Gå til innhold

Quetiapin og (hypo)mani

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Beskytter quetiapin mot det?

Anonymkode: 0a428...381

Uten quetiapin så hadde jeg nok blitt oftere hypoman og når jeg begynner å bli hypoman, så øker jeg quetiapinen + tar imovane, da får jeg vanligvis raskt kontroll igjen.

emilie321 skrev (26 minutter siden):

Uten quetiapin så hadde jeg nok blitt oftere hypoman og når jeg begynner å bli hypoman, så øker jeg quetiapinen + tar imovane, da får jeg vanligvis raskt kontroll igjen.

Men virker den i seg selv mot mani/hypomani eller er det for at nok søvn forebygger?

Jeg kom bare til å lure på om jeg kanskje bare ikke har manier lenger.  Eller at det kun har vært medikamentutløst, og så tar jeg mindre av de medisinene nå og derfor svinger jeg ikke opp. Men mulig det er Quetiapin som beskytter litt.  Og så begynner jeg å tvile på om jeg egentlig er bipolar. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men virker den i seg selv mot mani/hypomani eller er det for at nok søvn forebygger?

Vet ikke. Nå bruker jeg abilify og cipralex i tillegg.  Hos meg er iallefall nok søvn forebyggende. 

Annonse

Ok. Begynte å lure på om jeg kanskje ikke er bipolar likevel. For det er lenge siden jeg har vært skikkelig hypoman og kanskje de gangene det ikke kan skyldes antidepressiva ikke var skikkelig hypomani. Kanskje bare så lettet over å komme ut av depresjonen.  Men det er sikkert bare seroquel som holder hypomaniene borte.

• 10 måneder senere...
skogbrann skrev (På 12.11.2022 den 12.13):

Ja, seroquel virker mot både akutt mani og som forebyggende behandling. Det er ikke bare søvnen, da kunne man like gjerne bare brukt allergitabletter. 

Må det da være i høye antipsykotiske doser? Eller fungerer de også slik med lavere doser?

Anonymkode: 42d37...b65

FjellOgDalar skrev (41 minutter siden):

Dersom man får (hypo)manier som utelukkende utløses av AD, beregnes det som bp3. 

Kan fortatt quetiapin hjelpe?

og hvordan vet man om det er hypomani eller den ekstreme uroen angsten rastløsheten osv man kan få som vanlig bivirkning?

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Må det da være i høye antipsykotiske doser? Eller fungerer de også slik med lavere doser?

Det er nok individuelt, men de laveste dosene hjelper nok ikke på annet enn søvn. Men bedret søvn kan føre til at en hypomani dempes, og kanskje til slutt går over. 

skogbrann skrev (5 minutter siden):

Det er nok individuelt, men de laveste dosene hjelper nok ikke på annet enn søvn. Men bedret søvn kan føre til at en hypomani dempes, og kanskje til slutt går over. 

Men hypomani må være over tid eller? Ikke sånn følelse som kommer og går i angst-sammenheng?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Konstant lkmsom? Eller varierende? Og hvordan oppleves det?

Ja, man må ha symptomer forenlig med hypomani kontinuerlig i fire dager. 

Man har mye energi, eller er rastløs og urolig. Tankene flyr rundt i hodet og man kan være mer distré, og man prater gjerne raskere, men ikke alltid, man prater gjerne mer også. Man sover mindre, og er gjerne ikke trøtt til tross for det. Man blir gjerne mer sosial, mer impulsiv, kjøper masse, man får gjerne høyere sexlyst også. Man får også bedre selvtillit. Humøret pleier også å være godt, men man er gjerne også veldig irritabel, og noen er bare irritable og verken glade eller euforiske. Jeg kan dog som sagt ha manier hvor jeg til slutt blir mindre sosial, og gjemmer meg fra omverdenen og hvor humøret primært er ekstrem angst og frykt. Så mani og hypomani kan se veldig ulikt ut fra person til person. 

skogbrann skrev (3 minutter siden):

Ja, man må ha symptomer forenlig med hypomani kontinuerlig i fire dager. 

Man har mye energi, eller er rastløs og urolig. Tankene flyr rundt i hodet og man kan være mer distré, og man prater gjerne raskere, men ikke alltid, man prater gjerne mer også. Man sover mindre, og er gjerne ikke trøtt til tross for det. Man blir gjerne mer sosial, mer impulsiv, kjøper masse, man får gjerne høyere sexlyst også. Man får også bedre selvtillit. Humøret pleier også å være godt, men man er gjerne også veldig irritabel, og noen er bare irritable og verken glade eller euforiske. Jeg kan dog som sagt ha manier hvor jeg til slutt blir mindre sosial, og gjemmer meg fra omverdenen og hvor humøret primært er ekstrem angst og frykt. Så mani og hypomani kan se veldig ulikt ut fra person til person. 

Ok. Har mer bare en følelse av låst rastløst hode, varierer litt hvor ille, får ikke gjort noe fornuftig for er bare utslitt men klarer ikke slappe av

Er utbrent. Og legen sier angst

er bare så rart og ekkelt så derfor jeg lurer 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...