jeg vet jo godt hva jeg bruker selv og hva ting koster. Det varierer i pris og de billigste koster rundt 250kr, men de er ikke tre liter. 

Anonymkode: 3d33d...eea

Det var du som begynte å snakke om tre liter i uken.  At du kan få mindre mengde for 250.- kr er noe annet.  Det hender at jeg kjøper 3 liters kartong og jeg vet godt hva de koster selv om de varierer noe  i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (Akkurat nå):

Det var du som begynte å snakke om tre liter i uken.  At du kan få mindre mengde for 250.- kr er noe annet.  Det hender at jeg kjøper 3 liters kartong og jeg vet godt hva de koster selv om de varierer noe  i pris.

Ja sånn ca i uka. Og de koster i underkant av 400kr 

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja sånn ca i uka. Og de koster i underkant av 400kr 

Anonymkode: 3d33d...eea

Jeg forstår deg ikke.  Hva er det du vil frem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja sånn ca i uka. Og de koster i underkant av 400kr 

Anonymkode: 3d33d...eea

Nettopp. Så da har du enten et lavere forbruk enn tre liter i uka eller måneder som består av bare ca. to uker. Avvikende gangetabell forutsetter jeg at du ikke har. 

Selvsagt har de varer på polet som koster mindre, men ikke vin med volum på 3 liter.

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Om jeg handler hver uke vil de jo kjenne meg igjen fra gang til gang å begynne og lure på meg? 

Igjen: De ansatte vet ikke hvem eller hvor mange som skal drikke det du kjøper. Alkohol er en lovlig vare, og de lever av at folk kjøper den. De er ikke spioner fra tilsynet for høg moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (10 minutter siden):

Nettopp. Så da har du enten et lavere forbruk enn tre liter i uka eller måneder som består av bare ca. to uker. Avvikende gangetabell forutsetter jeg at du ikke har. 

Selvsagt har de varer på polet som koster mindre, men ikke vin med volum på 3 liter.

Igjen: De ansatte vet ikke hvem eller hvor mange som skal drikke det du kjøper. Alkohol er en lovlig vare, og de lever av at folk kjøper den. De er ikke spioner fra tilsynet for høg moral.

Det kan hende jeg har formulert meg noe uklart. Jeg buker ca 3 + 3 i måneden + 6 vanlige. Det ene koster rundt 800 og det andre ca 150 så da er forbruket stort, det er vi vel enig om? Hva mener du med dette: Selvsagt har de varer på polet som koster mindre, men ikke vin med volum på 3 liter.?

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg buker ca 3 + 3 i måneden + 6 vanlige. Det ene koster rundt 800 og det andre ca 150

Greit, det blir mer enn "780++", dvs ++ var mer enn jeg forsto. Jeg tror 6 "vanlige" blir mer enn 150 kr, men det er ikke viktig

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva mener du med dette: Selvsagt har de varer på polet som koster mindre, men ikke vin med volum på 3 liter.?

Det vi nå er enige om: Man får kjøpt billigere varer enn de som koster nesten 400 kr, men de har mindre volum enn 3 l.

Her i landet er prisene en god grunn til å holde forbruket nede. Dessuten er det sannsynligvis slik at du har økt forbruket over tid for å opprettholde virkningen, og det er et signal man skal ta litt alvorlig. Mange som er glade i vin begrenser seg til å drikke i helgen, slik at man f.eks. ikke blir avhengig av alkohol for å sovne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (35 minutter siden):

Greit, det blir mer enn "780++", dvs ++ var mer enn jeg forsto. Jeg tror 6 "vanlige" blir mer enn 150 kr, men det er ikke viktig

Det vi nå er enige om: Man får kjøpt billigere varer enn de som koster nesten 400 kr, men de har mindre volum enn 3 l.

Her i landet er prisene en god grunn til å holde forbruket nede. Dessuten er det sannsynligvis slik at du har økt forbruket over tid for å opprettholde virkningen, og det er et signal man skal ta litt alvorlig. Mange som er glade i vin begrenser seg til å drikke i helgen, slik at man f.eks. ikke blir avhengig av alkohol for å sovne.

 

Ja jeg begynte med de billige små som er billig så ja det er økt. Men jeg føler meg ikke avhengig , jrg føler bare det er nødvendig helsen. Jeg kan ikke sove uten. Lenger.! 

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (Akkurat nå):

Ja det er altfor mye.

Det som jeg tror er lite kjent, er at alkohol gir økt risiko for brystkreft, selv med moderat forbruk.

https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/brystkreft-og-alkohol-sa-mye-oker-risikoen/

Jeg leste et sted at man bør holde seg under 6 enheter pr. uke.

6? Det funker ikke! 

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg begynte med de billige små som er billig så ja det er økt. Men jeg føler meg ikke avhengig , jrg føler bare det er nødvendig helsen. Jeg kan ikke sove uten. Lenger.! 

Anonymkode: 3d33d...eea

Du er ikke avhengig, men klarer ikke å sovne uten? Da er du avhengig. Søk hjelp før du ender i et enda verre uføre, begynn hos fastlegen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (10 minutter siden):

Du er ikke avhengig, men klarer ikke å sovne uten? Da er du avhengig. Søk hjelp før du ender i et enda verre uføre, begynn hos fastlegen din.

Det går noen dager. Jeg er ikke noe glad i å oppsøke fastlegen, har bare dårlig erfaringer der. Liker ikke leger generelt de er skumle og kan ta valg man ikke r enig i. 

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja sånn ca i uka. Og de koster i underkant av 400kr 

Anonymkode: 3d33d...eea

Bruk en kalkis.

Anonymkode: a7fa7...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bruk en kalkis.

Anonymkode: a7fa7...27e

I måneden blir det det og det JEG mente!! Skjønte du ikke det??

Anonymkode: 3d33d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...