Gå til innhold

Problemer med å få i meg mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i flere måneder slitt med dårlig matlyst.  Spist lite mat ,sånn to stik brød til dagen, kanskje rundt 100 g middag.  Kompenserte med søtsaker for det har vært det eneste jeg har hatt lyst på ,og gulerøtter en en eller flere grunn. Den dårlige matlysten kommer av stress.

Nå har jeg ikke fått i meg mer enn 3 bananer og to kiwi, en gulerot ,på 6 dager og begynner virkelig å føle meg elendig.  Svimmel, svak og beina vil svikte vis jeg står oppreist. Tørr og sår i halsen selv om jeg drikker det jeg føler for.

Klarer bare ikke å få ned noe mer. Begynner å bli bekymret, spesielt siden jeg nok ikke har hatt så mye næringsstoffer i kroppen fra før de siste 6 dagene heller.  

Bør jeg bekymre meg nå ? Eller vil det er dett helt ok en stund til? Håper på å få tilbake matlysten da.

Anonymkode: 6c6bd...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke feiler noe som anoreksi eller har fysiske problemer som hindrer deg i å innta mat. Så er det vel egentlig mest å ta ansvar for egen helse ved å ta seg sammen og spise skikkelig mat selv om du ikke har lyst på.

Anonymkode: 88516...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har i flere måneder slitt med dårlig matlyst.  Spist lite mat ,sånn to stik brød til dagen, kanskje rundt 100 g middag.  Kompenserte med søtsaker for det har vært det eneste jeg har hatt lyst på ,og gulerøtter en en eller flere grunn. Den dårlige matlysten kommer av stress.

Nå har jeg ikke fått i meg mer enn 3 bananer og to kiwi, en gulerot ,på 6 dager og begynner virkelig å føle meg elendig.  Svimmel, svak og beina vil svikte vis jeg står oppreist. Tørr og sår i halsen selv om jeg drikker det jeg føler for.

Klarer bare ikke å få ned noe mer. Begynner å bli bekymret, spesielt siden jeg nok ikke har hatt så mye næringsstoffer i kroppen fra før de siste 6 dagene heller.  

Bør jeg bekymre meg nå ? Eller vil det er dett helt ok en stund til? Håper på å få tilbake matlysten da.

Anonymkode: 6c6bd...19b

Kommer an på utgangspunktet ditt før du fikk dårlig matlyst. 

Anonymkode: 290b1...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du bør bekymre deg. Du er sikkert både underernært og muligens dehydrert. Sier som brukeren over-du klarer selvsagt å spise mat. Ta deg sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Ja du bør bekymre deg. Du er sikkert både underernært og muligens dehydrert. Sier som brukeren over-du klarer selvsagt å spise mat. Ta deg sammen. 

Ta deg sammen du! Ikke snakk sånn til en som skriver at en har et problem med det. Hadde det bare vært og ta seg sammen hadde ts ikke laget tråden! 

Anonymkode: 290b1...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke feiler noe som anoreksi eller har fysiske problemer som hindrer deg i å innta mat. Så er det vel egentlig mest å ta ansvar for egen helse ved å ta seg sammen og spise skikkelig mat selv om du ikke har lyst på.

Anonymkode: 88516...992

Har periodevis hatt problemer og å spise siden jeg var baby, er født prematur og vet det var et stort problem å få i meg mat allerede da . Så kan hende jeg alltid har reagert med å ikke ville spise når jeg opplever stress.

Anonymkode: 6c6bd...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta deg sammen du! Ikke snakk sånn til en som skriver at en har et problem med det. Hadde det bare vært og ta seg sammen hadde ts ikke laget tråden! 

Anonymkode: 290b1...b14

Noen ganger må man si fra vettu. Når folk tror de ikke må spise kun på grunn av dårlig matlyst, så må man si fra! Det får være grenser for hvor "forståelselsfull" man skal være. Å være det i enhver situasjon kan jo være direkte skadelig for andre! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært så enkelt som å bare ta seg sammen å spise så hadde jeg selvfølgelig gjort det.Mat byr meg sånn i mot at jeg ikke klarer å få det ned .

Anonymkode: 6c6bd...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde det vært så enkelt som å bare ta seg sammen å spise så hadde jeg selvfølgelig gjort det.Mat byr meg sånn i mot at jeg ikke klarer å få det ned .

Anonymkode: 6c6bd...19b

Så hva er det du vil? Helt ærlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Så hva er det du vil? Helt ærlig? 

Skjønner jeg ikke hvorfor du går sånn til angrep på meg for spørsmålet mitt.  Setter pris på om du ikke skriver mer i denne tråden. 

Anonymkode: 6c6bd...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du ikke feiler noe som anoreksi eller har fysiske problemer som hindrer deg i å innta mat. Så er det vel egentlig mest å ta ansvar for egen helse ved å ta seg sammen og spise skikkelig mat selv om du ikke har lyst på.

Anonymkode: 88516...992

Det er ikke alltid så lett å ta seg sammen 

Anonymkode: 8ead1...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner jeg ikke hvorfor du går sånn til angrep på meg for spørsmålet mitt.  Setter pris på om du ikke skriver mer i denne tråden. 

Anonymkode: 6c6bd...19b

Jeg har ikke gått til angrep. Du har ikke spist annet enn litt frukt på seks dager og føler deg uvel. Du skriver at det er på grunn av manglende matlyst, ingenting annet. Når du utsetter deg for underernæring og dehydrering på den måten, så er det vel ikke så rart å spørre hva du vil? Eller at du må ta deg sammen? 

Men for all del. Hvis du kun vil ha "forståelse" så skal jeg ikke skrive mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (13 minutter siden):

Noen ganger må man si fra vettu. Når folk tror de ikke må spise kun på grunn av dårlig matlyst, så må man si fra! Det får være grenser for hvor "forståelselsfull" man skal være. Å være det i enhver situasjon kan jo være direkte skadelig for andre! 

 

Du har kanskje ikke vært der selv. Noen ganger klarer en bare ikke. Ikke TS, men har hatt det sånn. Pga depresjon. Ikke så ille som  TS, men såpass at jeg vet det ikke er bare å ta seg sammen. 

Anonymkode: 8ead1...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta e tur til fastlegen, TS. I mellomtiden kan du drikke næringsdrikker slik at du kan få i deg mer næring. For en del så er det lettere å få i seg mat som er flytende, så prøv med smoothie, juice, supper og yoghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært hos legen, håper jo på at det skal bli bedre, at jeg skal klare å spise litt fra de forskjellige mat gruppene. 

Anonymkode: 6c6bd...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har kanskje ikke vært der selv. Noen ganger klarer en bare ikke. Ikke TS, men har hatt det sånn. Pga depresjon. Ikke så ille som  TS, men såpass at jeg vet det ikke er bare å ta seg sammen. 

Anonymkode: 8ead1...058

Jeg vet at det koster å ta seg sammen på enkelte områder. Jeg ville ikke sagt til en som var deprimert eller hadde angst at de skulle ta seg sammen. Selvfølgelig ikke heller om de led av noen sykdom, fysisk eller psykisk! 

Men når det kun blir opplyst at det handler om dårlig matlyst, så har ikke jeg veldig lyst til å "forstå" når folk blir så destruktive og utsetter seg for potensiell alvorlig helsefare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til flytende næring så kan det også være lurt å dele det opp i mange små måltider. Hvis du ikke har fått i deg noen ordentlige måltider på seks dager, og hatt dårlig matlyst lenger enn det, så vil det være vanskelig for kroppen å gå rett over til vanlige måltidsstørrelser igjen. Da er det bedre å dele det opp i mange små porsjoner slik at man gradvis kan venne kroppen til mer mat igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har i flere måneder slitt med dårlig matlyst.  Spist lite mat ,sånn to stik brød til dagen, kanskje rundt 100 g middag.  Kompenserte med søtsaker for det har vært det eneste jeg har hatt lyst på ,og gulerøtter en en eller flere grunn. Den dårlige matlysten kommer av stress.

Nå har jeg ikke fått i meg mer enn 3 bananer og to kiwi, en gulerot ,på 6 dager og begynner virkelig å føle meg elendig.  Svimmel, svak og beina vil svikte vis jeg står oppreist. Tørr og sår i halsen selv om jeg drikker det jeg føler for.

Klarer bare ikke å få ned noe mer. Begynner å bli bekymret, spesielt siden jeg nok ikke har hatt så mye næringsstoffer i kroppen fra før de siste 6 dagene heller.  

Bør jeg bekymre meg nå ? Eller vil det er dett helt ok en stund til? Håper på å få tilbake matlysten da.

Anonymkode: 6c6bd...19b

Tror jeg ville nevnt det for legen, særlig siden du ikke fikk i deg så mye som du burde i ukene før det ble så ille som nå.  Kanskje næringsdrivende? Eller annen drikke som inneholder energi. Smoothie? Kakao? Juice? Brus, om ikke sundt så i alle fall litt karbohydrater. 

Ville skrevet e-melding/e-konsultasjon og spurt om noe måtte gjøres

Anonymkode: 8ead1...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke gått til angrep. Du har ikke spist annet enn litt frukt på seks dager og føler deg uvel. Du skriver at det er på grunn av manglende matlyst, ingenting annet. Når du utsetter deg for underernæring og dehydrering på den måten, så er det vel ikke så rart å spørre hva du vil? Eller at du må ta deg sammen? 

Men for all del. Hvis du kun vil ha "forståelse" så skal jeg ikke skrive mer. 

Det er lagt mellom å kunn ønske seg forståelse og å synes det er greit å bli snakket til på den måten du gjøre, for noe jeg ikke kan for. Du bør se litt nærmere på deg selv ,synes jeg. 

Anonymkode: 6c6bd...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...