Gå til innhold

Dårlig økonomi og julen

Anbefalte innlegg

Synes denne tiden av året er vanskelig. Det vanskelige er at selv om jeg forteller til folk at jeg har dårlig råd så føler jeg et forventningspress. De som er kjekt for meg å kjøpe til er barna mine, mor og far og kollega som jeg jobber mye sammen med. Men ellers så blir det så mye gaver her og der at jeg blir stresset. Har rett og slett ikke økonomi til å kjøpe til så mange. Men det forventes.

Andre som opplever slikt stress i julen? 

Anonymkode: 8b718...9fa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470191-d%C3%A5rlig-%C3%B8konomi-og-julen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes denne tiden av året er vanskelig. Det vanskelige er at selv om jeg forteller til folk at jeg har dårlig råd så føler jeg et forventningspress. De som er kjekt for meg å kjøpe til er barna mine, mor og far og kollega som jeg jobber mye sammen med. Men ellers så blir det så mye gaver her og der at jeg blir stresset. Har rett og slett ikke økonomi til å kjøpe til så mange. Men det forventes.

Nei, kjøper kun til mor, og barn i familien.

lureri skrev (Akkurat nå):

Nei, kjøper kun til mor, og barn i familien.

Bedre det. Er veldig vanskelig måned for meg økonomisk sett. Jeg sliter med å få økonomien til å fungere denne måneden. Det samme skjer hvert år. Jeg har sagt til folk at økonomien min er ekstremt dårlig, men allikevel vil folk at vi kjøper gaver til hverandre. Jeg synes det er et slit økonomisk. Er alltid glad når julen er over pga det. Kjedelig at det skal være sånn. 

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Bedre det. Er veldig vanskelig måned for meg økonomisk sett. Jeg sliter med å få økonomien til å fungere denne måneden. Det samme skjer hvert år. Jeg har sagt til folk at økonomien min er ekstremt dårlig, men allikevel vil folk at vi kjøper gaver til hverandre. Jeg synes det er et slit økonomisk. Er alltid glad når julen er over pga det. Kjedelig at det skal være sånn. 

Spør folk om dere skal kjøpe gaver til hverandre!? Da synes jeg du rett og slett skal si at det hadde vært veldig koselig, men at du rett og slett ikke har råd. Blir de sure for det så er det som har et problem, ikke du.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det samme skjer hvert år. Jeg har sagt til folk at økonomien min er ekstremt dårlig, men allikevel vil folk at vi kjøper gaver til hverandre.

Jeg synes det er rart at voksne folk som har det meste, insisterer på å utveksle julegaver. Kanskje du skulle prøve noen argumenter som ikke handler om økonomien din, men om unødvendig forbruk, miljø / klima eller noe sånt? Eller foreslå at alle heller donerer et fritt valgt beløp til en organisasjon dere blir enige om? Men du må ta det opp i god tid før jul, ikke vente til julehandelen er i gang. 

Jeg er ikke imot julegaver mellom nære familiemedlemmer. Jeg synes også at den single, barnløse som har massevis av tante- eller onkelbarn å kjøpe til, skal få noe tilbake. Det er upersonlige presanger mellom ikke spesielt nære venner, kolleger, naboer osv. jeg ikke forstår poenget med. Ofte blir det et pliktløp der man "bytter" vinflasker, julepynt, nips  osv. med hverandre. Mange synes det er et ork, men man fortsetter fordi ingen orker å si i klartekst at det ikke er noe poeng lenger, selv om det kanskje var hyggelig for X år siden da alle var unge uten egen kjernefamilie. 

laban skrev (17 minutter siden):

Jeg synes det er rart at voksne folk som har det meste, insisterer på å utveksle julegaver. Kanskje du skulle prøve noen argumenter som ikke handler om økonomien din, men om unødvendig forbruk, miljø / klima eller noe sånt? Eller foreslå at alle heller donerer et fritt valgt beløp til en organisasjon dere blir enige om? Men du må ta det opp i god tid før jul, ikke vente til julehandelen er i gang. 

Jeg er ikke imot julegaver mellom nære familiemedlemmer. Jeg synes også at den single, barnløse som har massevis av tante- eller onkelbarn å kjøpe til, skal få noe tilbake. Det er upersonlige presanger mellom ikke spesielt nære venner, kolleger, naboer osv. jeg ikke forstår poenget med. Ofte blir det et pliktløp der man "bytter" vinflasker, julepynt, nips  osv. med hverandre. Mange synes det er et ork, men man fortsetter fordi ingen orker å si i klartekst at det ikke er noe poeng lenger, selv om det kanskje var hyggelig for X år siden da alle var unge uten egen kjernefamilie. 

Jeg elsker å bytte gaver med vennene mine. Jeg bruker hele året på å planlegge hva de skal få og gjør meg ekstra flid med innpakningen.

Til folk utenfor kretsen gir jeg bruksting som gave. I år feks har jeg laget en eske med pynt som innholder servietter og noen t lys. Synes det er veldig hyggelig å bruke høsten på å lage esker og scrappe gaver som jeg gir til julen. Det gir meg stor glede.

Her står det litt mer om gavenes funksjon https://forskning.no/finans-jul-okonomi/det-er-merkelig-hvor-lite-bevisst-folk-er-pa-hvorfor-vi-gir-hverandre-gaver/2122473

Endret av Fru2020

Annonse

Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker hele året på å planlegge hva de skal få og gjør meg ekstra flid med innpakningen.

Til folk utenfor kretsen gir jeg bruksting som gave. I år feks har jeg laget en eske med pynt som innholder servietter og noen t lys. Synes det er veldig hyggelig å bruke høsten på å lage esker og scrappe gaver som jeg gir til julen. Det gir meg stor glede.

Det høres hyggelig ut, og sånt blir noe helt annet enn det pliktløpet trådstarter opplever. Jeg mener ikke å være noen generell gledesdreper 😉

laban skrev (10 timer siden):

Ja det er rett. Det er et ork og et eneste pliktløp. 

laban skrev (10 timer siden):

Det høres hyggelig ut, og sånt blir noe helt annet enn det pliktløpet trådstarter opplever. Jeg mener ikke å være noen generell gledesdreper 😉

Jeg synes gaveopplegget er en gledesdreper i julen. Det er også pinlig når det blir opplesing av gaver som ligger under treet. Hva fikk jeg av den? Og den? Og sjekk hvor snill den personen var for den ga så mye? Men det er forskjell på økonomi. 😊

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes gaveopplegget er en gledesdreper i julen. Det er også pinlig når det blir opplesing av gaver som ligger under treet. Hva fikk jeg av den? Og den? Og sjekk hvor snill den personen var for den ga så mye? Men det er forskjell på økonomi. 😊

Vi leser også opp, men hos oss er det lite av grisedyre gaver da, har vært helt bevisst på å holde prisene nede. Unntaket er ungene som nå i voksen alder (student/lærling) får penger, men den får de på vipps så det er bare de og jeg som vet hvor mye de får. :) Under treet er det som regel ikke så dyre gaver.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jo, og det er også ille når noen barn kan få så enormt mye gaver at de kan bli lei av å åpne pakker mot slutten.

Jeg har reflektert mye over verdier på gaver. Jeg vet i hvert fall selv, at det ikke er prislappen på kroner og øre som er det mest avgjørende - men om gaven i seg ev. har verdi for personen som mottar den.

Jeg blir litt trist av å se egne foreldre tømme lommeboken for å gi egne barnebarn gaver til jul og bursdag. Ikke fordi jeg ikke unner barna gaver og gleder, men det finnes så mange flere måter i tillegg som kan brukes til å vise barn at "du betyr mye for meg" og "jeg er glad i deg". Å gi en gave er jo for å vise/bekrefte at man har et vennskapelig forhold hvor omtanke står i sentrum - da er plikt noe helt feil.

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (På 23.12.2022 den 21.49):

Tenk at julen også bare er hjernevask. Noen fant ut at det var penger å tjene på det. Derfor blir både ensomhet og dårlig råd ekstra tydelig denne tiden. Selv føler jeg mest på at jeg ikke har skaffet familie. Ikke veldig mye, for jeg har selvinnsikt nok til å se at jeg ikke er skikket som mor og ikke har jeg et liv til det heller. Men pga noen fant ut at det var mye penger å tjene på julen så blir det kjøpepress. Men det er egentlig bare tull. Tror kanskje det går mer og mer ut med tiden. Folk blir lei, og flere og flere lar være å feire sånne ting. :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...