Gå til innhold

Om man ringer inn med selvmordstanker blir man hentet i ambulanse da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men å ta overdoser eller selvskade skal ikke brukes som middel for å komme fortere inn eller få innleggelse i det hele tatt. 

Anonymkode: 97404...00c

Middel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men å ta overdoser eller selvskade skal ikke brukes som middel for å komme fortere inn eller få innleggelse i det hele tatt. 

Hvor kom dette inn i bildet da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er selvmordstanker et ganske stort spekter. Alt fra flyktige og passive dødsønsker til konkrete og tidfestede planer. 

Det er nok der selvmordsfaren er akutt og overhengende at man blir hentet av ambulanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, det bør ikke være slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (10 timer siden):

Dette er ikke riktig. Altså, det kan selvfølgelig være som du tror her med noen, men dessverre skjedde dette med en som ringte først. Personen var for sliten til å reise med taxi, og hjelpen kom for sent. 

Kupton har vel 30 års erfaring i psykiatrien, så i utgangspunktet tror jeg hans uttalelser her stemmer, og at det du beskriver mer er unntaket. Det er nok noen som ringer fordi fornuften vinner fram og man søker hjelp, men som opplever sterk ambivalens. Så jeg tror ikke det er helt svart-hvitt. Men i hovedsak tenker jeg at dersom en var helt sikker på at vedkommende ville ta livet sitt, så ønsker man jo ikke hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (8 minutter siden):

Kupton har vel 30 års erfaring i psykiatrien, så i utgangspunktet tror jeg hans uttalelser her stemmer, og at det du beskriver mer er unntaket. Det er nok noen som ringer fordi fornuften vinner fram og man søker hjelp, men som opplever sterk ambivalens. Så jeg tror ikke det er helt svart-hvitt. Men i hovedsak tenker jeg at dersom en var helt sikker på at vedkommende ville ta livet sitt, så ønsker man jo ikke hjelp. 

Ja, men om det er unntak så kan det likevel være ganske mange? Teller ikke unntakene? Skal man tenke at "flertallet ringer ikke hvis de mener alvor, så vi ignorerer denne opprigningen?" Eller misforstår jeg deg? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 timer siden):

Ja, men om det er unntak så kan det likevel være ganske mange? Teller ikke unntakene? Skal man tenke at "flertallet ringer ikke hvis de mener alvor, så vi ignorerer denne opprigningen?" Eller misforstår jeg deg? 

Det ligger alltid en vurdering bak. I denne vurderingen tar en også med ressursbruken. En kan ikke ta MR av alle som har hatt et anfall med hodepine. En kan ikke legge inn alle som har hatt et ekstraslag på hjertet.

Det er ikke snakk om å ignorere oppringningen, men jeg ville ikke vært redd for å sende taxi i stedet for ambulanse i denne aktuelle saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (13 timer siden):

Hvis en først ringer, så har en vel ikke tenkt å gjennomføre. De som er sikker på å gjennomføre, ringer ikke.

kupton skrev (3 minutter siden):

Det ligger alltid en vurdering bak. I denne vurderingen tar en også med ressursbruken. En kan ikke ta MR av alle som har hatt et anfall med hodepine. En kan ikke legge inn alle som har hatt et ekstraslag på hjertet.

Det er ikke snakk om å ignorere oppringningen, men jeg ville ikke vært redd for å sende taxi i stedet for ambulanse i denne aktuelle saken.

Det var det øverste og første svaret ditt i tråden jeg kommenterte. Det du responderer på her var et svar til det ISW skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Det var det øverste og første svaret ditt i tråden jeg kommenterte. Det du responderer på her var et svar til det ISW skrev. 

Nei, det var en forlengelse/utdyping av mitt første svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 minutter siden):

Nei, det var en forlengelse/utdyping av mitt første svar.

Det er fint du utdypet. Setningen "de som er sikker på å gjennomføre, ringer ikke" kan ellers lett misforstås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (16 timer siden):

I mange tilfeller i psykiatri, vurderer man vel pasientens tidligere historikk også. For mer enn 10 år siden, sendte jeg en e-post til behandler hvor jeg helt kort avlyste en akuttime, og de visste jeg hadde konkrete planer denne dagen. De må nok ha vurdert den ut ifra tidligere gjennomføringsevne og min historikk rundt akkurat denne dagen, men jeg håper de kun sendte ambulanse. Jeg ble uansett brakt til sykehuset.

Jeg tryglet om å slippe innleggelse på psykiatrisk avdeling da jeg ble utskrivingsklar 5-6 døgn senere,selv om psykiater mente det var nødvendig - så noen ganger går det den veien også, Anonym Bruker over som er redd for unødig innleggelse på psykiatrisk... Jeg fikk dra hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (2 timer siden):

I mange tilfeller i psykiatri, vurderer man vel pasientens tidligere historikk også. For mer enn 10 år siden, sendte jeg en e-post til behandler hvor jeg helt kort avlyste en akuttime, og de visste jeg hadde konkrete planer denne dagen. De må nok ha vurdert den ut ifra tidligere gjennomføringsevne og min historikk rundt akkurat denne dagen, men jeg håper de kun sendte ambulanse. Jeg ble uansett brakt til sykehuset.

Jeg tryglet om å slippe innleggelse på psykiatrisk avdeling da jeg ble utskrivingsklar 5-6 døgn senere,selv om psykiater mente det var nødvendig - så noen ganger går det den veien også, Anonym Bruker over som er redd for unødig innleggelse på psykiatrisk... Jeg fikk dra hjem.

Jeg har også fått dra hjem. Ikke sist gang, men det har skjedd at jeg har sluppet innleggelse etterpå.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...