Gjest erik Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Jeg synes jeg alltid har hørt og fortsatt hører at rødt kjøtt er helseskadelig. Dette skal visstnok skyldes det mettede fettet som rødt kjøtt inneholder. Rødt kjøtt skal visstnok være en av de største truslene mot den norske folkehelsen. Det kan jeg ikke forstå. Renskåret biffkjøtt inneholder omtrent 2 - 3 g fett per 100 g kjøtt. Renskåret svinekjøtt tror jeg er tilsvarende magert. En biff på 200 g inneholder dermed omtrent 5 g mettet fett (forutsatt at men steker biffen i umettet fett, f.eks olivenolje). 5 g fett er svært lite. Jeg synes jeg har hørt at en voksen mann bør ha i seg mellom 30 g og 100 g fett per dag for å unngå underernæring, avhengig av treningsmengde, treningstype og kroppsmasse. Det kan vel ikke spille noen rolle om man spiser en biff om dagen og dermed får i seg 5 g mer mettet fett ? Det betyr jo i praksis ingen ting ? I tillegg får man i seg masse jern og proteiner ? Hvorfor er rødt kjøtt så farlig ? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Husk at det er snakk om måtehold her. Ingenting er farlig så lenge det ikke overdrives. Rødt kjøtt inneholder som du selv sier masse mettet fett. Spiser man mye rødt kjøtt og ofte, KAN det være skadelig, i tillegg til at det er mer fetende enn å spise umettet fett fra f.eks. fisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.