Gå til innhold

Dyrt med strøm i Sør Norge , sparer dere mye på strømmen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mye eller lite å hittil ha brukt 356 kWh i desember? Jeg har jo bare vært hjemme 50% av tiden da, så hadde jo vært høyere hvis jeg hadde vært mer hjemme, men bare litt for varmen har stått av. Kun kjappe dusjer etter trening (jeg er rask) og laging av mat som ville vært økning. Men jeg skulle visst hva som er mye og greit forbruk? 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstra skrev (16 timer siden):

Jeg vil si jeg er veldig bevisst, men sparer ikke veldig. Har temperaturen inne på ca. 19 grader for tiden, kaldere synes jeg blir kaldt. Er nøye på å holde dører lukket. Dropper ikke dusjer, men dusjer så kort som mulig. Dropper ikke stekeovn eller vaskemaskin heller, og har ikke anledning til å styre forbruket til når strømmen er billigst.

Vi har også redusert temperaturen i stuen ned til 19 gr. og er påpasselig å ha unødig dører til andre rom åpne (men det har vi alltid vært). Men nå når det er kaldt ute, er det greit å ha mange pledd... :) Vi er også bevisste, i den grad det er mulig, å sette på oppvaskmaskin og vaskemaskin til tider av døgnet hvor strømmen koster mindre. Selv er jeg jo ofte våken sammen med fuglene, og kan da sette på en vaskemaskin mens oppvaskemaskinen kjøres ofte om kvelden. Matlaging tas oftest når den må her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (51 minutter siden):

Er det mye eller lite å hittil ha brukt 356 kWh i desember? Jeg har jo bare vært hjemme 50% av tiden da, så hadde jo vært høyere hvis jeg hadde vært mer hjemme, men bare litt for varmen har stått av. Kun kjappe dusjer etter trening (jeg er rask) og laging av mat som ville vært økning. Men jeg skulle visst hva som er mye og greit forbruk? 

Høres helt normalt ut. Jeg har brukt 410kWh så langt.

Anonymkode: 0a6e8...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg forstår ikke hvorfor det er så dyrt. Mange påstår at vi har fulle magasiner. Forstår det slik at det er blitt dyr strøm i midt Norge også nå. 

Anonymkode: f4cd5...da6

Jeg vet ikke om du følger så mye med i nyhetsbildet, men der har det blitt løftet frem i ulike TV-programmer, nyhetsinnslag og i en rekke aviser - selv bodde jeg under min trygge stein når det hanndlet om nyheter for inntil to års tid siden. Vi har i så fall alle våre grunner...

Her oppsummeres det kort i én setning hvorfor strømmen varierer og kan bli så høy til tider:"Grunnen er at det er mange forskjellige parametre som vil kunne påvirke strømprisene i ulike retninger, som for eksempel vinterklimaet, fyllingsgraden på gass, russisk krigsstrategi, myndighetenes agering i markedene og hvor mye snø - og hvor lang - vinteren i Sør-Norge blir. I tillegg er det varslet redusert produksjon eller stans i flere kjernekraftverk."

Norge eksporterer jo strøm både til Europa og England, og når de har behov for strøm, eksporteres det mye ut av Norge, slik som nå, når det er mindre produksjon i kjernekraftverkene i Sverige, det er mindre vind i Europa, gassleveransene er som de er osv. Når det er mye vind på det europeiske kontinentet, høy kjernekraftproduksjon i Sverige osv., får Norge strøm tilbake. Og man kan være uenig i denne formen fra ulike ståsteder...

Du kan lese en artikkel som tar for seg beskrivelsen av prisene og hvorfor de varierer her: "Hvorfor koster strømmen så mye?" Det finnes mange andre artikler også som kan forklare det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

 

Du kan lese en artikkel som tar for seg beskrivelsen av prisene og hvorfor de varierer her: "Hvorfor koster strømmen så mye?" Det finnes mange andre artikler også som kan forklare det der...

Det er den sminkede offisielle forklaringen. Den virkelig grunnen er norske politikere som ikke har fortått hva slags avtaler de har inngått, kombinert med et svært lite gjennomtenkt såkalt grønt-skifte i Europa ("vi legger ned atomkraftverk og kullkraftverk, og satser på sol, vind og russisk gass", what can possibly go wrong?). En gigantisk tabbe.

Å tro at norsk strømeksport skal dekke opp energiunderskuddet i Europa er naivt når den norske strømeksporten utgjør noen på få promille at det totale europeiske energiforbruket. Norsk strømeksport betyr altså nesten ingenting for Europas kraftbehov, men ødelegger totalt den norske kraftbalansen. Strømeksport bør kun skje når fyllingsgraden i vannmagasinene sikrer norsk forbruk over en lengre periode. Nå har vi et system hvis en i Tyskland byr 10 kr for én kWh koster automatisk all strøm det samme. Så lykke til, dagens ekstreme strømpriser har kommet for å bli. Det er en villet politikk.

Spetalen veddet en milliard på at utenlandskablene ville føre til høyere strømpriser for 8 år siden. 

https://www.dn.no/kraft/finans/oystein-stray-spetalen/vil-vedde-en-milliard-om-stromprisene/1-1-5216741

Øystein Stray Spetalen tror ikke et sekund på at kraftprisen bare vil øke noen få øre med nye utenlandskabler, og utfordrer Agder Energi-sjef Tom Nysted til et milliard-veddemål. Nysted vet godt at prisen kommer til å stige kraftig når kabelen kommer. Hyggelig for kraftselskapene, trist for industrien og forbrukerne, svarer Spetalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (På 13.12.2022 den 16.04):

Vi selger også litt. I fjor var det ekstra mye fordi vi dyrket opp et nytt jorde, og der var det mye skog. Nå skal mannen planlegge vinterens hogst, og dermed vedproduksjon for kommende år. Han er blitt litt skeptisk til å være alene i skogen etter en ulykke som skjedde med en han kjente, så det blir litt logistikk mht hvem som skal være med ham. Jeg har ikke anledning til å ta så mye fri. Håper en av ungene kan være med noen dager ❤️ 

Et annet aspekt med egen vedhogst er jo landskapspleie. Skogen gror veldig fort igjen når ikke det finnes en gammel onkel lenger som tok unna litt og litt, jevnt og trutt, og vi bor så langt unna.... Lite beiting er det også, selv om vi har leid ut til en nabo i mange år, men det blir for lite.

Her etterstreber vi at det er flere sammen, kjenner dessverre til flere ulykker etterhvert. Heldigvis er fokus på sikkerhetsutstyr mye bedre nå, både klær og utstyr, hvordan det jobbes osv. Det er en fin aktivitet å være med på. Jeg kan dessverre ikke være med lengre, men det er som oftes flere naboer samen på veaskogen.

 

Landskapspleie er noe vi er blitt mer opptatt av. Det er nå lenge siden drift her, så skogen kom omtrent å banket på døra. Vi ønsker ikke drift, da vi ikke har kapasitet eller ønske om å bli bundet (innrømmer glatt av vi ønsker å kunne reise osv), men vi har kjøpt noen få Gammelnorsk spelsau. Naboen har noen få også, så vi hjelper hverandre. De går jo ute hele året. Etter halvannet år nå, så ser vi at landskapet har veldig godt av det.

Vi har hatt lam, vi har foredlet kjøtet, brukt alt som brukes kan. Ulla er brukt som isolasjon i en grønnsakshage. 
De er tamme da, er som hunder, så viktig for meg å vite at alt blir brukt med respekt.

 

Det gror igjen mange steder. Dere har jo lang reisevei, det er ikke så lett å holde det i sjakk da. Rundt meg legges det ned, noe er blitt tomter, men det gror. Stølstien er godt eksempel, før var det god sti, alle var på stølen for å se til dyra. Nå er det en smal liten sti, mye gjengrodd. Det er noe å tenke på. Samtidig så passer ikke livet lengre til å ha det slik som for noen generasjoner siden.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...