Gå til innhold

TAMPONGEN BLE GLEMT…. Hjelp😵


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tampongen har vært i livmoren min siden i går. Jeg kom på det nå når jeg så pakken. Tråden er borte men jeg er helt sikker på den er der. Hvordan løser jeg dette???

Anonymkode: d5b4e...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tamponger går ikke inn i livmoren, men i skjeden. Du kan vel fint få tatt den ut uten tråd også? Litt ekstra plunder kanskje, men du får det nok til. Viktig at du får tatt den ut nå, for det kan bli alvorlige problemer om den er inne for lenge. 

Men kan du ikke kjenne den med fingrene, er den nok ikke der. Ikke fordi den har gått inn i livmoren, men fordi du har tatt den ut likevel uten å huske det. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør fingerne med litt glidekrem og vaseline og slapp godt av før du prøver deg frem. Tampongen kan ikke forsvinne så med mindre du har tatt den ut og ikke får den ut på egen hånd så kontakter du lege.

Anonymkode: 05ae0...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (2 timer siden):

Tamponger går ikke inn i livmoren, men i skjeden. Du kan vel fint få tatt den ut uten tråd også? Litt ekstra plunder kanskje, men du får det nok til. Viktig at du får tatt den ut nå, for det kan bli alvorlige problemer om den er inne for lenge. 

Men kan du ikke kjenne den med fingrene, er den nok ikke der. Ikke fordi den har gått inn i livmoren, men fordi du har tatt den ut likevel uten å huske det. 

Den settes så langt inn den kommer det er ikke bare og ta tak i den. Det gikk tilslutt etter myyye styr… det var ikke lett. Jeg måtte nesten ta inn hele hånden. Traumatisert.!

Anonymkode: d5b4e...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Den settes så langt inn den kommer det er ikke bare og ta tak i den. Det gikk tilslutt etter myyye styr… det var ikke lett. Jeg måtte nesten ta inn hele hånden. Traumatisert.!

Anonymkode: d5b4e...32f

Vel, skjeden er 7-10 cm lang og tampongen er vel 3 cm omtrent, så du hadde neppe hele hånden inn. :) Men fint at du fikk den ut, det kan jo gå riktig ille om man ikke tar ut tampongen etter noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (9 minutter siden):

Vel, skjeden er 7-10 cm lang og tampongen er vel 3 cm omtrent, så du hadde neppe hele hånden inn. :) Men fint at du fikk den ut, det kan jo gå riktig ille om man ikke tar ut tampongen etter noen timer.

Den var langt inni og jeg er sikker på jeg kjente livmoren når jeg fikk tak i den. Der var sykt ekkelt. 

Anonymkode: d5b4e...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (11 minutter siden):

Vel, skjeden er 7-10 cm lang og tampongen er vel 3 cm omtrent, så du hadde neppe hele hånden inn. :) Men fint at du fikk den ut, det kan jo gå riktig ille om man ikke tar ut tampongen etter noen timer.

Hva kan skje om det ikke hadde gått?

Anonymkode: d5b4e...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den var langt inni og jeg er sikker på jeg kjente livmoren når jeg fikk tak i den. Der var sykt ekkelt. 

Anonymkode: d5b4e...32f

Livmorhalsen (eller livmortappen som den også kalles) kan det vel tenkes du kom borti, skjønt tampongen ligger nedenfor den da, tuppen på tampongen ligger mot livmorhalsen.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva kan skje om det ikke hadde gått?

Anonymkode: d5b4e...32f

Har du aldri hørt om tampongsyken? Klippet fra lommelegen.no:

Hva skjer hvis man glemmer en tampong?
 
 
- Det øker risikoen for en alvorlig bakterieinfeksjon med stafylokokk- eller streptokokkbakterier Tilstanden kalles toksisk sjokksyndrom (TSS), og kan i verste fall være dødelig. Tamponger som har vært inne for lenge kan skape grobunn for sykdomsfremkallende bakterier som kan bevege seg over i blodbanen, forteller han.
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (12 minutter siden):

Livmorhalsen (eller livmortappen som den også kalles) kan det vel tenkes du kom borti, skjønt tampongen ligger nedenfor den da, tuppen på tampongen ligger mot livmorhalsen.

Har du aldri hørt om tampongsyken? Klippet fra lommelegen.no:

Hva skjer hvis man glemmer en tampong?
 
 
- Det øker risikoen for en alvorlig bakterieinfeksjon med stafylokokk- eller streptokokkbakterier Tilstanden kalles toksisk sjokksyndrom (TSS), og kan i verste fall være dødelig. Tamponger som har vært inne for lenge kan skape grobunn for sykdomsfremkallende bakterier som kan bevege seg over i blodbanen, forteller han.
 

Nei det har jeg ikke hørt om bare jeg visste det  kunne være farlig hvis den var for lenge der men ikke at det var en sykdom. Skummelt. Jeg så den ikke når jeg hentet den ut men det var utrolig ekkelt. Jeg tror min livmorgang må være minst 14 cm

Anonymkode: d5b4e...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det har jeg ikke hørt om bare jeg visste det  kunne være farlig hvis den var for lenge der men ikke at det var en sykdom. Skummelt. Jeg så den ikke når jeg hentet den ut men det var utrolig ekkelt. Jeg tror min livmorgang må være minst 14 cm

Anonymkode: d5b4e...32f

Det tviler jeg på at den er, men jeg skjønner at det kan føles som om tampongen var veldig langt inne. Den kan ikke forsvinne inn i livmoren altså, men som du leste så kan det utvikles bakterier om den sitter inne for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (9 minutter siden):

Det tviler jeg på at den er, men jeg skjønner at det kan føles som om tampongen var veldig langt inne. Den kan ikke forsvinne inn i livmoren altså, men som du leste så kan det utvikles bakterier om den sitter inne for lenge.

Det føltes sånn. Hater mensen. Vet du om hva som er best av p piller p sprøyte eller p stav for å permanent fjerne den?

Anonymkode: d5b4e...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det føltes sånn. Hater mensen. Vet du om hva som er best av p piller p sprøyte eller p stav for å permanent fjerne den?

Anonymkode: d5b4e...32f

Av de tre hadde jeg selv valgt p-piller med tanke på å kunne slutte brått om jeg skulle oppleve bivirkninger. Såvidt jeg vet blir det med p-stav uregelmessige blødninger, med p-sprøyte mister man gjerne mensen helt ifølge en bruker her inne i alle fall. Det gjør man med p-piller også om man dropper pause-pillene, men man må da huske å ta dem til riktig tidspunkt hver eneste dag (sette på alarm på mobilen f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker p-sprøyte og synes det er utrolig praktisk. Har gått på det i over ti år. Èn sprøyte hver tredje måned også trenger jeg ikke tenke på noe mer. 

Jeg mistet også mensen på det så har ikke hatt mensen på over ti år heller.

Det som kan være negativt med p-sprøyte er 1) hvis man får bivirkninger så er man stuck med dem i tre måneder. Med p-piller kan man umiddelbart slutte å ta hvis man får bivirkninger. 2) Man kan utvikle benskjørhet av langvarig bruk av p-sprøyte så bør teste for det innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (31 minutter siden):

Av de tre hadde jeg selv valgt p-piller med tanke på å kunne slutte brått om jeg skulle oppleve bivirkninger. Såvidt jeg vet blir det med p-stav uregelmessige blødninger, med p-sprøyte mister man gjerne mensen helt ifølge en bruker her inne i alle fall. Det gjør man med p-piller også om man dropper pause-pillene, men man må da huske å ta dem til riktig tidspunkt hver eneste dag (sette på alarm på mobilen f.eks.).

Ok de sukkerpillene er de pausepiller, hvilken funksjon har de? Skulle ønske jeg kunne fjerne mensen permanent. Blir en løve under perioden. 

Anonymkode: d5b4e...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker p-sprøyte og synes det er utrolig praktisk. Har gått på det i over ti år. Èn sprøyte hver tredje måned også trenger jeg ikke tenke på noe mer. 

Jeg mistet også mensen på det så har ikke hatt mensen på over ti år heller.

Det som kan være negativt med p-sprøyte er 1) hvis man får bivirkninger så er man stuck med dem i tre måneder. Med p-piller kan man umiddelbart slutte å ta hvis man får bivirkninger. 2) Man kan utvikle benskjørhet av langvarig bruk av p-sprøyte så bør teste for det innimellom. 

Hvilke bivirkninger f.eks får man? Har du fått småblødninger? 

Anonymkode: d5b4e...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok de sukkerpillene er de pausepiller, hvilken funksjon har de? Skulle ønske jeg kunne fjerne mensen permanent. Blir en løve under perioden. 

Anonymkode: d5b4e...32f

Sukkerpillene er bare for at det skal være lettere å huske, det er gjerne lettere å huske å ta en pille hver dag enn å ha 7 dagers pause for så å fortsette. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke bivirkninger f.eks får man? Har du fått småblødninger? 

Anonymkode: d5b4e...32f

Du kan lese mer om det her https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/p-sproyte/

Jeg har ikke småblødninger, jeg har ikke hatt antydning til mens på over ti år. Jeg husker ikke om jeg hadde det i begynnelsen, det er så lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Du kan lese mer om det her https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/p-sproyte/

Jeg har ikke småblødninger, jeg har ikke hatt antydning til mens på over ti år. Jeg husker ikke om jeg hadde det i begynnelsen, det er så lenge siden.

Men du sier du ikke har hatt det på 10! År. Er det ikke dumt at du aldri vet når den kommer tilbake? 

Anonymkode: d5b4e...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Sukkerpillene er bare for at det skal være lettere å huske, det er gjerne lettere å huske å ta en pille hver dag enn å ha 7 dagers pause for så å fortsette. :) 

Det gjør ingenting å glemme og ta dem?det er komplisert og forstå 

Anonymkode: d5b4e...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men du sier du ikke har hatt det på 10! År. Er det ikke dumt at du aldri vet når den kommer tilbake? 

Anonymkode: d5b4e...32f

Jeg har ikke behov for at den kommer tilbake, jeg har ikke tenkt å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...