Gå til innhold

Føler jeg ikke kommer meg noen vei eller har noe fremgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jo vært i psykiatrien i mange år, men har kanskje ikke fått så veldig mye behandling. Og behandlingen jeg har fått har vært litt forskjellig og har ofte kanskje manglet å jobbe målrettet mot ett mål. Lengste jeg har fått konkret og målrettet behandling var i et halvt år da jeg gikk i ISTDP terapi hos psykolog noen år tilbake. Det ble avsluttet fordi psykologen synes det var ubehagelig "å stadig presse meg opp i et hjørne hver time også fikk jeg ingenting ut av det". (Dvs jeg ble ikke noe bedre).

Nå for tiden snakker jeg med en miljøterapeut og målet vi jobber mot er å få en venn. Vi har satt opp små mål jeg skal utfordre meg på som f.eks ta kontakt først, sende melding og spørre om å gjøre en konkret aktivitet. Men jeg bare tør (og klarer ikke?) å bare hoppe i det og bare gjøre det. Og det er vel egentlig det som trengs for å komme noen vei/lykkes her? Finnes det noen gode råd for å klare det? Eller kanskje noen har en liten pep talk? 

Jeg har ikke blitt noe bedre på mange år. Psykiater som jeg gikk til for 1 års tid siden mente jeg hadde sosial angst (det er vel litt relevant). Jeg snakket med han om at jeg synes det er ubehagelig å si hei til naboene mine fordi jeg bryr meg så mye om hva de tenker om meg og at jeg er redd de tenker negativt om meg osv. Jeg har nå øvd på dette i 1 år å se opp, si hei først og bry meg mindre. Men det hjelper ikke. Jeg bryr meg fortsatt like mye som før.

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
Sjø skrev (8 minutter siden):

Jeg snakket med han om at jeg synes det er ubehagelig å si hei til naboene mine fordi jeg bryr meg så mye om hva de tenker om meg og at jeg er redd de tenker negativt om meg osv.

Hvem har du lært denne tankegangen av?

AnonymBruker
Skrevet

Har du alvorlig grad av unnvikende pf? Leit at psykolog avslutter, da kan jeg tenke at du følte at han gav deg opp? Jeg hadde blitt veldig lei meg iallefall.

Anonymkode: 84444...2ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du alvorlig grad av unnvikende pf? Leit at psykolog avslutter, da kan jeg tenke at du følte at han gav deg opp? Jeg hadde blitt veldig lei meg iallefall.

Anonymkode: 84444...2ac

Jeg har ikke unnvikende pf diagnose på papiret, men jeg mistenker at jeg har diagnosen. Ble også utredet for det for noen år tilbake og da oppfylte jeg nok kriterier for å få diagnosen, men fikk den ikke satt likevel ettersom daværende behandler mente jeg fungerte for bra. Men jeg føler jeg har blitt verre siden den utredningen så min teori er at jeg hadde fått diagnosen hadde jeg blitt utredet på nytt i dag. Ja, jeg følte jo at jeg ble gitt opp og ble både skuffet og lei meg.

Skrevet
psykedeliker skrev (22 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg har lært tankegangen av noen? Det er bare slik jeg "alltid" har tenkt. Jeg tror kanskje den største endringen skjedde rundt da jeg ble tenåring for i følge moren min snakket jeg med alt og alle og var ikke noe sjenert som barn (jeg husker ikke noe av dette selv) mens som tenåring var jeg veldig tilbaketrukket og sjenert. Samme nå som voksen.

Skrevet

Jeg tar Efexor for sosial angst og depresjon. Har du prøvd noen slike medisiner? SSRI eller SNRI?

Skrevet
Everybody skrev (6 minutter siden):

Jeg tar Efexor for sosial angst og depresjon. Har du prøvd noen slike medisiner? SSRI eller SNRI?

Jeg bruker brintellix nå og har også brukt en del forskjellig andre antidepressiva tidligere. I følge psykiater er det mange antidepressiva jeg ikke kan bruke pga interaksjon med annen medisin for somatisk helse.

Skrevet
psykedeliker skrev (49 minutter siden):

Sjø skrev (58 minutter siden):

Jeg har jo vært i psykiatrien i mange år, men har kanskje ikke fått så veldig mye behandling. Og behandlingen jeg har fått har vært litt forskjellig og har ofte kanskje manglet å jobbe målrettet mot ett mål. Lengste jeg har fått konkret og målrettet behandling var i et halvt år da jeg gikk i ISTDP terapi hos psykolog noen år tilbake. Det ble avsluttet fordi psykologen synes det var ubehagelig "å stadig presse meg opp i et hjørne hver time også fikk jeg ingenting ut av det". (Dvs jeg ble ikke noe bedre).

Nå for tiden snakker jeg med en miljøterapeut og målet vi jobber mot er å få en venn. Vi har satt opp små mål jeg skal utfordre meg på som f.eks ta kontakt først, sende melding og spørre om å gjøre en konkret aktivitet. Men jeg bare tør (og klarer ikke?) å bare hoppe i det og bare gjøre det. Og det er vel egentlig det som trengs for å komme noen vei/lykkes her? Finnes det noen gode råd for å klare det? Eller kanskje noen har en liten pep talk? 

Jeg har ikke blitt noe bedre på mange år. Psykiater som jeg gikk til for 1 års tid siden mente jeg hadde sosial angst (det er vel litt relevant). Jeg snakket med han om at jeg synes det er ubehagelig å si hei til naboene mine fordi jeg bryr meg så mye om hva de tenker om meg og at jeg er redd de tenker negativt om meg osv. Jeg har nå øvd på dette i 1 år å se opp, si hei først og bry meg mindre. Men det hjelper ikke. Jeg bryr meg fortsatt like mye som før.

Du må tenke på deg selv @Sjø ikke på andre hva de synes som deg.  

Skrevet (endret)
Musikk skrev (2 minutter siden):

Du må tenke på deg selv @Sjø ikke på andre hva de synes som deg.  

Ja, hadde det bare vært så lett. Jeg forsøker jo endre tankegang, men det er lettere sagt en gjort.

Endret av Sjø
Skrevet
Sjø skrev (1 time siden):

Men jeg bare tør (og klarer ikke?) å bare hoppe i det og bare gjøre det. Og det er vel egentlig det som trengs for å komme noen vei/lykkes her? Finnes det noen gode råd for å klare det? Eller kanskje noen har en liten pep talk? 

Det er fremdeles kun en løsning: Enten handler du, på tross av ubehaget det medfører, eller så blir du sittende der. Så enkelt. Og så vanskelig. 

Anonymkode: 991c8...093

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er fremdeles kun en løsning: Enten handler du, på tross av ubehaget det medfører, eller så blir du sittende der. Så enkelt. Og så vanskelig. 

Har du sagt dette til meg før? Jeg må ha glemt det... Du har rett da. Eneste måten å komme noen vei på er handle og stå i ubehaget. Jeg er jo motivert og jeg vil virkelig få det bedre men så er det som stopper meg da. 

Skrevet

Men hvem er det som sier at du på en måte må ut og få deg et liv? Er det det du selv ønsker, eller er det andre som ønsker det for deg? Er det redsel for hva andre vil tenke, tro, og mene om deg hvis du lar være? Trives du innerst inne best med å få være for deg selv og bare få være i fred? Eller er det andres forventninger (det du tror andre forventer av deg) som styrer deg og disse ønskene? Jeg blir litt i tvil om hva du egentlig, innerst inne, ønsker selv. 

Anonymkode: 54fac...f4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvem er det som sier at du på en måte må ut og få deg et liv? Er det det du selv ønsker, eller er det andre som ønsker det for deg? Er det redsel for hva andre vil tenke, tro, og mene om deg hvis du lar være? Trives du innerst inne best med å få være for deg selv og bare få være i fred? Eller er det andres forventninger (det du tror andre forventer av deg) som styrer deg og disse ønskene? Jeg blir litt i tvil om hva du egentlig, innerst inne, ønsker selv. 

Anonymkode: 54fac...f4f

Det er jeg selv som ønsker det. I forhold til f.eks det å få venner så ønsker jeg meg veldig en venn jeg kan finne på ting med og ha meningsfulle samtaler med og jeg tenker at det å ha noen ville gjort livet mitt veldig mye bedre, men så er det frykten for å bli avvist og såret som stopper meg fra å tørre ta kontakt (og også åpne meg og være sårbar). Samme gjelder for kjæreste. Jeg ønsker egentlig ikke å bare være for meg selv, jeg bare tør ikke få nye relasjoner.

Skrevet
Sjø skrev (17 minutter siden):

Har du sagt dette til meg før? Jeg må ha glemt det...

Både jeg og flere andre har sagt dette og tilsvarende svært mange ganger. Fascinerende at du ikke husker det.

Skjønner det må være tøft for deg å «hoppe i det», men det å få råd og støtte til å gjennomføre fra miljøterapeut er nok lurt. Er ikke sikkert terapi er løsningen for deg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...