Gå til innhold

Jeg blir så humørmessig påvirket av andre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig med deg i at det er nok bare godt ment, og det er nok psykisk. Hun sliter nok med sterk angst for ellers ville hun nok aldri holdt på slik. Men hun ville blitt veldig fornærmet om jeg sa at hun bør oppsøke psykolog. Jeg bør kanskje spørre min søster om hun holder på med det samme ovenfor henne. Men redd for å gjøre noen feil/ og å såre min mor. Kan komme feil ut dersom min søster forteller min mor hva jeg har sagt foreks. 

 

Anonymkode: ac935...0dd

Kan du ikke be din søster om og tie og at det blir mellom dere det du spør henne om? Er du yngst eller eldst? 

Anonymkode: 06fba...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig med deg i at det er nok bare godt ment, og det er nok psykisk. Hun sliter nok med sterk angst for ellers ville hun nok aldri holdt på slik. Men hun ville blitt veldig fornærmet om jeg sa at hun bør oppsøke psykolog. Jeg bør kanskje spørre min søster om hun holder på med det samme ovenfor henne. Men redd for å gjøre noen feil/ og å såre min mor. Kan komme feil ut dersom min søster forteller min mor hva jeg har sagt foreks. 

 

Anonymkode: ac935...0dd

Det er ikke sikkert du kan unngå å såre henne. Men du kan forsøke å gjøre det mildere med å si at du vil bruke mindre tid på mobilen og SoMe og at du derfor ikke vil kunne svare så ofte som før. Da er det du som endrer vaner i ditt liv, ikke at det er hun som har gjort noe feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig med deg i at det er nok bare godt ment, og det er nok psykisk. Hun sliter nok med sterk angst for ellers ville hun nok aldri holdt på slik. Men hun ville blitt veldig fornærmet om jeg sa at hun bør oppsøke psykolog. Jeg bør kanskje spørre min søster om hun holder på med det samme ovenfor henne. Men redd for å gjøre noen feil/ og å såre min mor. Kan komme feil ut dersom min søster forteller min mor hva jeg har sagt foreks. 

 

Anonymkode: ac935...0dd

Det er litt kinkig, men samtidig er det slik at man skal gå på eggeskall rundt folk som sliter? Å si at du er glad i henne og opplever henne som preget av angst, også undres over om hun skulle hatt noen å prate med. Kanskje blir hun fornærmet, men kanskje innser hun også at du har rett? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (18 minutter siden):

Det er litt kinkig, men samtidig er det slik at man skal gå på eggeskall rundt folk som sliter? Å si at du er glad i henne og opplever henne som preget av angst, også undres over om hun skulle hatt noen å prate med. Kanskje blir hun fornærmet, men kanskje innser hun også at du har rett? 

 

Enig med deg. Ett sted går grensen. Hun sliter jo meg ut og. Det som jeg er redd for er å bli såpass påvirket at jeg utvikler sterk angst selv av det. Jeg må prøve å få henne til å stoppe å holde på slik. Jeg merker at hun blir verre og verre om hun først får rask tilbakemelding.  Da fortsetter det bare enda mer intenst. 

Jeg vet ikke om hun har opplevd noe traumatisk som gjør dette. Jeg har hatt alvorlig syke barn. Noe ikke hun har hatt. Men de er friske nå, og livet har gått videre,  og jeg lar dem leve fritt. De er voksne. Vet ikke om de opplevelsene har gjort henne stresset for meg. Men det hjelper ikke meg at hun maser og bekymrer seg så sterkt for meg. 

Anonymkode: ac935...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (30 minutter siden):

Det er ikke sikkert du kan unngå å såre henne. Men du kan forsøke å gjøre det mildere med å si at du vil bruke mindre tid på mobilen og SoMe og at du derfor ikke vil kunne svare så ofte som før. Da er det du som endrer vaner i ditt liv, ikke at det er hun som har gjort noe feil. 

Jeg kan forsøke den milde metoden først. Å gjøre meg mer utilgjengelig på mobilen. Få av lyd og legge den til side. Og om hun etterlyser meg så får jeg bare fortelle at jeg har ikke tid til å være aktiv på mobil 24/24. 

 

Anonymkode: ac935...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan forsøke den milde metoden først. Å gjøre meg mer utilgjengelig på mobilen. Få av lyd og legge den til side. Og om hun etterlyser meg så får jeg bare fortelle at jeg har ikke tid til å være aktiv på mobil 24/24. 

 

Anonymkode: ac935...0dd

Nei stakkars du må ikke uroe henne enda mer når hun er vant til og kunne ringe deg. 

Anonymkode: 06fba...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei stakkars du må ikke uroe henne enda mer når hun er vant til og kunne ringe deg. 

Anonymkode: 06fba...d67

Huff det er ikke enkelt. Hun skrev i kveld : er du hjemme ifra jobb? Jeg skrev. Ja jeg er hjemme. Ha en fin kveld og kos dere. 

Jeg har ikke vært på jobb i dag. Så jeg tok en løgn for å få litt fred. Og det fikk jeg. Helt til hun nå i kveld måtte spørre om jeg er kommet meg hjem fra jobb. Håper at hun ikke ringer i kveld itillegg. Da får jeg bare svare at jeg er opptatt i en annen telefon med min kjærste.  På dagtid kommer jeg til å ha telefonen på lydløst. Men orker ikke å ta fra henne nattesøvnen.  

Anonymkode: ac935...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Huff det er ikke enkelt. Hun skrev i kveld : er du hjemme ifra jobb? Jeg skrev. Ja jeg er hjemme. Ha en fin kveld og kos dere. 

Jeg har ikke vært på jobb i dag. Så jeg tok en løgn for å få litt fred. Og det fikk jeg. Helt til hun nå i kveld måtte spørre om jeg er kommet meg hjem fra jobb. Håper at hun ikke ringer i kveld itillegg. Da får jeg bare svare at jeg er opptatt i en annen telefon med min kjærste.  På dagtid kommer jeg til å ha telefonen på lydløst. Men orker ikke å ta fra henne nattesøvnen.  

Anonymkode: ac935...0dd

Du er en veldig snill datter eller sånn synes jeg. Når jeg har tenkt på det en natt så er jeg også glad for at vi har mødre som bryr seg om oss, kanskje mer enn normalt men de er der uansett for oss. Det kunne vært verre hva om de ikke hadde vært her? Eller de ikke brydde seg i det hele tatt? 

Anonymkode: 06fba...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Huff det er ikke enkelt. Hun skrev i kveld : er du hjemme ifra jobb? Jeg skrev. Ja jeg er hjemme. Ha en fin kveld og kos dere. 

Jeg har ikke vært på jobb i dag. Så jeg tok en løgn for å få litt fred. Og det fikk jeg. Helt til hun nå i kveld måtte spørre om jeg er kommet meg hjem fra jobb. Håper at hun ikke ringer i kveld itillegg. Da får jeg bare svare at jeg er opptatt i en annen telefon med min kjærste.  På dagtid kommer jeg til å ha telefonen på lydløst. Men orker ikke å ta fra henne nattesøvnen.  

Anonymkode: ac935...0dd

Men er det riktig framgangsmåte? Jeg tenker vil det løse/hjelpe hennes problem med angst at du reduserer kontakten uten å i hvert fall ha en prat med henne først? Hvordan kan hun forstå og endre adferd hvis hun ikke får vite hvorfor du reduserer kontakten? 

Jeg skjønner det føles lettere å heller unnvike problemet, men jeg er redd det egentlig ikke vil løse noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 29.11.2022 den 8.54):

Det er litt kinkig, men samtidig er det slik at man skal gå på eggeskall rundt folk som sliter? Å si at du er glad i henne og opplever henne som preget av angst, også undres over om hun skulle hatt noen å prate med. Kanskje blir hun fornærmet, men kanskje innser hun også at du har rett? 

 

Det er ikke gitt at 75-åringer har så stor kapasitet for endring, og det er heller ikke gitt at hun ville fått noen form for behandling om hun hadde etterspurt det, dersom hun forøvrig klarer seg greit i hverdagen. Jeg tror at trådstarter heller bør endre egen atferd noe, gjøre seg selv litt mindre tilgjengelig og begrunne hvorfor, enn å forvente vesentlig endring fra moren sin side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Det er ikke gitt at 75-åringer har så stor kapasitet for endring, og det er heller ikke gitt at hun ville fått noen form for behandling om hun hadde etterspurt det, dersom hun forøvrig klarer seg greit i hverdagen. Jeg tror at trådstarter heller bør endre egen atferd noe, gjøre seg selv litt mindre tilgjengelig og begrunne hvorfor, enn å forvente vesentlig endring fra moren sin side. 

Nei det er vel sant. Men bør en ikke ta en prat om hvorfor i hvert fall? Hvis TS endrer adferd uten at moren får vite hvorfor så kan jo det skape mer angst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 30.11.2022 den 8.03):

Men er det riktig framgangsmåte? Jeg tenker vil det løse/hjelpe hennes problem med angst at du reduserer kontakten uten å i hvert fall ha en prat med henne først? Hvordan kan hun forstå og endre adferd hvis hun ikke får vite hvorfor du reduserer kontakten? 

Jeg skjønner det føles lettere å heller unnvike problemet, men jeg er redd det egentlig ikke vil løse noe. 

Umulig å si hva som er rett å gjøre. Hun blir såret for alt mulig.  Hun er veldig følsom. 

Hun skrev I dag mens jeg var på jobb at hun kommer til å ringe i løpet av kvelden. Hun hadde sjekket hvilke fly mannen min kommer med i kveld og det var sent fly. Så hun ringer før han kommer på kvelden skrev hun. Aldri ro og få. Må jo sitte å vente på telefonen fra jeg kommer hjem fra jobb i kveld kl 19 og utover.  Men får bare ta av lyden og ha et klokkeslett der jeg er tilgjengelig senere. 

Anonymkode: ac935...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Umulig å si hva som er rett å gjøre. Hun blir såret for alt mulig.  Hun er veldig følsom. 

Hun skrev I dag mens jeg var på jobb at hun kommer til å ringe i løpet av kvelden. Hun hadde sjekket hvilke fly mannen min kommer med i kveld og det var sent fly. Så hun ringer før han kommer på kvelden skrev hun. Aldri ro og få. Må jo sitte å vente på telefonen fra jeg kommer hjem fra jobb i kveld kl 19 og utover.  Men får bare ta av lyden og ha et klokkeslett der jeg er tilgjengelig senere. 

Anonymkode: ac935...0dd

Skjønner det er kinkig dette ja. Å både skulle ta hensyn til henne og deg når dere har ulike behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (30 minutter siden):

Skjønner det er kinkig dette ja. Å både skulle ta hensyn til henne og deg når dere har ulike behov. 

Det er sant.  Jeg vet at hun vil bli fornærmet om jeg sier at jeg ikke kan prate i kveld. Hun tror tydeligvis at jeg er tryggt hjemme hele tiden eller at jeg kan ta å prate uansett hvor jeg er. Hun tenker at jeg er fleksibel pga jeg har mobil.  Hun ringer nok for å spørre  det går bra,  og høre om jeg husker på å lage noe god mat til mannen min kommer hjem. Men jeg kommer til å ta telefonen på lydløs tiltider.  Kommer ikke til å sitte å vente på telefon hele kvelden. Men det er trist at vi har ulike behov for kontakt. Jeg trives ikke alltid med at hun bare ringer for å kontrollere eller prate om bekymringer. Vil jeg prate om hyggeligere ting sier hun at hun ikke er interessert i å høre. Og sier at hun ville kun høre hvordan det går   og hadet. Hun var ikke slik før. Men hun har endret seg med alderen. Før var hun hyggelig å prate med. Nå er hun litt stressende. 

Anonymkode: ac935...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Skjønner det er kinkig dette ja. Å både skulle ta hensyn til henne og deg når dere har ulike behov. 

Hun har tydeligvis mer behov for daglig kontakt enn hva jeg har. Hun holdt ikke på slik da jeg var sammen med eksen. Men min nåværende mann er mer tålmodig og sindig enn eksen. Og da tør hun å være mer pågående virker det som. 

Anonymkode: ac935...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun har tydeligvis mer behov for daglig kontakt enn hva jeg har. Hun holdt ikke på slik da jeg var sammen med eksen. Men min nåværende mann er mer tålmodig og sindig enn eksen. Og da tør hun å være mer pågående virker det som. 

Anonymkode: ac935...0dd

Merkelig at din kjæreste skulle påvirke hvor mye hun ringer. Jeg vet ikke hvordan du kan løse denne situasjonen dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (20 minutter siden):

Merkelig at din kjæreste skulle påvirke hvor mye hun ringer. Jeg vet ikke hvordan du kan løse denne situasjonen 

Vanskelig å vite. Men mulig hun må lære seg at man ikke alltid er tilgjengelig. 

 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (50 minutter siden):

Merkelig at din kjæreste skulle påvirke hvor mye hun ringer. Jeg vet ikke hvordan du kan løse denne situasjonen dessverre.

Hun sendte minst 5 meldinger i løpet av arbeidsdagen min. Siste melding var : er du på jobb nå? Hun vet at jeg ikke har lov å skrive private meldinger på jobben. Hun må lære så jeg venter med å skrive til henne til jeg sitter godt avslappet i sofaen. 

Anonymkode: ac935...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hun sendte minst 5 meldinger i løpet av arbeidsdagen min. Siste melding var : er du på jobb nå? Hun vet at jeg ikke har lov å skrive private meldinger på jobben. Hun må lære så jeg venter med å skrive til henne til jeg sitter godt avslappet i sofaen. 

Anonymkode: ac935...0dd

Får du ikke lov å svare på meldinger privat på jobb? Hva i alle dager er det for en jobb? 

Anonymkode: 06fba...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Får du ikke lov å svare på meldinger privat på jobb? Hva i alle dager er det for en jobb? 

Anonymkode: 06fba...d67

Ja, jeg fikk engang advarsel av sjefen om at vi ikke har lov å bruke mobilen til privat formål i arbeidstiden. Jeg har mobilen i lommen, og lurer den opp å ser iblant. Må jo få med meg om det er noe viktig som skjer. Men vi har egentlig ikke lov. Det er butikk. 

Jeg skrev nå at jeg er på jobb, og at det er mye å gjøre. Sannheten er at jeg er hjemme, men måtte ta en liten "hvit løgn" for å få litt fritt pusterom etter jobb. Jeg er nok en person som trenger mye ro. :)

Anonymkode: ac935...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...