Gå til innhold

Hvorfor er det egentlig bra å være rik og ha mye penger?

Everybody

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

UtakknemligDiva
Everybody skrev (På 29.12.2022 den 17.55):

Mye penger = mer ressurser = gjøre det man vil = leve mer komfortabelt = lykke = bedre helse = bedre sjans til å overleve?

På et dypere nivå, hvorfor er rikdom bra?

Fordi man kan betale seg vekk eller betale seg til noe, sprenge i køen på en måte. 

Ellers er det som andre sier, at det kun er materialistiske ting. Penger er som mye annet egentlig bare hjernevask. Bra vi har et system, men vi bytter bort noen lapper/mynter/tall på en konto inni en pc mot en ting/tjeneste vi vil ha, og dette har noen utrolig nok klart å hjernevaske majoriteten til å slave etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Penger er mer viktig enn folk vil innrømme. Det er viktig for å slippe økonomiske bekymringer, og for å klare utgiftene. 

Anonymkode: ef98c...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black and pink

Penger er viktig for å slippe økonomiske bekymringer, kunne reise og gjøre ting man har lyst til. Å være mangemillionær tror jeg derimot ikke gir økt lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies ofte at man ikke kan kjøpe seg lykke, hvilket for de store, viktige ting er riktig, selv om man jo kan føle mye lykke for eksempel av en fin ferietur. Men man kan ikke kjøpe seg fri fra ting som alvorlig sykdom eller en utro partner. 

Men man kan kjøpe seg fri fra en del ulykke. Flere har vært inne på det, med ulike ord. Man kan slippe unna en god del bekymringer. Livet kan være tøft nok for mange om man ikke skal bekymre seg over økonomien i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forsket på dette med penger og lykke. En kom frem til at lykken økte gradvis med høyere inntekt frem til ca 700K i året. Etter det ble man ikke lykkeligere av mer penger. En nyere studie fant ikke et slikt tak.

Lenke: https://forskning.no/finans/lykken-kan-kjopes-for-penger/1835270

Det er også forskjell på reell og relativ fattigdom. Hvis man bor i et land hvor så og si alle rundt en har lite penger, så kan man være lykkelig og ikke kjenne så mye på at man er fattig. Men bor man f.eks i Norge hvor mange har mye penger, så er det lettere å kjenne på negative følelser når man er en av dem med lite.

Selv har vi penger så vi klarer oss, men jeg hadde definitivt blitt lykkeligere om jeg var rik. Da hadde jeg kunnet få det livet jeg ønsket meg og ingen økonomiske bekymringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Det er også forskjell på reell og relativ fattigdom. Hvis man bor i et land hvor så og si alle rundt en har lite penger, så kan man være lykkelig og ikke kjenne så mye på at man er fattig. Men bor man f.eks i Norge hvor mange har mye penger, så er det lettere å kjenne på negative følelser når man er en av dem med lite.

Enig, og man kan også føle seg normal som «fattig» innad i et land som Norge, avhengig av hvem man omgås med/hvilken gruppe man tilhører. Et eksempel er studenter, som ofte bor kummerlig/billig og generelt sett har lite å rutte med. Likevel vil nok følelsen av å være student med lite å rutte med for de fleste være langt mindre stigmatiserende enn å være en som har begynt på det «ordentlige» voksenlivet og som strever med å få midlene til å strekke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (19 minutter siden):

Det er vel forsket på dette med penger og lykke. En kom frem til at lykken økte gradvis med høyere inntekt frem til ca 700K i året. Etter det ble man ikke lykkeligere av mer penger. En nyere studie fant ikke et slikt tak.

Lenke: https://forskning.no/finans/lykken-kan-kjopes-for-penger/1835270

Selv har vi penger så vi klarer oss, men jeg hadde definitivt blitt lykkeligere om jeg var rik. Da hadde jeg kunnet få det livet jeg ønsket meg og ingen økonomiske bekymringer.

Det var veldig interessant og nesten litt vanskelig å tro på at lykken dobles fra 1 til 2 mill Man må jo nesten tro på det.

Jeg tror folk får en annen fortelling om seg selv. En rik person kan ikke annet enn å si at hn har det bra selv om det er en del motstand i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...