Gå til innhold

Avhenger det man kaller vrangforestillinger hvilke kultur man er en del av?


Kashmir

Anbefalte innlegg

Er det ikke også et poeng om det er en overbevisning som ikke er normal for personen selv? Altså selv om det fins mange kristne i Norge, så vil det vel være suspekt mtp vrangforestillinger om en ikke-troende person plutselig tror hn er utvalgt av Gud? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (8 timer siden):

Jeg synes dette er et meget interessant tema, med innslag av filosofi. 

Religion for religiøse inneholder de fleste kvaliteter av en vrangforestilling. Det er beviselig feil, og den religiøse fastholder sin tro med absolutt overbevisning. Men det er altså i tråd med akseptert kultur og norm å være religiøs.

Samtidig, hvis vi ser til USA: 35-40% av den amerikanske befolkningen støtter Donald Trump. Forestillingene til Donald Trump er også beviselig feil (f.eks om valgfusk) - likevel holder hans tilhengere den med absolutt overbevisning. 

Så hvor eksakt inntrer psykoselidelsen, som i biokjemisk psykose med økt dopaminerg aktivitet i hjernen? Ville Donald Trump sin oppslutning falle markert hvis alle republikanere ble tvangsbehandlet med AP? Hvor er forskjellen mellom dette (f.eks storming av Kongressen) og teoriene til ABB? 

Kanskje noen Trump-supportere ville skiftet mening av AP, men det er nok veldig få. Jeg synes du sier det selv når du nevner at 35-40% støttet Trump. Da må det være noe annet enn sykdom. I Midtøsten tror 70% at 9/11 var en innsidejobb og/eller at Israel sto bak. Det kan heller ikke være sykdom.

Folk tror det de ønsker å tro. Spesielt tror folk på det som er bra for egen lommebok. Hvis man er avhengig av jobben i en kullgruva så lytter man veldig nøye til de som avfeier klimakrisen for eksempel. Det finnes alltid noen tilsynelatende gode argumenter for det man liker å tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Er det ikke også et poeng om det er en overbevisning som ikke er normal for personen selv? Altså selv om det fins mange kristne i Norge, så vil det vel være suspekt mtp vrangforestillinger om en ikke-troende person plutselig tror hn er utvalgt av Gud? 

Jo det er et poeng. Samtidig kan folk plutselig bli religiøse eller begynne å tro på ting, og det vedvarer. Så jeg tenker, hva da? 

Det er jo lett å tro at en som har vært ateist plutselig blir religiøs, men det skjer jo. Noen begynner å tro på spirituelle ting og noen blir konspirasjonsteoretikere uten å ha vært i nærheten før. Så finner de miljøer og kommer inn i en kultur der det er helt vanlig, mens andre tror personen har fått psykiske problemer i alvorlig grad. Og det er jo ikke så sikkert 🙂 Regner jeg ihvertfall med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (44 minutter siden):

Jo det er et poeng. Samtidig kan folk plutselig bli religiøse eller begynne å tro på ting, og det vedvarer. Så jeg tenker, hva da? 

Det er jo lett å tro at en som har vært ateist plutselig blir religiøs, men det skjer jo. Noen begynner å tro på spirituelle ting og noen blir konspirasjonsteoretikere uten å ha vært i nærheten før. Så finner de miljøer og kommer inn i en kultur der det er helt vanlig, mens andre tror personen har fått psykiske problemer i alvorlig grad. Og det er jo ikke så sikkert 🙂 Regner jeg ihvertfall med. 

Skillet går kanskje på om man tror man er utvalgt av Gud til en oppgave eller noe. Framfor å bare begynne å tro på kristendommen. Jeg vet ikke. 

Jeg har vært psykotisk selv, men da har det jo handlet om mer enn å bare tro på noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (18 minutter siden):

Skillet går kanskje på om man tror man er utvalgt av Gud til en oppgave eller noe. Framfor å bare begynne å tro på kristendommen. Jeg vet ikke. 

Jeg har vært psykotisk selv, men da har det jo handlet om mer enn å bare tro på noe. 

Ja, graden av tro kan jo være en pekepinn. Jeg husker bare en bekjent ble medlem av en menighet og ble helt forandret over natten så og si. Det var ut med TV og sĺutt på alle tradisjoner som både bursdager og jul. Mange la jo det på psyken hans, men han var jo helt tilregnelig selv om han var blitt nesten en helt annen. Han ble jo værende i menigheten også. Det er mulig det trigget noe psykologisk i han siden alt ble snudd rundt i tilværelsen hans? Jeg vet ikke jeg. Jeg har også opplevd at en trodde han skulle redde Norge fra undergang, og at han følte seg utvalgt til å gjøre det. Mannen var jo lynende intelligent og velartikulert, og det blir en forvirrende kombinasjon. Men det med å føle seg utvalgt er nok et tegn på at det er vrangforestillinger. 

Jeg er veldig usikker på det meste, og stiller mange spørsmål om forskjellige ting, spesielt innen psykologi. Det har ingen nytte, jeg prøver bare å forstå. Det er ikke så lett å ta opp sånne tema ellers, for folk er ikke så interessert. Og det skjønner jeg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Ja, graden av tro kan jo være en pekepinn. Jeg husker bare en bekjent ble medlem av en menighet og ble helt forandret over natten så og si. Det var ut med TV og sĺutt på alle tradisjoner som både bursdager og jul. Mange la jo det på psyken hans, men han var jo helt tilregnelig selv om han var blitt nesten en helt annen. Han ble jo værende i menigheten også. Det er mulig det trigget noe psykologisk i han siden alt ble snudd rundt i tilværelsen hans? Jeg vet ikke jeg. Jeg har også opplevd at en trodde han skulle redde Norge fra undergang, og at han følte seg utvalgt til å gjøre det. Mannen var jo lynende intelligent og velartikulert, og det blir en forvirrende kombinasjon. Men det med å føle seg utvalgt er nok et tegn på at det er vrangforestillinger. 

Jeg er veldig usikker på det meste, og stiller mange spørsmål om forskjellige ting, spesielt innen psykologi. Det har ingen nytte, jeg prøver bare å forstå. Det er ikke så lett å ta opp sånne tema ellers, for folk er ikke så interessert. Og det skjønner jeg 🙂

Det er jo bare bra å stille spørsmål tenker nå jeg da. Det er jo da man lærer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (1 time siden):

 Jeg har også opplevd at en trodde han skulle redde Norge fra undergang, og at han følte seg utvalgt til å gjøre det. Mannen var jo lynende intelligent og velartikulert, og det blir en forvirrende kombinasjon. Men det med å føle seg utvalgt er nok et tegn på at det er vrangforestillinger.  

Nå husket jeg en kar som var innom biblioteket her et par ganger for 2-3 år siden. Han skulle ha meg til å ringe både politiet og myndighetene for å varsle om en kommende katastrofe, jeg husker ikke akkurat hva det var, men det ville ramme oss alle. Jeg foreslo at han kunne ringe politiet selv, men fikk til svar at han var svartelistet der og at de ikke tok telefonen når han ringte. Jaja...

Har hatt flere med pussige vrangforestillinger innom, ofte har de et hemmelig samarbeide med politiet om å løse saker fra den mørke kriminelle underverden og slike ting. Underholdende for meg, tror de seriøst at det er sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (5 minutter siden):

Det er jo bare bra å stille spørsmål tenker nå jeg da. Det er jo da man lærer. :)

Ja forhåpentligvis. Vil vel si at jeg har lært litt, men ofte så resulterer alt i bare enda flere spørsmål om jeg skal være ærlig 😁 men jeg syns i hvertfall at det er givende å få andres syn på saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Nå husket jeg en kar som var innom biblioteket her et par ganger for 2-3 år siden. Han skulle ha meg til å ringe både politiet og myndighetene for å varsle om en kommende katastrofe, jeg husker ikke akkurat hva det var, men det ville ramme oss alle. Jeg foreslo at han kunne ringe politiet selv, men fikk til svar at han var svartelistet der og at de ikke tok telefonen når han ringte. Jaja...

Har hatt flere med pussige vrangforestillinger innom, ofte har de et hemmelig samarbeide med politiet om å løse saker fra den mørke kriminelle underverden og slike ting. Underholdende for meg, tror de seriøst at det er sant? 

Ja de tror det er sant. Det er vel derfor det ikke er mulig å korrigere det. Det går liksom ikke an å realitetsorientere en som er fks psykotisk. Så er spørsmålet om det er riktig å prøve på det da.

Og hvem som er det og hvem som ikke er det, sånn ift hva som er normalt i kulturen. Eller miljøet. Noen åpenbare tegn er det jo, som når de har et hemmelig samarbeid med politiet. Det går der jo an å bevise at er vrangforestilling 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (16 minutter siden):

Ja de tror det er sant. Det er vel derfor det ikke er mulig å korrigere det. Det går liksom ikke an å realitetsorientere en som er fks psykotisk. Så er spørsmålet om det er riktig å prøve på det da.

Og hvem som er det og hvem som ikke er det, sånn ift hva som er normalt i kulturen. Eller miljøet. Noen åpenbare tegn er det jo, som når de har et hemmelig samarbeid med politiet. Det går der jo an å bevise at er vrangforestilling 🙂

En ting er jo å tro at man får beskjeder fra gud, noe helt annet er å påstå at man har et hemmelig samarbeide med politiet for å få tatt knekken på Trondheims hemmelige, mørke undergrunnsverden (intet mindre!) - de har jo aldri hatt noen samtaler med politiet om noe slikt!? 😂 Fascinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (16 minutter siden):

Ja de tror det er sant. Det er vel derfor det ikke er mulig å korrigere det. Det går liksom ikke an å realitetsorientere en som er fks psykotisk. Så er spørsmålet om det er riktig å prøve på det da.

Og hvem som er det og hvem som ikke er det, sånn ift hva som er normalt i kulturen. Eller miljøet. Noen åpenbare tegn er det jo, som når de har et hemmelig samarbeid med politiet. Det går der jo an å bevise at er vrangforestilling 🙂

Jeg ble tvangsinnlagt da jeg konfronterte politiet med at de spanet og forfulgte meg blant annet. Det er kanskje mer åpenbart enn når man "bare" blir kristen. Men det var rusutløst så etter et par dager skjønte jeg at det var tull. Men jeg har en vedvarende paranoia ovenfor dem da. Men siden jeg kan rasjonalisere meg selv så er det vel ikke vrangforestillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg ble tvangsinnlagt da jeg konfronterte politiet med at de spanet og forfulgte meg blant annet. Det er kanskje mer åpenbart enn når man "bare" blir kristen. Men det var rusutløst så etter et par dager skjønte jeg at det var tull. Men jeg har en vedvarende paranoia ovenfor dem da. Men siden jeg kan rasjonalisere meg selv så er det vel ikke vrangforestillinger. 

Men det virker som om politiet er allrighte mot deg hvis de er involvert? Bortsett fra en episode. Det er mulig jeg tar feil eller at du bare har paranoia uten reell grunn? 

Har hatt med politiet å gjøre selv altså, så det er nevnt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Men det virker som om politiet er allrighte mot deg hvis de er involvert? Bortsett fra en episode. Det er mulig jeg tar feil eller at du bare har paranoia uten reell grunn? 

Har hatt med politiet å gjøre selv altså, så det er nevnt. 

De er ikke aktiv involvert, men jeg har jo gjort en del ulovlig tidligere. Likevel det aller meste med politiet har vært psykiatri. Og de har vært veldig veldig greie med meg. Spør meg hvordan det går innimellom hvis vi har møttes også. :) Men er en stund siden sist møte nå. 😊 Er likevel sånn at jeg skvetter _hver_ gang jeg ser politiet. Og føler de vurderer meg opp og ned, og at de snakker  om meg osv. Men det er det ingen grunn til at de skal gjøre. 

Okei. Men det er i grunn mange som har hatt det. Kanskje litt tabu da, men. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (7 minutter siden):

De er ikke aktiv involvert, men jeg har jo gjort en del ulovlig tidligere. Likevel det aller meste med politiet har vært psykiatri. Og de har vært veldig veldig greie med meg. Spør meg hvordan det går innimellom hvis vi har møttes også. :) Men er en stund siden sist møte nå. 😊 Er likevel sånn at jeg skvetter _hver_ gang jeg ser politiet. Og føler de vurderer meg opp og ned, og at de snakker  om meg osv. Men det er det ingen grunn til at de skal gjøre. 

Okei. Men det er i grunn mange som har hatt det. Kanskje litt tabu da, men. 

🙂 da skjønner jeg.

Ja det er kanskje tabu, men jeg har aldri skadet et menneske og hadde heller ikke noen å forholde meg til. Det var fordi de hjalp meg i noen situasjoner jeg ikke var helt stabil. De var uten unntak alltid hyggelige og de hadde til og med litt humor iblant. Syns jo at de møtte meg på en mye mye bedre måte enn fks legevakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 minutter siden):

🙂 da skjønner jeg.

Ja det er kanskje tabu, men jeg har aldri skadet et menneske og hadde heller ikke noen å forholde meg til. Det var fordi de hjalp meg i noen situasjoner jeg ikke var helt stabil. De var uten unntak alltid hyggelige og de hadde til og med litt humor iblant. Syns jo at de møtte meg på en mye mye bedre måte enn fks legevakt. 

Ja har vært mye humor her og. En gang satt vi og hylflirte, jeg med hendene på ryggen (jeg var litt rusa og brukte myyye galgenhumor) idet legen kom inn på legevakten. Hun bare "oi, her var det stemning". Men jeg ble jo tvangsinnlagt så var ikke i form egentlig. 

Jeg har heller ikke skadet noen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (På 9.12.2022 den 0.21):

Jo fordi det er jo det blant annet religion er. Noe som ikke kan bevises, og likevel er det ingen psykosediagnose/vrangforestilling så lenge flere har den religionen rundt den religiøse.

 

Om vi beveger oss fra vrangforestilling til psykoselidelse og diagnostikk, kommer en ikke utenom å ta med funksjon so en viktig faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (6 minutter siden):

Om vi beveger oss fra vrangforestilling til psykoselidelse og diagnostikk, kommer en ikke utenom å ta med funksjon so en viktig faktor.

Hva mener du med funksjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (27 minutter siden):

Hva mener du med funksjon? 

Med funksjon i denne sammenheng mener vi alltid funksjon i arbeid/studier, sosialt og i familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (50 minutter siden):

Med funksjon i denne sammenheng mener vi alltid funksjon i arbeid/studier, sosialt og i familie.

Ok. Så hvis en klarer jobben sin og studier, så vil vrangforestillingene ikke være så alvorlige? De kan også bli sett på som normalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (33 minutter siden):

Ok. Så hvis en klarer jobben sin og studier, så vil vrangforestillingene ikke være så alvorlige? De kan også bli sett på som normalt? 

Poenget var å vurdere sykdomsgrad. Jeg hadde faktisk på samme tid to personer i behandling der begge var opptatt av sorte hull. De var også omtrent like gamle. Den ene satt inne i sokkelleiligheten med fortrekte gardiner hele døgnet. Hun leste alt hun kunne finne på nettet om sorte hull. Det opptok hele hennes tid, Hun hadde ingen jobb, intet sosialt liv og levde av sosialstønad. Den andre var ansatt på universitetet, tok doktorgrad på sorte hull, deltok i akademiske diskusjoner i astrofysikkmiljøet og ble invitert til ulike universiteter i Europa og USA for å holde foredrag og brukte like mye tid på sorte hull som den første.

Eller for å gå til ditt favorittemne: De fleste som tror på en gud har både en forestilling som deles med svært mange, og de aller, aller fleste har ikke en funksjonssvikt pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...