Gå til innhold

Mer om Fett"allergi"

Gjest Malla

Anbefalte innlegg

Gjest Malla

Hei Monica F Dahlseide. Tusen tusen takk for svar på innlegget mitt der jeg lurte på om man kunne være allergisk mot fett. Symptomene du beskrev passa meg perfekt. Jeg ville bare gjerne spørre om et par ting til, håper du vil være så knupp å svare meg igjen.

* Hva kan man gjøre med galleblærebetennelse eller bukspyttkjertelbetennlese? *Hva slags behandling er det? *Hvordan finner legen ut sånt? (Må man ta gastroskopi? Jeg har nemlig helt panikk for det...)

Håper på svar! Tusen takk igjen for det andre fine svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei igjen Malla,

Hva som gjøres med en galleblærebetennelse er opp til legen å avgjøre. Ernæringsmessig er det ikke annet enn å unngå store mengder fett. Ved en vedvarende betennelse kan det være nødvendig å fjerne galleblære, og 6-8 uker etter en slik operasjon kan man gradvis gå tilbake til et helt vanlig kosthold. En bukspyttkjertelbetennelse er noe man må leve med. Det er da anbefalt lite til moderat med fett, mye proteiner, og moderat med karbohydrater. Det kan evt også bli nødvendig med medisiner etter hvert som betennelsen ødelegger bukspyttkjertelen mer og mer.

Jeg synes du skal ta deg en tur til legen og spørre han. Jeg er ingen lege, og er ikke sikker på hva de gjør for å undersøke det. Det er div enzymer (lipase og amylase) som gjerne forhøyet i blodet ved en bukspyttkjertelbetennelse. Og det er mulig at det holder med røntgen eller CT scan for å se på galleblæra. Men som sagt, jeg er ikke lege. Så jeg synes du skal spørre legen din om dette.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...