sinsen Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Jeg har visst lenge at for mye sukker ikke er bra. Dessuten får jeg ofte sukker-kick når jeg spiser godteri, drikker kaffe med sukker, te med sukker etc. Dette er moderate mengder sukker. Jeg er klar over at mindre barn lett får sukker-kick, men en jente i 20-årene...!? Selvfølgelig kan alle få sukker-kick i ny og ne, men jeg reagerer på sukker stort sett hver gang det inntas - enten ved lettere oppstemthet eller enda verre, nemlig et kick. Saken er den: til frokosten leste jeg i dagens Aftenposten om "sukkeravhengighet" og fant at det aller meste stemmer med meg. (Jeg må tilføye at jeg er ikke av de som diagnostiserer seg selv etter å ha lest om en ny "sykdom") Det jeg lurer på er dette. Er det mulig at man kan lide av depresjon, isolering, mageproblemer, tretthet, dårlig selvtillit, humørsvingninger osv som følge av sukker-abstinens? Jeg har helt klart merka humørsvingningene og trettheten i forhold til sukkerinntaket mitt, men de andre?. Kan man virkelig få depresjon og symptomer på depresjon ved "sukkeravhengighet"? Jeg venter i spenning på svar. Her er forresten URLen til nettutgava av artikkelen: http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article.jhtml?articleID=305100 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Når man spiser mye sukker, er det ikke uvanlig at kroppen venner seg til et litt høyere blodsukker enn vanlig. Det medfører at man fortere merker ubehag når blodsukkeret synker. Symptomer som tretthet, dårlig konsentrasjon og humørsvingninger er helt vanlig. Det lureste er å spise hyppige, små måltider med komplekse karbohydrater (fiberrik kost/mye grønnsaker). Da vil blodsukkeret holde et jevnere nivå, og man får mindre ubehag fordi det synker langsommere. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.